Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Personal branding: Hoe jezelf profileren op de arbeidsmarkt?

Personal branding Hoe jezelf profileren op de arbeidsmarkt

 

Word je graag als een mens behandeld en niet als een nummer? Dan moet je eerst jezelf goed kennen en er dan voor zorgen dat de mensen in je omgeving je goed kennen. Dan pas kunnen ze immers rekening houden met jouw unieke ‘ik’.

In de oppervlakkige en zeer snelle wereld van vandaag (en sinds Corona ook nog eens veel online) is het cruciaal dat je profilering en positionering er ‘boenk op’ zit. Zo ontstaan er geen misverstanden over wie je bent, wat je wilt en waar je voor staat. En als gevolg zullen de juiste opportuniteiten en kansen zich wel aanbieden. Als je voldoende zichtbaar bent natuurlijk. Een LinkedIn en facebook profiel hebben is daarvoor niet voldoende. Als je niet actief bezig bent met je ‘personal brand’ zal je snel overschaduwd worden door anderen die wel regelmatig tijd en energie steken in personal branding. En dat kan op verschillende manieren.

In deze blog geven we graag meer uitleg over personal branding: wat is het, hoe formuleer je het, wat met sociale media en tips.

Wat is personal branding?

Personal branding leer je om eerst jezelf te ontdekken (intern) om dan hiermee naar buiten te komen (extern).

Het woord ‘personal branding’ is het Engelse woord voor ‘persoonlijke merk’. Net zoals Volvo of Ikea moet je echter eerst weten waar je voor staat, welke missie je wilt neerzetten voor je jezelf aan het grote publiek toont. Of dacht je dat die 2 merken ‘groot’ geboren waren?

Waar houdt personal branding zich mee bezig?

Interne personal branding

  • Wat zijn je competenties en talenten?
  • Welke zijn je belangrijkste waarden? Drijfveren? Motivatoren?
  • Wie ben je?
  • Welke praktische voorwaarden zijn voor jou professioneel essentieel?
  • Wat is je professionele missie? Waar wil jij een bijdrage een leveren?

Externe personal branding

  • Welke profielen heb je in je netwerk? Welke ontbreken er?
  • Hoe is je netwerk geografisch gespreid?
  • Hoe wil je je profileren naar de buitenwereld toe? Wat wil je uitstralen? Offline? Online?
  • Hoe je CV en motivatiebrief inhoudelijk vormgeven zodat jij zegt ‘dit is helemaal ik’ en de recruiter zegt ‘die moet ik hebben’?

Het ABC van personal branding

Personal branding gaat over het ontdekken, formuleren en naar buiten brengen van je gehele identiteit om zo een (positief) imago neer te zetten. Wat je uitstraalt, wat je van jezelf wilt laten zien, met alles erop en eraan zet je om in vorm en woorden. Als merk moet je positief opvallen. Het moet duidelijk zijn wie je bent en waar je voor staat. Om dat goed te doen kan je het ABC van personal branding centraal stellen; authenticiteit, betrouwbaarheid en congruentie.

 

Hoe formuleer je je personal brand?

Authentiek

Het gaat over jou, enkel en alleen maar jou. In wat je uitdraagt is het dan ook belangrijk dat het gaat over jouw talenten, waarden, missie, … en hierbij richt je je best op wat jou uniek maakt. Zet geen masker op of doe je niet anders voor dan je bent. Dat voelt niet goed voor jou en de buitenwereld zal dat na een tijd ook merken. Het laatste wat je wilt is dat je ‘onecht’ overkomt.

Betrouwbaar

Je netwerk moet op jou kunnen bouwen. Het maakt niet uit of het je baas, collega’s, klanten, aandeelhouders of leveranciers zijn. ‘Don’t only talk the talk, also walk the walk.’ Wees eerlijk, open, en correct. Kom je beloftes na en houd je aan afspraken en deadlines. Zo schep je een beeld dat je betrouwbaar bent.

