- Annelies Quaegebeur

Hoe de aandacht van HR trekken met je LinkedIn profiel?

 

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de maatschappij. Bij sommigen neemt het echter zodanig grote proporties aan dat ze eraan verslaafd geraken en hoge nood hebben aan een grondige detox ervan. Ook voor diegenen die er niet zo heel veel mee bezig zijn kan een digitale detox helpen om terug wat meer rust te krijgen. Door alle sociale media (en alle andere mogelijkheden en kanalen) zijn het aantal prikkels die we op een dag, uur, … krijgen zo gigantisch groot geworden dat ook hier (net zoals bij alcohol) geldt ‘met mate’.

En toch is het professioneel belangrijk om aanwezig te zijn op LinkedIn. Dat wil niet zeggen dat je per dag er uuuuren op moet spenderen. Wel dat je tijd nodig hebt om je profiel aan te maken of te optimaliseren en af en toe eens bij te werken. Met het juiste LinkedIn profiel werk je aan je persoonlijke merk (je personal brand), kan je je netwerk vergroten, gevonden worden door HR en hiring managers en een nieuwe job vinden.

 

Hier zijn 4 stappen om de aandacht te trekken

 

Zorg dat je gevonden kan worden

Het is niet omdat je een profiel hebt dat HR of een hiring manager je zal vinden op LinkedIn. Als ze je niet vinden heeft het dus niet veel zin, hoe fantastisch je profiel voor de rest ook mag zijn.

De eerste stap is er dus voor zorgen dat mensen die je zoeken je ook daadwerkelijk vinden. Daarvoor kan je je best eens in de schoenen zetten van HR of de manager die je zoekt. Wat zijn de sleutelwoorden die ze in de zoekfunctie zullen ingeven? Welke functietitel zullen ze opzoeken? Welke competenties of kennis hebben ze nodig?

Zorg ervoor dat die woorden op zijn minst voorkomen in je ‘headline’ en in de ‘summary’ van je profiel, en evengoed bij je ‘experience’. Beter nog als je er ook nog voor ‘endorsed’ bent waar mensen aangeven welke vaardigheden ze bij jou hebben mogen ervaren.

 

Breid je netwerk uit

De juiste woorden in je profiel hebben staan is 1 ding, maar als je met niemand verbonden bent zal het ook niet zo heel veel opleveren. Zorg er dan ook voor dat je met zo veel mogelijk mensen verbonden bent. LinkedIn toont in de zoekresultaten namelijk eerst die connecties met wie de mensen in 1e, 2e of 3e instantie verbonden zijn. Als je met niemand verbonden bent is de kans heel klein dat je bij een zoektocht dus naar boven zal komen.

Met wie moet je dan verbinden? Alle mogelijke professionele contacten: je studiegenoten van het lager, middelbaar, hogere studie. De contacten die je hebt opgedaan tijdens reizen, congressen, hobby’s, netwerkevents,… Je collega’s, concurrenten die je hebt ontmoet en evengoed je vrienden.

Je aantal connecties kan je een boost geven door je adresboek te importeren (uit excel of je adresboek uit mail).

Wil je in een bepaalde industrie gaan werken, zorg er dan ook voor dat je je netwerk in die specifieke industrie verder uitbreidt.

Zorg er wel voor dat je zoveel mogelijk gepersonaliseerde berichten stuurt met het verzoek om te connecteren ipv de standaard LinkedIn boodschap in massa te versturen.

Een andere mogelijkheid om je aantal LinkedIn contacten te laten groeien is de uitnodigingen die je krijgt aanvaarden. Aan jou om te beslissen of je de mensen die je (nog) niet kent accepteert. Langs de andere kant, het is niet dat je je persoonlijke info deelt op LinkedIn dus wat kan het kwaad om je professioneel te linken met iemand die je nog niet hebt ontmoet?

Zelf zet ik ook mijn netwerk in als ikzelf of klanten in contact willen komen met een bepaald profiel of persoon, sector, ...

 

Onderschat de kracht van ‘de eerste indruk’ niet

Stel je voor dat een hiring manager je zoekt en je in de top resultaten van die search terecht komt. Schitterend. Wat maakt dan dat ze op jouw profiel zal klikken en niet op een ander? Ze heeft immers heel erg weinig tijd om een heel aantal profielen te screenen en er liggen nog een heel aantal open vacatures te schreeuwen om haar aandacht…

 

Best trek je de aandacht met een ‘goede eerste indruk’ en dat kan na een search maar op 2 manieren:

 

Een betoverende profiel foto

Een foto die de aandacht trekt (op een positieve manier) is eentje waar je lacht, spontaan bent en uitstraalt dat je goed in je vel zit. Qua kledij best een professionele look (geen bikini of hawai shirt). De achtergrond van de foto is neutraal (niet op een of andere receptie of strand of…).

