- Annelies Quaegebeur

Hoe personal branding jou kan helpen in je loopbaan

Na de zoveelste afwijzing op een mooie sollicitatiebrief en het aflopen van netwerkborrels die je niks opleverden, zinkt de moed je in de schoenen. Ook het aanpassen van de foto op je LinkedIn profiel mocht niet baten. Hoe ga je nu ooit je droomjob vinden in een overvolle markt waar bedrijven kunnen kiezen uit meerdere kandidaten die compleet aan hun criteria voldoen? Personal branding kan jou hierbij helpen.

Bij personal branding beschouw je jezelf als een merk. Je kijkt naar jezelf en je talenten en bepaalt van daaruit met welke strategie jij je einddoel gaat bereiken: het vinden van jouw droomjob. Ben je op zoek naar een formele of informele werkomgeving? Wil je jezelf kunnen zijn of houd je juist van structuur en regels in een job? Het is in dit geval van belang om jezelf duidelijk te onderscheiden van anderen door jouw unieke kwaliteiten te tonen. Draag daarom zelf de waarden uit die je ook in een job zoekt. Hiermee laat je een bepaalde indruk achter bij de mensen in jouw omgeving. Door je uit te spreken en bijbehorend positief gedrag te vertonen, gaan mensen een beeld van jou vormen dat overeenkomt met hoe jij graag wilt dat ze je zien. Door jezelf als personal brand te beschouwen, kun je op verschillende manieren laten zien hoe jij van waarde kunt zijn voor de organisatie waar je wilt werken. Je neemt zelf de regie in handen, in plaats van te hopen op een belletje van een bedrijf waar je eigenlijk liever niet wilt zijn.

Als je personal branding inzet voor het vinden van een baan die bij je past, is het slim om jouw talenten te koppelen aan het werk dat jij graag wilt doen en te laten zien hoe je daarmee een belangrijk probleem van jouw toekomstige werkgever oplost. Pas als jij exact weet welke waarde jij kunt leveren aan een specifiek bedrijf, zijn ze in je geïnteresseerd en mag je op gesprek komen.  

 

Hoe personal branding jou kan helpen in je loopbaan
 

Hoe maak je van jezelf eigenlijk een personal brand?

 

Stel realistische doelen

Om een goede strategie voor je branding neer te kunnen zetten, moet je weten waar je naartoe werkt. Je wilt uiteraard zo snel mogelijk een job vinden, maar je kunt er het beste eentje kiezen die goed bij jou en je talenten past.
 

Dus onderzoek eens:

  • Wie ben je en wat wil je uitstralen?
  • Naar wat voor job ben je eigenlijk op zoek inhoudelijk?
  • Welke waarden moet het bedrijf uitstralen waar je wilt gaan werken?
  • Hoe ga je dit in jouw personal branding verwerken?
  • Wie of wat kan jou helpen bij het bereiken van je doelen?

Als je dit helder op papier hebt staan, zie je ook veel sneller welke stappen je kunt nemen en ga je strategische keuzes maken in wat jij als persoon uit wilt stralen.
 

Ken je talenten

Wat zijn positieve persoonskenmerken van jezelf? Ben je integer en creatief? Of ben je hulpvaardig en praktisch ingesteld? Wat het ook is, laat dit naar voren komen in je personal branding.

En waar liggen je talenten als het om algemene vaardigheden gaat? Kun je bijvoorbeeld goed schrijven, ben je goed in leidinggeven of kun je heel erg gestructureerd werken?

Weet waar je talenten liggen, zodat je deze als unieke en persoonlijke kenmerken kunt ‘verkopen’ wanneer je een sollicitatiegesprek voert.

Bedenk ook op wat voor manieren jij in je vorige jobs hebt bijgedragen aan goede resultaten voor het bedrijf waar je werkte. Zag je bijvoorbeeld snel kansen voor een organisatie en maakte je je omgeving hiervan bewust of is het je gelukt om een ruziënd team weer bij elkaar te brengen met jouw unieke aanpak?

Hoe bewuster jij bent van je talenten, hoe makkelijker het zal zijn om deze naar voren te laten komen in jouw personal branding in de vorm van verhalen. En hoe eerder het bedrijf waar je solliciteert weet wat jij ze voor waardevols te bieden hebt.
 

