Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Het effect van meditatie en mindful zijn op je job

Meditatie en mindfulness

 

Je hebt vast gehoord dat meditatie  of mindfulness goed is voor je gezondheid. Wist je echter dat dit ook een positief effect kan hebben op je collega’s én het succes van je bedrijf?
Wanneer je mediteert en/of mindful bent en dit op een regelmatige basis onderhoudt, zul je hier positieve effecten van ondervinden. Dit kan op zowel persoonlijk als professioneel vlak zijn. Deze positieve effecten die jij creëert door te mediteren kunnen onrechtstreeks een positief effect hebben op iedereen in je omgeving. Dit houdt zowel je bedrijf, je collega’s als je vrienden in, evenals je partner en kinderen.

Voor velen lijkt het een zeer ‘fluffy’ iets dus hoog tijd om het wat af te stoffen en wat meer uitleg te geven. En ermee aan de slag gaan misschien?

(Tibetaanse) Meditatie met je collega’s

Wil je graag starten met mediteren? Dan is het aangeraden om samen met een groep collega’s te mediteren. Misschien kan je zelfs aan je leidinggevende vragen of hier elke dag tijd voor vrijgemaakt kan worden, al is het een kwartiertje. Het blijkt namelijk dat dit een positief effect heeft op werkprestaties. Dit effect is te verkrijgen door gebruik te maken van een Tibetaanse meditatie. Hierbij richt je je volledige aandacht op één enkel object. Dit object kan zowel intern (bv. ademhaling) als extern zijn (bv. een persoon). Het kan echter ook gericht worden naar gevoelens. Om ervoor te zorgen dat je het gewenste effect bereikt is het de bedoeling dat je met je collega’s afspreekt om elke dag op hetzelfde moment te mediteren. De meditatie duurt 15 à 20 minuten (per dag). Je kan ook positieve effecten van jezelf op het bedrijf visualiseren. Krijg je er niet genoeg van? Mediteer dan ook op dagen dat je niet werkt.

Positief effect op jezelf, je omgeving en je werk

Hoe meer je mediteert, hoe positiever het effect en hoe zichtbaarder in de kwaliteit van je werk en je productiviteit. Er moet wel een mooie balans zijn natuurlijk want als je van ’s morgens tot ’s avonds meditert krijg je niets meer gedaan 
Maar niet enkel dat. Er zal daarnaast een positief effect zichtbaar zijn op de ander werknemers binnen de organisatie die niet deelnemen aan de meditatie. Zo zal er minder overbelasting, depressie en vijandigheid ervaren worden onder medewerkers. Wist je dat je dit effect al krijgt wanneer er slechts 1% van de werknemers voor 3 maanden quasi dagelijks mediteert?

Wat is mindfulness?

Mindfulness kenmerkt zich in verschillende aspecten. Zo focust het op registratie van interne ervaringen en externe gebeurtenissen. Wanneer je mindful bent zal je enkel opmerken wat  hier en nu gebeurt. Je zal hier geen oordeel of waarde aan geven. Hierdoor zul je je meer op het huidige moment focussen. Je denkt niet na over het verleden of de toekomst. Het doel van mindfulness is niet om rust te vinden wat bij andere meditaties wel het geval is (bijvoorbeeld voor de Tibetaanse meditatie). Het doel van Mindfulness is om in het moment te leven en de omgeving op een objectieve manier te observeren. Het is de bedoeling dat je je gedachten en emoties observeert en op een liefdevolle manier met moeilijke situaties om te gaan.

Mindfulness

Mindfulness op de werkvloer

Er wordt binnen bedrijven vaak gebruik gemaakt van de mindfulness in de vorm van meditaties,  trainingen, …. De bedoeling hiervan is om de gezondheid en productiviteit van werknemers te verbeteren. Door Mindfulness zal je minder snel last ondervinden van burn-out en minder stress ervaren. Wanneer werknemers mindful zijn op de wervloer zal de sfeer binnen de organisatie erop vooruit gaan net zoals persoonlijke prestaties en productiviteit. Hierbij is het weer belangrijk dat dit elke dag even wordt uitgevoerd zodat het een routine wordt.