Met andere woorden, de ideale foto is die waarvan iemand denkt/zegt: dat ziet er een toffe man/vrouw uit waar ik wel mee zou willen samenwerken.

 

Een headline die in het oog springt

Niet iedereen kan een headline schrijven om van te snoepen zoals ‘eerste Belgische schrijver rond trauma’s in een organisatie’ of ‘allereerste IT developer bij Microsoft Nederland’. Houd je dus aan datgene wat je denkt dat de hiring manager wil lezen. Wil je marketing management doen in een KMO in opstart zet dan iets in de zin van ‘gepassioneerde marketing manager voor de startende, ambitieuze KMO’. Wil je Logistiek medewerker worden in de retail zet dan iets in de aard van ‘enthousiast logistiek expert in de retail sector’. Speel wat met woorden, maak eventueel verschillende mogelijkheden en kies er eentje uit dat je in je headline plaatst.

 

Krijg 'de klik' én de uitnodiging

Je hebt de aandacht getrokken van de HR recruiter of de persoon die aanwerft… wat dan? Het is immers niet omdat ze op je profiel geklikt hebben dat ze je ook zullen uitnodigen voor een gesprek.

Het is dus essentieel dat je ook met de rest van de informatie op je profiel ‘in a split second’ de aandacht kan trekken naar het feit dat je mogelijks de geschikte kandidaat bent. Nogmaals, iemand die een nieuwe medewerker zoekt heeft meerder profielen te zoeken dus ze zullen geen uren spenderen om heel je profiel onderste boven te keren. In tegendeel, ze zullen je profiel scannen in een paar seconden. De grote lijnen moeten dus ‘spot on’ zijn, de details doen er in dit geval wat minder toe.

 

Summary of samenvatting

Je kan een lange en hele mooie summary hebben, zelfs met de juiste sleutelwoorden, maar er is geen tijd om dat allemaal te lezen. Zorg er dus voor dat voor je ‘uitgebreide’ summary start met 1 of 2 zinnen die weergeven wie je bent, waar je voor staat en wat je doet. Een soort van elevator pitch. Hieruit moet voldoende af te leiden zijn zodat je op de shortlist van kandidaten komt te staan.

 

Experience of werkervaring

Niemand gaat alles in detail lezen, wat niet wil zeggen dat de bullets er niet mogen zijn. Wat in een oogopslag overlopen zal worden zijn de firma’s waarvoor je gewerkt hebt en je functietitels. Firma’s met klinkende namen of functietitels om je vingers bij af te likken zijn niet bij iedereen van toepassing dus ‘vertaal’ eventueel zowel de functietitel als het bedrijf ook naar iets verstaanbaars. ‘Klantenkoning bij de firma Storilo’ vertaal je bijvoorbeeld naar Manager klantendienst bij een internationale KMO gespecialiseerd in zonnewering (met een jaaromzet van x miljoen).

 

Recommendations of aanbevelingen

Voor elke job heb je best een aantal aanbevelingen. Het hoeven er niet veel te zijn maar het geeft wel aan hoe mensen vonden dat de samenwerking was, hoe je functioneert… Je kan recommendations vragen aan je meerderen, je teamleden, je peers, klanten, leveranciers,…

Als je iemand dus om een recommendation vraagt, vraag hen dan om de kernboodschap alvast weer te geven in de eerste 2 zinnen. Bijvoorbeeld: ‘Sofie was de beste IT project leider die ik in de laatste 10 jaar in mijn afdeling heb gehad. Ik kan haar alleen maar aanbevelen als enorme aanwinst voor een team.’ In het vervolg van de aanbeveling kan er dan verder op ingegaan worden.

Hoe je het ook draait of keert, de Pareto regel, of het 20/80 principe geldt ook hier. Je hoeft geen –tig recommendations te hebben en elke dag braaf Elon Musk te volgen en je hoeft ook helemaal geen euro in LinkedIn te steken als je dat niet wilt. 20% van je profiel zal je in principe 80% impact geven. Focus dus enkel op wat echt belangrijk is en bewaar de rest van je energie voor de spannende aanwervingsprocedure en de eerste dagen in je nieuwe job.

 

Call to action

Hoever sta jij met je LinkedIn profiel?

Welke van bovenstaande tips heb je al toegepast? Welke daarvan kan je eventueel verbeteren?

Welke van de aangegeven verbetervoorstellen zijn bij jou nog een lacune? Wat ga je ondernemen om hierin zichtbaarder te worden?

 

Proost op een LinkedIn profiel dat positieve aandacht trekt!

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#LinkedIn #linkedin #solliciteren