Personal branding leer je om eerst jezelf te ontdekken (intern) om dan hiermee naar buiten te komen (extern).
Het woord ‘personal branding’ is het Engelse woord voor ‘persoonlijke merk’. Net zoals Volvo of Ikea moet je echter eerst weten waar je voor staat, welke missie je wilt neerzetten voor je jezelf aan het grote publiek toont. Of dacht je dat die 2 merken ‘groot’ geboren waren?
Waar houdt personal branding zich mee bezig?
Interne personal branding
- Wat zijn je competenties en talenten?
- Welke zijn je belangrijkste waarden? Drijfveren? Motivatoren?
- Wie ben je?
- Welke praktische voorwaarden zijn voor jou professioneel essentieel?
- Wat is je professionele missie? Waar wil jij een bijdrage een leveren?
Externe personal branding
- Welke profielen heb je in je netwerk? Welke ontbreken er?
- Hoe is je netwerk geografisch gespreid?
- Hoe wil je je profileren naar de buitenwereld toe? Wat wil je uitstralen? Offline? Online?
- Hoe je CV en motivatiebrief inhoudelijk vormgeven zodat jij zegt ‘dit is helemaal ik’ en de recruiter zegt ‘die moet ik hebben’?