Doe gedegen marktonderzoek

Misschien ben jij wel extreem goed in wat je doet, maar als bedrijven niet specifiek naar dat ene talent op zoek zijn, kan het nog lang duren voordat jij een job hebt waar je echt op je plek zit. Kijk daarom goed naar de vacaturebeschrijving van jobs die je online kunt vinden.

  • Naar wat voor soort mensen zijn ze op zoek?
  • Welke kennis heb jij nodig om die job goed uit te kunnen voeren?
  • Voor welke problemen zoeken ze een oplossing?
  • Wat zijn actuele ontwikkelingen die nu meespelen voor een bedrijf en waar jij meer van afweet?

 

Lees je goed in, gebruik in jouw personal branding exact de woorden die de bedrijven gebruiken waar je wilt werken en speel in op de behoeften van de huidige arbeidsmarkt. Als je je ook daadwerkelijk aangetrokken voelt tot de job, natuurlijk.

Bedenk daarnaast wat jou onderscheidt van je concurrenten:

  • Waarin ben jij echt compleet uniek?
  • Heb jij als enige een bepaalde opleiding gevolgd die andere sollicitanten niet kennen?
  • Heb je extreem veel zelfvertrouwen en ben je daarom een goede verkoper?
  • Spreek jij 10 verschillende talen?

Kortom: alles wat jou uniek maakt, kun je inzetten als onderdeel van jouw personal brand en maakt dat jij er als kandidaat echt uitspringt voor bedrijven, zodat je altijd op sollicitatiegesprek mag komen.
 

Onderhoud je netwerk

De meeste jobs worden nog steeds via een eigen netwerk gepromoot en verkregen. Zorg daarom dat je Social Media profielen up-to-date zijn en dat je hierop waardevolle informatie verschaft, zodat recruiters of bekenden jou op bepaalde zoektermen gemakkelijk kunnen vinden. Laat je talenten naar voren komen in je teksten. Reageer positief op anderen en draag je steentje bij aan discussies. Volg interessante bedrijven waar je zou willen werken en monitor hun ontwikkelingen op de voet. Zo weet je ook direct wanneer er een vacature vrijkomt en of jij daar goed bij past. Zorg dat je je op dezelfde plek bevindt als waar de recruiters zich ook bevinden online en laat als personal brand duidelijk zien waar jij voor staat en waarom jij de juiste persoon bent om in te huren voor een bepaalde job. Social Media kanalen worden door bedrijven namelijk gebruikt om een beeld te vormen van jou als persoon en van je kwaliteiten. Je kunt zelfs een website maken waarop je jezelf voorstelt en een portfolio met behaalde resultaten presenteert. Hier kun je recruiters of werkgevers naartoe sturen als ze wat meer over je willen weten, voordat ze je uitnodigen voor een sollicitatiegesprek.
 

Naast het onderhouden van je online netwerk, is het ook slim om hier offline mee bezig te zijn. Ga naar netwerkborrels of speciaal georganiseerde dagen voor werkzoekenden, voer gesprekken met mensen die jou interessant lijken, spreek op een podium, zet je beste beentje voor en kleed je zoals jij wilt dat de beste werkgevers jou gaan zien. Het is allemaal onderdeel van jouw personal brand en de waarden die je daarmee uit wilt stralen naar je omgeving.
 

Heel veel succes!
 

 

Call to action

Hoe goed ken je je zelf als ‘personal brand’?

Wat wil je uitstralen?

Straal je dit ook in realiteit uit? Indien niet, wat met er veranderen?

Welke talenten moeten iedereen van je kennen?

Zijn dit de talenten die mensen van jou zouden opnoemen? Indien niet, wat moet er veranderen?

Welke waarden wil je dat mensen aan je koppelen?

Zijn dit de waarden die mensen aan je linken? Indien niet, wat moet er veranderen?

Welke van bovenstaande tips moet jij meer gaan toepassen om het ‘personal brand’ te zijn dat je wilt zijn?


 

Proost, op personal branding,

Alies


 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.


 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube


 

#personalbranding #loopbaancoaching #personalbrand #branding #talenten #authenticiteit #uniek #doelenstellen #netwerken #professioneleloopbaan #loopbaan #merkwaarden #sterkmerk #meinc #brandbuilding #buildyourbrand