De juiste woorden in je profiel hebben staan is 1 ding, maar als je met niemand verbonden bent zal het ook niet zo heel veel opleveren. Zorg er dan ook voor dat je met zo veel mogelijk mensen verbonden bent. LinkedIn toont in de zoekresultaten namelijk eerst die connecties met wie de mensen in 1e, 2e of 3e instantie verbonden zijn. Als je met niemand verbonden bent is de kans heel klein dat je bij een zoektocht dus naar boven zal komen.
Met wie moet je dan verbinden? Alle mogelijke professionele en privé contacten: je studiegenoten van het lager, middelbaar, hogere studie. De contacten die je hebt opgedaan tijdens reizen, congressen, hobby’s, netwerkevents,… Je collega’s, concurrenten die je hebt ontmoet en evengoed je vrienden.
Je aantal connecties kan je een boost geven door je adresboek te importeren (uit excel of je adresboek uit mail).
Wil je in een bepaalde industrie gaan werken, zorg er dan ook voor dat je je netwerk in die specifieke industrie verder uitbreidt.
Zorg er wel voor dat je zoveel mogelijk gepersonaliseerde berichten stuurt met het verzoek om te connecteren ipv de standaard LinkedIn boodschap in massa te versturen. Mensen die je offline leert kennen kan je daarna online linken.
Een andere mogelijkheid om je aantal LinkedIn contacten te laten groeien is de uitnodigingen die je krijgt aanvaarden. Aan jou om te beslissen of je de mensen die je (nog) niet kent accepteert. Langs de andere kant, het is niet dat je je persoonlijke info deelt op LinkedIn dus wat kan het kwaad om je professioneel te linken met iemand die je nog niet hebt ontmoet?
Zelf zet ik ook mijn netwerk in als ikzelf of klanten in contact willen komen met een bepaald profiel of persoon, sector, ...