De kwaliteit van websites en online profielen wordt door Google gemeten aan de hand van 3 belangrijk kwaliteitseisen die terug te vinden zijn in het acroniem EAT: Expertise (bekwaamheid), Autoriteit (authenticiteit), Trustworthiness (betrouwbaarheid).
Expertise (expertise)
Mensen willen samenwerken met of beroep doen op mensen die de nodige kennis en ervaring hebben in een bepaald onderwerp. Die echt weten waarover het gaat.
Autoriteit (autoriteit)
Autoriteit is een niveau hoger dan enkel en alleen expertise. Je kan immers een super expert zijn in een bepaalde materie professioneel, en langs de andere kant ben je op elk bedrijfsfeestje ladderzat en is dat ook de trend van foto’s op je facebook profiel. Als mensen naar je luisteren omdat je en professionele expertise hebt én ook de juiste uitstraling zullen ze je sneller citeren en aanbevelen. Dan wordt je ook als een autoriteit in je vak gezien.
Trustworthiness (betrouwbaarheid)
Iemand in het echte leven leren vertrouwen kost tijd. Net als in de offline wereld moet je online je vertrouwen stilaan verdienen. Je moet congruent of betrouwbaar zijn en blijven. Personal branding kost dus ook tijd, live en digitaal. Eenmaal je iemands vertrouwen gewonnen hebt blijf je ook beter in iemands geheugen. Dus als ze een vraag hebben, of er komt een positie vrij in de afdeling of… dan zullen ze aan je denken.
Wat google doet met het EAT principe bij websites is dus net hetzelfde als hoe mensen kijken naar elkaar en beslissen of ze die als ‘vriend of vijand’ willen.