Personal branding

  • Wil jij je talenten, waarden, identiteit en missie ontdekken?
  • Wil je aan de slag met je personal brand?
  • Wil je tips en tricks krijgen om je personal branding congruent neer te zetten?
  • Wil je jezelf professioneel op de juiste manier profileren?
  • Wil je je netwerk nieuw leven in blazen?
  • Wil je een CV en motivatiebrief die helemaal ‘jij’ is?
  • Wil je een LinkedIn profiel waardoor een recruiter je uitnodigt voor een gesprek?

Waarom is personal branding belangrijk?

Doordat je met personal branding een imago van jezelf creëert zal je op basis van dat imago sommigen mensen en jobs aantrekken, en andere afstoten. Dit is niet alleen professioneel zo (jobs, projecten, promoties, …) , dat is ook zo privé (vrienden, partners, …).

Je kan jezelf, door je personal brand, onderscheiden van anderen. Het toont je unieke persoonlijkheid en daardoor kan je positief opvallen ik de grote grijze massa. Het voordeel ervan is dat als het erop aan komt een bedrijf graag iemand aanwerft, of samenwerkt met iemand die hen aanspreekt.

Bovendien is het sowieso goed om te ontdekken wie je diep vanbinnen bent! Waarom doe je de dingen die je doet? Wat zijn je talenten? Welke persoonlijkheid heb je? Wat is belangrijk voor jou? Wat is je missie? Als je daar zicht op hebt, en het voelt helemaal ‘jij’, krijgt je zelfvertrouwen een ongelofelijke boost.

Wat is het doel van personal branding?

Wat kan personal branding voor jou betekenen?

  • Je toont wie je bent en waar je voor staat
  • Zo onderscheid je je van anderen
  • Daardoor trek je de juiste vrienden, klanten, leveranciers, stakeholders, opdrachtgevers, medewerkers, … aan, evenals de juiste job voor jezelf
  • Je profileert je als een unieke expert in jouw vakgebied

Personal branding is dus belangrijk. Mensen kiezen immers voor mensen die bij hen passen, die goed voelen voor hen. Mensen stappen ook altijd eerst naar mensen die ze vertrouwen. En dat gaat niet vanzelf. KLT geeft immers aan dat je eerst iemand moeten leren kennen (Know) voor je ze leuk kunnen vinden (Like) en dan pas gaan ze je vertrouwen (Trust).

Typische personal branding thema's

Wat zijn thema’s waar je bij personal branding mee aan de slag zou kunnen gaan? Het zijn er behoorlijk wat dus we laten dikwijls de klant beslissen waar hij of zij het meeste nood aan heeft. We werken volledig op maat.

  • Je talenten en competenties
  • Je waarden, drijfveren, motivatoren
  • Je persoonlijkheid
  • Je ideale jobs
  • Je missie of purpose
  • Je potentieel voluit benutten
  • Je unieke positionering of ‘unique selling point’
  • Je communictatiestijl
  • Je CV en motivatiebrief
  • Je LinkedIn profiel
  • Je visuele merk of brand

Houd er rekening mee dan een persoonlijk merk opbouwen tijd vraagt. Het is iets waar je regelmatig aan moet werken en het is ook iets dat niet noodzakelijk vaststaat voor de rest van je leven. Je evolueert immers en je personal brand kan mee evolueren.

Tips voor personal branding

Door jezelf beter te leren kennen, jezelf te tonen en uit te spreken wie je bent en waar je voor staat zal ook je zelfvertrouwen groeien. Je zal assertiever worden en beter je grenzen kunnen aangeven.

Een aantal tips die we graag al meegeven

  • Zoek uit wie je bent en vraag hier eventueel input voor aan anderen
  • Krijg inzicht in je communicatiestijl
  • Bepaal wat je wilt bereiken
  • Beslis wat je wilt uitstralen, wat anderen van je zouden moeten zeggen (en gedraag je daar dan ook naar)
  • Wees eigenaar van je persoonlijke merk, own it!
  • Schakel je privé netwerk in: vrienden, familie, kennissen, buren
  • Bouw verder op je professionele netwerk: help anderen en vraag hulp
  • Leg in je CV de link met je LinkedIn profiel
  • Werk met endorsements en recommendations in LinkedIn

En bovenal: Blijf actief bezig met personal branding want het is iets dat je altijd verder moet blijven onderhouden.

Personal branding: wat ontdek je?

Bij personal branding zijn er 2 stappen die in een specifieke volgorde gezet moeten worden. Eerst gaat het over jezelf ontdekken en dan wat je ontdekt hebt op een congruente manier met de buitenwereld delen.

Het interne deel van personal branding: naar binnen keren

  • Wat doe je met plezier? Wat kan je goed? Wat zijn je talenten?
  • Welke waarden of drijfveren heb je?
  • Wie ben jij, vanbinnen in je kern?
  • Wat is je missie? Welke bijdrage wil je graag leveren?

Het externe deel van personal branding: naar buiten komen

  • Wie zit er allemaal in je netwerk? Hoe aanspreekbaar zijn die? Hoe kunnen deze mensen je helpen je doelen te bereiken?
  • Hoe makkelijk zichtbaar en vindbaar ben jij via LinkedIn en andere sociale media?
  • Hoe zet je je personal brand neer in je CV en motivatiebrief, tijdens je sollicitatiegesprekken, of in feedback- of evaluatiegesprekken?

Uiteraard krijg je nog vele tips en tricks om jezelf als personal brand neer te zetten in je eigen netwerk (werkgevers, klanten, leveranciers, prospects, aandeelhouders, HR-profielen, teamleiders, … of andere professionele contacten).

Het doel van dit alles? Ervoor zorgen dat jij met voldoende zelfkennis en (zelf)vertrouwen om het even wie in je netwerk kan aanspreken en je eigen professionele positie nu en in de toekomst naar een hoger niveau kan tillen.

Personal branding wat ontdek je

Prijs voor een personal branding coaching traject

Denk jij dat je heel diep in je zakken zal moeten duiken om je te laten begeleiden bij je personal brand? Dan heb je het mis! Door en samenwerking tussen de VDAB en A-Lissome kost een traject van 7u begeleiding je maar 80 euro (via VDAB loopbaancheques, als je aan de voorwaarden voldoet). Dat is 11,5 euro per uur omdat de Vlaamse overheid voor jou de rest betaalt (ze leggen er nog eens 158,5 euro per uur extra bovenop). Als dat geen mooi cadeau is, niet? Dit kan je doen met je loopbaancheques.

Lukken loopbaancheques om een of andere reden niet? Ook dan begeleiden we je graag verder. Contacteer ons hier voor de mogelijkheden en surf zeker als eens naar ons aanbod zonder VDAB loopbaancheques.

Waar kan je je laten begeleiden? Op +50 locaties in Vlaanderen en Brussel, of online.