Betere mentale gezondheid

Mindful zijn zorgt in de eerste plaats voor een betere mentale gezondheid. Het heeft namelijk een positief effect op je stressniveaus. Dit geldt zowel voor de stress op het moment zelf als deze na een stressvol moment. Hoe komt dit? Mindfulness traint je om IN het moment te zitten en dus niet met andere dingen bezig te zijn dan datgene waar je mee bezig bent. Dit zorgt ervoor dat je een objectiever beeld krijgt van de situatie. Het gaat dus negatieve gedachten tegen die ervoor kunnen zorgen dat de situatie dramatischer gezien wordt dan dat die effectief was. Op het werk krijgen we vaak te maken met zulke stressvolle situaties. Het is dus voordelig om mindfulness te oefenen omdat je op die manier beter met deze situaties kunt omgaan. Dit zorgt ervoor dat je een positiever beeld krijgt van je huidige werksituatie.

Mentale en emotionele gezondheid

Hogere tevredenheid

In de tweede plaats zorgt mindfulness ervoor dat je een hogere tevredenheid hebt: over je werk, je leven, jezelf. In je job kan dit naar voor komen als minder slechte gewoontes en automatismen. Het zorgt ervoor dat je je meer bewust wordt van wat er op dit moment gebeurt en zal er dus voor zorgen dat je je meer bewust wordt van je waarden en noden.

 

Minder emotioneel vermoeid

Ten slotte zorgt mindfulness ervoor dat je minder emotioneel vermoeid bent op het werk. Er komt tijdens een werkdag vaak veel op je af. Je ondervindt dus veel uitdagingen, op verschillende vlakken, en dit wordt vermoeiend op lange termijn. Mindfulness zorgt ervoor dat je je mentale en emotionele energie beter kunt behouden. Het is belangrijk dat je niet alleen in contact bent met je positieve emoties, maar ook met de negatieve. Meditatie zal de negatieve wat temperen.

Negatieve effecten

Mindful werken en leven kan ook een negatief effect hebben op de organisatie. Je komt als individu meer en meer in contact met je eigen waarden, gedachten en gevoelens. Dit zorgt ervoor dat je als werknemer meer stilstaat bij wat je belangrijk vindt binnen je job. Je staat stil bij je eigen noden en behoeftes. Wanneer deze niet in lijn zijn met die van je team of je organisatie kan dit ervoor zorgen dat jij en je bedrijf niet langer bij elkaar passen en er afscheid wordt genomen.

Ben jij klaar voor mindfulness of meditatie (op het werk)?

Call to action

In deze blog las je waarom meditatie en mindfulness een positief effect kan hebben op je job. Welke aspecten kan meditatie of mindfulness bij jou verbeteren? Hier alvast een aantal vragen waar je mee aan de slag kan gaan:

  • Hoe ga je elke dag tijd maken om te mediteren?
  • In welke mate kunnen jij en je collega’s een oppeppertje gebruiken?
  • Hoe objectief ben en blijf je tijdens moeilijke situaties?
  • Welke zijn je gedachten, gevoelens en waarden?
  • Hoe merk jij dat je last hebt van stress?
  • Op welke vormen van meditatie of mindfulness heeft je bedrijf al ingezet?
  • Hoe voel jij je na een werkdag?

Merk je dat je op een of meerdere van bovenstaande vragen misschien wat de mist in gaat? Dan is het tijd om er iets aan te doen! Welk item zal je het eerst aanpakken? Plan dit nu in in je agenda zodat je het niet vergeet en indien nodig, gebruik een support mechanisme (je partner die je eraan herinnert, een pop-up boodschap op je scherm, …)

Proost, op de positieve effecten van mediteren en mindfulness,

Annelies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap via het contactformulier of mail naar annelies@a-lissome.be .

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#meditatie #mediteren #mindfulness #mindful #welzijn #welzijnophetwerk