Heel dikwijls vervallen mensen van het ene uiterste in het andere. Het is wit of zwart. Het is een grijze muis of arrogant. Wil dat dan zeggen dat er niemand op een integere manier aan personal branding doet? Of zijn het allemaal schreeuwers? En roept iedereen om ter luidst?
Een voorbeeld van een klant. Zelfzekerheid (‘stevig in je schoenen staan’) is het tegenovergestelde van kwetsbaarheid. Volgens de klant konden die 2 niet samen bestaan in 1 zelfde persoon gelijktijdig. Vragen die gesteld werden: Hoe zie je dat dan, als je of het ene of het andere bent? Wat denk je dat je uitstraalt als je gelooft dat je kwetsbaar bent? Wat denk je dat je uitstraalt als je gelooft dat je zelfzeker bent? En hoe zou het zijn als je kwetsbare zelfzekerheid of zelfzekere kwetsbaarheid zou uitstralen? Wie straalt dat vandaag al uit? Hoe gedraagt die persoon zich dan? Hoe vind jij dat? Wat als mensen jou ook zo zouden omschrijven? …
Goede personal branding begint dus bij wie je écht bent (diep vanbinnen) en wat je wilt uitstralen. Wat jij uitstraalt bepaalt wat je aantrekt en dus ook welke mensen en jobs je pad zullen kruisen.
Om te kunnen uitstralen wie je werkelijk bent kan een personal branding coach een heel goede en professionele hulpbron zijn. Hij of zij gebruikt effectieve tools en methodes, stelt te juiste vragen, durft je uit te dagen en te confronteren. Het gaat over waar jij warm van wordt, waar je super graag heel vroeg voor zou opstaan. Op die manier praat niet het ego. Het is het hart dat praat.