Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

5 effectieve strategieën voor een productieve werkweek

5 effectieve strategieën voor een productieve werkweek

 

Een productieve week hangt grotendeels af van waar je je elke werkdag op concentreert en hoeveel tijd je besteedt aan activiteiten die je tijd in beslag nemen. Harder werken betekent niet noodzakelijkerwijs dat je productief bent. Ben je wel met de juiste dingen bezig? Er zal altijd een betere manier zijn om een bepaalde taak te voltooien. Ga daar eens naar op zoek, werk slimmer en krijg meer gedaan in je werkweek.

Hier zijn een paar zaken die je kunt doen om deze en elke andere week een waanzinnig productieve week te hebben.

Stop met plannen, begin met doen

Het credo "stop met plannen, begin met doen" fungeert als een krachtige herinnering aan het belang van daadwerkelijke actie en uitvoering in plaats van eindeloos te blijven plannen. Het suggereert dat er een kritiek punt is waarop plannen overgaat in uitstel en dat echte vooruitgang ontstaat wanneer we de daad bij het woord voegen. In plaats van verstrikt te raken in perfectionisme of het eindeloos fijnslijpen van onze strategieën, benadrukt deze uitdrukking het belang van momentum. Het is een oproep tot proactief handelen, zelfs als de omstandigheden niet perfect zijn. Door te beginnen met doen, brengen we ideeën tot leven, leren we door ervaring en bouwen we aan tastbare resultaten. Het is een inspirerende mantra die ons aanspoort om uit onze comfortzone te stappen, risico's te nemen en werkelijk vooruitgang te boeken in de richting van onze doelen.

Het is dus prima om tijd vrij te maken om te plannen wat er in de week of maand moet gebeuren, maar als je te vaak aan de planningstafel zit, verlies je kostbare productieve uren.

Dus in plaats van te veel te plannen, doe het gewoon. De optie om in de toekomst aan een taak te werken in plaats van nu lijkt comfortabel, maar niet verstandig. Terwijl je tegen jezelf blijft zeggen dat je het nu niet hoeft te doen, zal die taak niet echt verdwijnen. Dus in plaats van uitstellen, ga ermee door en vink het af van je to-do-lijst.

Stel je ook de vraag of je vergaderingen echt de moeite waard zijn? De meeste mensen brengen te veel tijd door in vergaderingen, terwijl ze eigenlijk moeten werken en dingen gedaan moeten krijgen. Om er zeker van te zijn dat je je tijd optimaal benut, kun je een tijdsbudget opstellen. Dit zal je helpen beseffen hoeveel tijd je verliest aan vergaderingen of planning, terwijl je eigenlijk werk zou moeten doen. Je zult verbaasd zijn hoeveel je elke week gedaan kunt krijgen als je gaat bijhouden hoeveel tijd je besteedt aan plannen of vergaderen.

Durf nee te zeggen

“Het verschil tussen succesvolle mensen en zeer succesvolle mensen is dat zeer succesvolle mensen tegen bijna alles ‘nee’ zeggen.” – Warren Buffett.

‘Ja’ zeggen op een verzoek lijkt gemakkelijker dan een simpel ‘nee’. Je zou iemand wel eens kunnen kwetsen of teleurstellen of … als je ‘nee’ zegt. Maar elke keer dat je ermee instemt iets voor iemand te doen (dat je niet op voorhand had voorzien), wordt het moeilijk om je eigen werk onder controle te houden en verder te werken aan je eigen doelstellingen. Dat wil je toch niet?

Je kunt meer bereiken als je weet wat je moet doen, hoe en wanneer het moet en wat je verwachtte eindresultaat is. En natuurlijk moet je hier wel wat voor plannen, maar niet overplannen. Zeg dus nee tegen alles wat niet bijdraagt aan je groei of professionele doelen.

