Personal branding

Personal branding coaching: eerst jezelf ontdekken en dat dan naar buiten brengen

  • Wil je jezelf graag beter kennen? Ontdekken wat je talenten en waarden zijn en wie je bent?
  • Wil je daar niet stoppen en wil je dit ook zichtbaar maken aan de wereld rondom jou?

Dan heb jij nood aan personal branding. En goed nieuws want personal branding is een onderdeel van loopbaanbegeleiding.

Is personal branding iets voor mij?

Is personal branding iets voor jou?

Personal branding of profilering bevat een aantal onderdelen die apart kunnen staan. En toch vormen ze uiteindelijk 1 geheel want het ene deel kan eigenlijk niet zonder het andere. In de eerste plaats gaat het over een bewustzijn van wie je bent en waar je voor staat. Hier voor moet je de nodige stappen zetten om jezelf beter leren kennen. Dit kan bijvoorbeeld via een personal branding coach.

In tweede instantie gaat het over hoe je jezelf toont naar de buitenwereld, en dus ook over hoe anderen jou zien. Het beeld dat anderen over je hebben kan jij zelf beïnvloeden. Op die manier kan je meer en meer weergeven wie je authentieke ik is.

Doordat je ’in de spiegel’ gaat kijken en jezelf leert ontdekken kan je ook anders naar jezelf gaan kijken. Jij bepaalt wat je met je beeld doet, jij staat aan het stuur van je eigen personal brand en wordt zo regisseur van je loopbaan en leven. Wanneer je dat nog eens op een unieke onderscheidende manier doet ben je echt bezig met persoonlijk leiderschap.

Wil jij hier graag mee aan de slag? Dan is personal branding zeker iets voor jou!

Welke doelen kan je met personal branding bereiken?

Welke doelen je kan bereiken met personal branding is verschillend per persoon. Denk bijvoorbeeld aan:

Personal branding voor mensen in loondienst

  • Uitgenodigd worden als expert voor een vakgroep
  • Als spreker een bepaald topic of thema presenteren
  • Een nieuwe job, project of opdracht aangeboden krijgen
  • Voor raad of advies ingeschakeld worden
  • Sneller resultaten behalen
  • Meer bezig zijn met wat je leuk vindt

Personal branding voor zelfstandigen en ondernemers

  • Zelfde als hierboven, plus:
  • Meer aanmeldingen op je mailinglijst
  • Opzetten van samenwerkingsverbanden
  • Meer klanten/omzet

Zorg er dus voor dat je goed vindbaar bent en zowel online als offline een positieve uitstraling hebt.

Het Google EAT principe toegepast op online personal branding

De kwaliteit van websites en online profielen wordt door Google gemeten aan de hand van 3 belangrijk kwaliteitseisen die terug te vinden zijn in het acroniem EAT: Expertise (bekwaamheid), Autoriteit (authenticiteit), Trustworthiness (betrouwbaarheid).

Expertise (expertise)

Mensen willen samenwerken met of beroep doen op mensen die de nodige kennis en ervaring hebben in een bepaald onderwerp. Die echt weten waarover het gaat.

Autoriteit (autoriteit)

Autoriteit is een niveau hoger dan enkel en alleen expertise. Je kan immers een super expert zijn in een bepaalde materie professioneel, en langs de andere kant ben je op elk bedrijfsfeestje ladderzat en is dat ook de trend van foto’s op je facebook profiel. Als mensen naar je luisteren omdat je en professionele expertise hebt én ook de juiste uitstraling zullen ze je sneller citeren en aanbevelen. Dan wordt je ook als een autoriteit in je vak gezien.

Trustworthiness (betrouwbaarheid)

Iemand in het echte leven leren vertrouwen kost tijd. Net als in de offline wereld moet je online je vertrouwen stilaan verdienen. Je moet congruent of betrouwbaar zijn en blijven. Personal branding kost dus ook tijd, live en digitaal. Eenmaal je iemands vertrouwen gewonnen hebt blijf je ook beter in iemands geheugen. Dus als ze een vraag hebben, of er komt een positie vrij in de afdeling of… dan zullen ze aan je denken.

Wat google doet met het EAT principe bij websites is dus net hetzelfde als hoe mensen kijken naar elkaar en beslissen of ze die als ‘vriend of vijand’ willen.

Personal branding: hoe begin je eraan?

Er zijn een heel aantal manieren om aan personal branding te beginnen. Er zijn echter altijd 2 stappen en de 2e moet je niet zetten voor je de 1e gezet hebt.

  1. Een eerste stap is zelfinzicht: je moet weten wie je bent, wat je wilt, waar je voor staat, wat belangrijk voor je is…
  2. Een volgende stap is daarmee naar buiten komen.

Het begin van personal branding is dus jezelf goed kennen.

Hoe begin je aan personal branding

Vragen die je jezelf kan stellen om je personal brand te achterhalen

  • Wat kan je goed? Wat doe je graag? Waar blink je in uit? Waarvoor duurt de dag nooit lang genoeg? …
  • Wat is heel erg belangrijk voor jou? Wat drijft je? Wat zorgt ervoor dat je ’s morgens gemotiveerd uit bed springt om aan je dag te beginnen?
  • Welke complimentjes krijg je regelmatig? Waar ben je super fier op? Wat wil je dat mensen over je vertellen?
  • Welke job zou je het liefst van al doen als er geen enkele belemmering zou zijn?
  • Welke toegevoegde waarde wil je leveren? Hoe wil jij een verschil maken? Hoe wil je bijdragen aan je team/het bedrijf/de maatschappij?

Prijs personal branding traject

Personal branding coaching hoeft echt niet duur te zijn. Het kost zelfs minder dan een uurtje bij een goede psycholoog (wat je tussen de 50 en 90 euro per uur kost).

Door de loopbaancheques van de VDAB betaal jij 80 euro voor 7u (of 11,5 euro per uur), zolang je aan de voorwaarden voldoet. Je volgt dan loopbaanbegeleiding.

Je kan ons vinden op +50 locaties in Vlaanderen en Brussel dus er is zeker een personal branding coach in je buurt.

Prijs personal branding traject