Consistent

Zorg dat wat mensen van je zien altijd ‘klopt’, dat het eenduidig is. Wat je ook doet, waar je ook bent, met wie je ook samenwerkt. Je bouwt duurzame relaties op als wat anderen van je te zien krijgen consistent is en overeenkomt met wie jij in je kern van je persoonlijke merk bent.

Hoe zit dat bij jou? Durf jij in de spiegel te kijken?

Hoe formuleer je je personal brand

Personal branding via LinkedIn en andere sociale media

Meer en meer mensen zijn terug te vinden op sociale media. Het lijkt een gemakkelijke en veilige manier te zijn om in contact te komen met anderen. Het wordt gezien als een heel andere manier van netwerken dan dat je offline of live netwerkt.

Online netwerken kan via LinkedIn en andere sociale media. Je moet dus een profiel hebben, je moet weten wie je bent en waar je voor staat én je profiel moet dit ook congruent uitstralen. Google jezelf eens. Wat vind je dan van jezelf? En als je doorklikt… stralen je sociale media profielen uit wat je wilt dat ze uitstralen?

Professioneel gezien is LinkedIn het belangrijkste sociale medium. Ben je er überhaupt vindbaar en zichtbaar? Wat geven je profiel foto en achtergrond foto weer? Wat vertelt je headline over jou? Staan de juiste woorden in je profiel? Kan je gevonden worden op de woorden waar jij op gevonden wilt worden?

Toon vooral wie je écht bent, en zet geen masker op dat je meer of minder waard maakt.

Tips om jezelf te profileren op de arbeidsmarkt

Personal branding coaches kunnen je gegarandeerd een heel boek schrijven vol met tips over personal branding. Zelf zou ik dat ook kunnen, maar laat ons starten met de basis

  • Ken op zijn minst je sterktes en waarden
  • Schrijf en onthoud je elevator pitch
  • Zorg dat je CV, motivatiebrief en LinkedIn profiel je personal brand uitstralen
  • Neem je professionele imago ‘au sérieux’ en solliciteer niet op om het even wat
  • Ken je doelen, weet waar je graag wilt staan in 2 à 5 jaar
  • Schakel je privé en professioneel netwerk in om te geraken waar je wilt geraken
  • Wees altijd eerlijk, correct en betrouwbaar
  • Wees eigenaar van je persoonlijke merk en gedraag je daarnaar
  • Doe eens iets extra, gratis of ongevraagd

Hoe staat het met jouw personal brand?

Call to action

Hoe goed ken jij jezelf? Wat zijn je waarden, motivatoren, doelen, …?

Hoe zet je die vandaag in de wereld?

Welke perceptie hebben anderen van jouw ‘brand’?

Welke van bovenstaande tips moet je dringend ter harte nemen? Hoe ga je dat aanpakken?

Wat kan een job coach voor jou betekenen bij personal branding?

Zoek je oplossingen voor, antwoorden op of input voor onderstaande onderwerpen

  • je talenten, waarden, identiteit
  • je missie of purpose
  • je elevatorpitch
  • je doelen of wat je wilt bereiken
  • je CV, motatiebrief, LinkedIn profiel
  • je (professionele) netwerk en netwerkskills
  • je uitstraling, je imago en het gedrag dat je stelt
  • ...

Dan ben je bij een personal branding coach of job coach aan het goede adres. Je vindt ons op +50 locaties in Vlaanderen en Brussel.

Je kan je laten begeleiden met de VDAB loopbaancheques. 80 euro voor 7 u begeleiding (11,5 euro per uur ipv 170 euro per uur). Ook zonder loopbaancheques kan je bij ons terecht. Neem zonder aarzelen contact op voor verdere tekst en uitleg.

Wat kan een loopbaancoach voor jou betekenen bij personal branding

Proost, op jezelf profileren op de arbeidsmarkt,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#personalbranding #personalbrand #sterkmerk #meinc #branding #marketing #socialmedia #digitalmarketing #socialmediamarketing #brand #brandingtips #brandingstrategy #brandidentity #personalbrandingcoach #contentmarketing #personalbrandingcoaching #personaldevelopment #personalbrandingexpert