Wees geen perfectionist

Als je perfectie blijft nastreven, kan het langer duren om je taken af te ronden – en ben je hoogstwaarschijnlijk minder productief zijn dan je had gepland. Dit kan, in een erge vorm, zelfs leiden tot het kelderen van je loopbaan.

Wanneer je naar perfectie streeft, besteed je meer tijd aan een enkele taak dan nodig is, waardoor je andere taken en verantwoordelijkheden worden uitgesteld. Hierdoor verlies je tijd en irriteer je mogelijk je directe baas (en collega’s). Het perfectionisme is zelfs nog groter als je aan niemand anders dan aan jezelf rekenschap geeft, omdat er dan niemand is die een echte vinger aan de pols houdt. Weet dat ook gezond perfectionisme kan.

Maak ruimte in je hoofd

Vertrouw niet zwaar op uw geheugen. Het zou je in de steek kunnen laten wanneer je het het meest nodig hebt. Schrijf in plaats daarvan dingen op.

Er zijn honderden opties voor het maken van aantekeningen - alles van de goede oude plakbriefjes tot applicaties als Evernote, Any.do en Wunderlist. Maar je kan ook je agenda gebruiken, of Remarkable of een ander systeem. Door alles op te schrijven wat er die week gedaan moet worden, krijgt je een beter beeld van wat er moet worden bereikt – en kunt je dienovereenkomstig prioriteiten stellen.

Meet en beoordeel je prestaties

Door regelmatig je prestaties te evalueren, krijg je inzicht in je sterke punten en gebieden waar verbetering mogelijk is. Het biedt de mogelijkheid om doelen te herzien, bij te sturen waar nodig en jezelf constant uit te dagen. Deze meet- en beoordelingsprocessen vormen de basis voor zelfreflectie, waardoor je de voortgang kunt volgen en successen kunt vieren. Kritisch naar je eigen prestaties kijken, stelt je in staat om proactief te werken aan professionele ontwikkeling, je vaardigheden aan te scherpen en uiteindelijk je doelen te bereiken. Het is een waardevol instrument om zowel individuele als collectieve doelen te bewaken en te waarborgen dat je op de juiste koers blijft in je streven naar succes.

Hoe doe je dat dan? Net voordat je je week afsluit en je voorbereidt op de volgende week, bekijk je de prestaties die je die week geleverd hebt, samen met al het andere dat nog gedaan moet worden, om te zien of je echt nuttig werk gedaan hebt dat bijdraagt aan het eindresultaat. Ga terug naar je takenlijst, vink af wat gerealiseerd werd en ontdek wat je niet kon doen en waarom. Vier je successen, noteer alles wat je hebt uitgesteld en leer van je fouten. Je bent de week erna beter voorbereid om er terug een lap op te geven.

Hoe productief zijn jouw werkweken?

Deze vijf effectieve strategieën voor een productieve werkweek bieden niet alleen praktische handvatten, maar ook een holistische benadering om je werkprestaties te verbeteren. Door te focussen op

  • Te stoppen met constant te plannen, en sneller te beginnen doen
  • ‘Nee’ te durven zeggen
  • Geen perfectionist te willen zijn
  • Ruimte te maken in je hoofd
  • Je prestaties te meten en te beoordelen

hebben we waardevolle instrumenten aangereikt om een balans te vinden tussen werkprestaties en welzijn. Laten we deze strategieën omarmen als leidraad voor een continue groei en succes in onze professionele reis. Met een toewijding aan deze principes kunnen we niet alleen onze productiviteit verhogen, maar ook een bevredigende en duurzame werkweek creëren.

Proost, op een productieve werkweek

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#ProductiviteitTips #WerkweekSucces #EfficiëntWerken #TimeManagement #StrategieënVoorSucces #WerkSlim #DoelgerichtPlannen #PrioriteitenStellen #EffectieveCommunicatie #WerkLevenBalans #SuccesOpHetWerk #ProductieveWeek #ProfessioneleGroei #TimeManagementTips #Werkplezier #DoelenBereiken