Mensen met een sterke emotionele intelligentie worden vaak het meest gewaardeerd door collega’s. Waarom? Het betekent dat je kunt begrijpen hoe een ander denkt en waarom de ander een bepaald standpunt inneemt. Je bent empathisch en hebt compassie. Mensen willen graag werken voor iemand die hen goed begrijpt. Als manager of leidinggevende is werken aan je emotionele intelligentie dus een must. Een groei in je emotionele intelligentie zorgt ervoor dat je betere tot geweldige relaties met klanten en collega’s kunt ontwikkelen, waardoor je collega’s op de werkvloer productiever zijn en jouw reputatie als begripvolle leidinggevende je vooruit snelt.
Hoe je die emotionele intelligentie verkrijgt? Luister actiever naar anderen, zodat anderen zich gezien en gehoord voelen door jou. Zit niet op je telefoon, maak oogcontact en geef de ander de veiligheid om open met je te communiceren. Vat eventueel ook samen wat de ander heeft gezegd om te controleren of je goed begrepen hebt wat hij of zij echt nodig heeft.
Weet ook dat je EQ getest kan worden tijdens sollictatiegesprekken.