Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Onderscheid jezelf met personal branding

Onderscheid jezelf met personal branding

 

Het doel van personal branding? Ervoor zorgen dat jij met voldoende zelfkennis en (zelf)vertrouwen om het even wie in je netwerk kan aanspreken en je eigen professionele positie nu en in de toekomst naar een hoger niveau kan tillen. Je kan jezelf als personal brand (persoonlijk merk) neerzetten in je eigen netwerk (werkgevers, klanten, leveranciers, prospects, aandeelhouders, HR-profielen, teamleiders, … of andere professionele contacten).

Door met personal branding aan de slag te gaan focus je je eerst op jezelf ontdekken om dan wat je ontdekt hebt op een congruente manier met de buitenwereld delen.

Ken je dat?

  • Iemand die een onsamenhangende elevator pitch heeft dat alle kanten op gaat
  • Een zoveelste CV dat lijkt op alle andere
  • Iemand die A zegt en B doet
  • Je stelt een vraag aan iemand over zichzelf en ze antwoorden ‘ik weet het niet’
  • Iemand die ‘maar wat doet’ en geen echte doelen heeft
  • Een LinkedIn profiel dat al 10 jaar niet meer upgedate is
  • Iemand die probeert iemand anders te zijn

Of ben jij dat? Wel, dan heb je dringend nood aan personal branding.

Graag geven we meer tekst en uitleg in deze blog.

Wat ontdek je bij personal branding?

Het interne deel van personal branding

  • Wat kan je goed? Wat doe je graag? Wat zijn je competenties en talenten?
  • Wat is belangrijk voor jou? Wat zijn je waarden, drijfveren, motivatoren?
  • Wie ben je? Wat is je persoonlijkheid?
  • Welke bijdrage wil je leveren? Wat is je missie?

Het externe deel van personal branding: naar buiten komen

  • Wat vertel je in je elevator pitch?
  • Hoe ziet je netwerk eruit? Wie kan je aanspreken? Hoe spreek je die aan?
  • Hoe maak je jezelf zichtbaar via LinkedIn en andere sociale media?
  • Hoe zet je je personal brand neer in je CV en motivatiebrief?
  • Hoe communiceer je? Sollicitatiegesprekken, feedback- of evaluatiegesprekken?

Spiegeltje spiegeltje...

Wat ontdek je bij personal branding

Hoe ziet jouw personal brand er online uit?

Mensen met wie je enkel een online relatie hebt zien immers enkel je digitale ik, dan kan je er maar beter voor zorgen dat het uitstraalt wat jij wilt dat het uitstraalt, toch?

Je online merk wordt dus bepaald door wat jij online toont en niet toont en kan jij zelf dus ook beïnvloeden. Wat google zeker al zal tonen, als je het hebt, is je LinkedIn en je facebook profiel.

Zeker professioneel gezien is LinkedIn het eerste wat mensen zullen openen als ze jou zoeken. Jij bepaalt in LinkedIn welke foto je ze, welke headline, hoe je je ervaring weergeeft, aan wie je recommendations vraagt. Hoe je je LinkedIn profiel vult bepaalt dus ook voor een groot deel wat je daar uitstraalt. Heb jij nog geen LinkedIn profiel? Geen nood, hier kan je ook al aan de slag met een aantal LinkedIn basis tips. Je kan hier aansluiten bij groepen, blogs, foto’s en video’s delen, en zo aantonen waarin jij expertise hebt, waar jij voor staat. Zo kan je je unieke zelf onderscheiden van alle andere LinkedIn gebruikers.

Wat betreft je facebook profiel… als jij in je vrije tijd regelmatig zaken doet die niet echt matchen met waar jij professioneel mee bezig bent of waar je voor staat is het slim om je facebook profiel niet toegankelijk te maken voor het grote publiek zodat ze je content pas zien als ze echt bevriend met je zijn.

Sowieso moet je in je online profielen een recente, aantrekkelijke profiel foto van je zetten want zonder foto komt dat dikwijls onbetrouwbaar over.

Wat bereik je met online personal branding?

Heb je iets nodig? Dan is het heel erg makkelijk om internet te gebruiken om informatie, een product, dienst of persoon op te zoeken.

Vaak begint dat dan bij een of andere zoekmachine zoals Google. Je zoekt een foto, omschrijving, specificaties, prijs, gebruikerservaring, … eigenlijk ga je na wat het beste bij je past.

Informatie zoeken over mensen

Een aantal voorbeelden van waarom iemand informatie zou opzoeken

  • Als je een probleem opgelost wilt hebben en daarvoor een dienst nodig hebt (bvb een personal branding coach)…
  • Als je een vacature hebt die je graag ingevuld ziet…
  • Als je een ‘background check’ van iemand wilt doen…
  • Als je een tijdelijke opdracht hebt die ingevuld moet worden…
  • Als je een spreker zoekt over een specifiek onderwerp op een event…
  • Als je iemand ontmoet hebt en je wilt meer over hem of haar weten…

Jij hebt zeker ook al informatie over mensen opgezocht. Net zoals anderen informatie over jou opgezocht zullen hebben. Hebben ze je gevonden? Straal je uit wat je wilt uitstralen?

De zoektocht naar anderen op internet moet voorzien in het voldoen van een eigen behoefte. De informatie wordt geanalyseerd, eventueel vergeleken en dan wordt er nagegaan wie er het beste inspeelt op die persoonlijke behoeften.

Ontdek en toon jezelf via personal branding

Call to action

Als je doorheen deze blog leest zal je merken dat er behoorlijk wat open vragen in staan die gericht zijn aan jou. (Open vragen zijn vragen die beginnen met wie, wat, welke, hoe, …)

Neem op je gemak de tijd, neem er ook pen en papier bij om al deze open vragen één voor één te beantwoorden. Ga dan met onderstaande vragen aan de slag.

  • Wat zijn de rode draden die je ziet terugkomen in je antwoorden?
  • Wat doen de antwoorden met jou als je ze zo neerpent, en terug doorleest?
  • Stel dat iemand al je antwoorden zou voorlezen als complimentjes, op welke manier raakt jou dat dan?
  • Op welk vlak straal je misschien nog niet uit wat je zou willen uitstralen? Wat kan je zelf al doen om op dat vlak congruenter te zijn?

Hoe kan een personal branding coach jou ondersteunen?

Personal branding onderwerpen zijn er legio. We lijsten er hier een aantal op:

  • Wil jij je talenten, waarden, identiteit en missie ontdekken?
  • Wil je aan de slag met je personal brand?
  • Wil je tips en tricks krijgen om je personal branding congruent neer te zetten?
  • Wil je jezelf professioneel op de juiste manier profileren?
  • Wil je je netwerk nieuw leven in blazen?
  • Wil je een CV en motivatiebrief die helemaal ‘jij’ is?
  • Wil je een LinkedIn profiel waardoor een recruiter je uitnodigt voor een gesprek?

Dat kan, via een A-Lissome personal branding coach. Dit kan met de loopbaancheques van de VDAB (11,5 euro per uur) of zonder de loopbaancheques van de VDAB. Heb je vragen? Aarzel niet en neem contact op met ons!

Personal branding coach

Proost, op jezelf onderscheiden via personal branding,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#personalbranding #personalbrand #sterkmerk #meinc #branding #marketing #socialmedia #digitalmarketing #socialmediamarketing #brand #brandingtips #brandingstrategy #brandidentity #personalbrandingcoach #contentmarketing #personalbrandingcoaching #personaldevelopment #personalbrandingexpert