Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Waarom zou je als professional een LinkedIn profiel gebruiken?

LinkedIn : Waarom zou je als professional een LinkedIn profiel gebruiken?

 

LinkedIn is het grootste social media platform ter wereld op het gebied van zakelijk netwerken. Je kunt het zien als jouw online visitekaartje waarmee je gemakkelijk en snel een job of nieuwe klanten kunt vinden. In België zijn ruim 3 miljoen professionals actief op LinkedIn. Het is dus slim om je op dit platform te begeven wanneer je een nieuwe job zoekt of wanneer je als bedrijf zijnde een geschikte medewerker zoekt. Als je LinkedIn optimaal inzet en je profiel compleet maakt, kan dit een boost geven aan je carrière en het kan je zakelijke netwerk enorm vergroten. Hoe groter de groep is met waardevolle connecties, hoe makkelijker het voor je wordt om zakelijke kansen te benutten. Dat is al één hele belangrijke reden om als professional een LinkedIn profiel aan te maken. Maar er zijn er meer.

Op de hoogte blijven van actualiteiten binnen jouw vakgebied

Op LinkedIn kun je blogs van andere professionals en specifieke thema’s volgen over jouw vakgebied. Zo blijf je op de hoogte van wat er speelt en kun je bijvoorbeeld relevante trainingen volgen of in contact komen met de professionals die hierover schrijven. Wanneer je goed weet wat er speelt binnen jouw vakgebied en bepaalde certificaten in je bezit hebt, blijf je ook relevant voor potentiële werkgevers. Daarnaast staat het ook nog eens goed op je digitale LinkedIn CV. Op de hoogte blijven van de ‘nieuwtjes’ in je vakgebied kan je niet alleen via het volgen van experten maar ook door je lid te maken van specifieke LinkedIn-groepen.

Je expertise zichtbaar maken

Jij kunt zelf ook eenvoudig je kennis delen met je connecties door te bloggen op LinkedIn en waardevolle tips te delen. Wanneer je consequent over dezelfde onderwerpen schrijft, zullen je connecties en werkgevers al snel aan jou denken wanneer ze iemand zoeken die alles van een specifiek onderwerp afweet. Voorzie je blogs altijd van een professionele foto, gebruik hashtags onder je post en zet eventueel een link naar je website of portfolio onder je blog. Dit levert jou veel clicks en reacties op en jij zult door jouw zakelijke connecties gezien worden als de expert in jouw vakgebied.

Geschikte vacatures zoeken

LinkedIn heeft een hele handige functie op het platform waarmee je gemakkelijk vacatures kunt zoeken als je op zoek bent naar een nieuwe job. Als je bovenaan je homepagina op ‘vacatures’ drukt, klik je vervolgens op het veld ‘zoek vacatures.’ Daar vul je de trefwoorden in die te maken hebben met de job waar je naar op zoek bent. Dan voer je de gewenste werklocatie in in het veld ‘locatie,’ waarna je op zoeken drukt. Vervolgens krijg je een hele lijst met vacatures te zien en kun je inschakelen welke vacatures voor jou relevant zijn. Zo kun je dus snel en gericht zoeken naar jouw droomjob zonder dat je zelf uren bezig hoeft te zijn met het doorspitten van de site naar jobs die enigszins bij je aansluiten. Je kunt zelfs alleen met je LinkedIn profiel op bepaalde vacatures solliciteren (zonder sollicitatiebrief). LinkedIn biedt jou als professional dus veel gebruiksgemak en bespaart je een hoop tijd.

Zichtbaar zijn voor recruiters

Als een werkgever op zoek is naar een geschikte kandidaat voor een specifieke functie, zullen recruiters hier op LinkedIn naar zoeken via de optie ‘sourcen.’ Laat dus weten dat je beschikbaar bent voor een nieuwe uitdaging (via Voorkeuren, Vacatures, Beschikbaar) en zorg ervoor dat je hoog in de lijst van zoekresultaten komt te staan. Hoe doe je dat precies? Je kunt bepaalde zoekwoorden in je kopregel zetten waarop je gevonden wilt worden, je kunt jezelf een duidelijke, herkenbare titel geven die laat zien welke kwaliteiten jij bezit als werknemer en het is belangrijk dat jij je profiel compleet hebt ingevuld. Daarnaast kun je aangeven vanaf wanneer je beschikbaar bent en of je fulltime of parttime zou willen werken. Probeer ook onder het kopje ‘informatie’ in 300 woorden duidelijk te beschrijven wie jij bent en wat je werkgevers te bieden hebt. Dit vergroot je kansen op een uitnodiging aanzienlijk. Je zult zien dat je dan regelmatig telefoontjes krijgt van recruiters die interesse hebben in wat jij het bedrijf te bieden hebt.

