Dit zegt wikipedia erover: Narcisme is gedrag dat wordt gekenmerkt door een overmatige focus op de eigen persoon en het eigen imago, egoïsme, fantasieën over invloed en macht, een niet-realistisch zelfbeeld en een gebrek aan gemeende empathie. Iemand die narcistisch gedrag vertoont, wordt een narcist genoemd.
Narcisme in zijn ergste vorm ontwikkelt zich tot narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS), en is een psychische aandoening die wordt gekenmerkt door een overdreven gevoel van eigenbelang, een diepgewortelde behoefte aan bewondering en een gebrek aan empathie voor anderen.
Het is echter vaak de omgeving van de narcist, en niet de persoon zelf, die last heeft van het gedrag.