Wil jij graag een top CV en LinkedIn profiel waardoor recruiters je makkelijker contacteren? We begeleiden je daar graag bij.

Aanbevelingen ontvangen zodat je je kansen op de arbeidsmarkt vergroot

LinkedIn aanbevelingen (recommendations) zijn extreem waardevol voor jou als professional. Hoe meer je er hebt, hoe groter en serieuzer jouw expertstatus wordt en hoe sneller je gevonden wordt door recruiters. Je kunt bijvoorbeeld aan vorige werkgevers en collega’s vragen of ze een aanbeveling voor je willen achterlaten op LinkedIn. Je kunt ze laten vertellen hoe jullie werkrelatie was, zodat recruiters zien dat zij gekwalificeerd genoeg zijn om de aanbeveling over je te schrijven. Ook is het belangrijk dat ze uitgebreid beschrijven welke competenties je hebt en wat jou uniek maakte in de specifieke functie die je beoefende. Vraag ook of ze iets persoonlijks over je willen delen, het wordt namelijk steeds belangrijker om ook te laten zien wie jij bent, of je past in de bedrijfscultuur en welke toevoeging je kunt zijn aan het team. Vraag dus om zoveel mogelijk aanbevelingen op LinkedIn aan mensen die tevreden zijn over je werk, je vergroot hiermee je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk.

Hoe vindbaar en goed is jouw LinkedIn profiel?

Als je bovenstaande blog gelezen hebt, hoever sta jij dan met deze verschillende topics?

  • Wie zijn de experten in je vakgebied en ben je met hen gelinkt? (linken is immers beter van volgen).
  • Welke LinkedIn groepen bestaan er binnen je expertise? Ben je er lid van en lees/volge je daar de laatste nieuwtjes?
  • Hoe frequent deel jij een blog of post of tip via je eigen profiel om op die manier je kennis en expertise duidelijk te maken?
  • Via welke manieren zoek (en vind) je vacatures op LinkedIn? Gebruik je al al onze voorgestelde manieren? Indien niet, wat kan er beter?
  • Hoe zichtbaar en vindbaar ben jij voor recruiters?
  • Hoeveel aanbevelingen heb je? Van wie zou je graag nog aanbevelingen ontvangen? Vraag ernaar!

Loopbaanbegeleiding ondersteunt je hierbij

Wist je dat een loopbaancoach je kan begeleiden in het opstellen en/of verbeteren van je LinkedIn profiel en CV?

Er worden een heel aantal facetten belicht

  • Wat kan je goed én doe je graag?
  • Aan welke arbeidsvoorwaarden hecht je belang?
  • Welke soort werkplek heeft je voorkeur?
  • Met welk soort mensen wilt je liefst werken?
  • Welke geografische regio trekt je het meest aan?
  • Wat is je professionele doel?
  • Wat zijn je kennis- en expertise domeinen?
  • Welke sectoren dragen je voorkeur?

 

Het verzamelen van alle nodige informatie kan met VDAB loopbaancheques. Hierdoor betaal je 40 euro voor 4u begeleiding of 80 euro voor 7u begeleiding. Meer informatie over VDAB loopbaancheques vind je hier.

Het praktisch uitwerken van alle informatie in je LinkedIn en CV kan niet met loopbaancheques. Het kan wel via deze manier of met een of 2 losse sessies van een uurtje.

Proost, op een LinkedIn profiel dat werkt voor jou,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#linkedin #solliciteren #sollicitatiegesprek #sollicitatie #jobinterview #newjob #HR #vacature #socialmedia #netwerk #connection #businessnetwork #solliciterenvialinkedin

 

Op de hoogte blijven van actualiteiten binnen jouw vakgebied

Je expertise zichtbaar maken

Geschikte vacatures zoeken

Zichtbaar zijn voor recruiters

Aanbevelingen ontvangen zodat je je kansen op de arbeidsmarkt vergroot