Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Meer veerkracht? 5 essentiële sleutels

Tips voor meer veerkracht

 

Bijna iedereen krijgt op zijn of haar werk weleens te maken met tegenslag. Je krijgt weleens een slechte beoordeling van je leidinggevende, wordt ontslagen vanwege de bezuinigingen in het bedrijf of je krijgt ruzie met een collega tijdens het samenwerken. Je kunt hier extreem gestrest door raken of je machteloos voelen, of je kunt er ook voor kiezen om de situatie te accepteren zoals deze is en er het beste van te maken. Dit heeft te maken met de mate van mentale veerkracht die jij in je hebt. Sommige mensen lijken nooit verdrietig of onzeker te zijn en altijd maar stug door te gaan met hun leven, wat er ook gebeurt. Dat betekent niet dat ze zich nooit verdrietig of moedeloos voelen, maar dat ze er op zo’n manier mee omgaan dat ze de negatieve gebeurtenis vóór zich laten werken in plaats van tegen hen. Ze leren van de situatie, blijven positief en kijken naar wat er wel goed gaat. Voel jij je vaak snel uit het veld geslagen en wil je graag leren hoe jij net zo veerkrachtig wordt als sommige van jouw collega’s? Dan zijn er 5 essentiële sleutels die je je eigen zou kunnen maken, om voortaan sterker in je schoenen te staan en beter om te kunnen gaan met tegenslag.

Flexibiliteit

Stel jezelf flexibel op. Je hebt altijd invloed op hoe jij op bepaalde gebeurtenissen reageert. Met andere woorden, je kan niets doen aan wat er gebeurt maar wel aan hoe je ermee omgaat. Het is een keuze om te denken in oplossingen in plaats van in problemen. Door onverwachte gebeurtenissen kun je soms flink uit je comfortzone worden gehaald. Je kunt hierdoor stress ervaren of je behoorlijk onzeker voelen, omdat je niet goed weet wat te doen. Probeer je voortaan comfortabel te voelen met oncomfortabele, onverwachte gebeurtenissen en ga er zoveel mogelijk in mee. Als je tegen bepaalde veranderingen ingaat, zal dat enkel zorgen voor meer stress. Bedenk op het moment dat er iets onverwachts gebeurt, hoe jij het beste voor jezelf kunt zorgen en hoe je de situatie verder zo slim mogelijk aan kunt pakken. Met andere woorden, beweeg mee met wat zich aandient. Net zoals een schip meebeweegt met de golven…

Hoe flexibel reageren

Stressbestendigheid

Deze sleutel sluit goed aan bij de eerste sleutel van flexibiliteit. Leer accepteren dat je niet overal invloed op hebt. Leer jezelf goed kennen en wees je bewust van de situaties die jou veel stress opleveren. Want hoe meer inzicht je hebt in jezelf, hoe beter je om kunt gaan met gebeurtenissen die de stress in jou triggeren. Wat zijn voor jou zaken die je stress opleveren?

Zorg daarnaast ook voor je algehele gezondheid: voldoende slaap, gezond eten en doe af en toe leuke dingen met familie of vrienden naast je werk, om weerbaarder te worden en zo je veerkracht en stressbestendigheid te vergroten.

Creativiteit

De mate van mentale veerkracht die je nodig hebt, kan per situatie verschillen. Toch is het altijd belangrijk om creatief te zijn met het bedenken van oplossingen op het moment dat je een tegenslag in je job te verwerken krijgt. Hoe kun je er toch voor zorgen dat de situatie voor jou werkbaar blijft? Hoe heb je dit soort zaken in het verleden opgelost? Welke gedachten zorgden toen voor het vinden van een goede oplossing? Welke fouten heb je toen gemaakt, die je nu misschien kunt voorkomen? Aan wie heb je toen hulp gevraagd? Is er misschien een collega die jou hierbij kan ondersteunen? Blijf bereid om creatieve oplossingen te vinden die voor alle betrokken partijen voordelen bieden, probeer out-of-the-box te denken en zorg ervoor dat het voor iedereen, maar vooral voor jou, werkt.

Hoe creatief zijn

Optimisme

Veerkrachtige werknemers zijn zich bewust van datgene wat er voor hen echt toe doet. Ze hebben duidelijke doelen voor zichzelf gesteld en laten zich door niets of niemand tegenhouden om die doelen te bereiken. Zij kunnen het veel sneller accepteren als er eens een tegenslag volgt in de vorm van ziekte, burn-out of reorganisatie, omdat ze hoe dan ook een manier vinden om hier omheen te werken. Het duurt dan misschien wel wat langer, maar uiteindelijk bereiken ze toch hun ultieme doel. Ze kijken vooral naar wat er wel goed gaat en minder naar wat er allemaal niet goed gaat. Je kunt jezelf afvragen hoe je een onverwacht vervelende situatie op het werk kunt ombuigen naar een situatie die beter voor je werkt. Wat is de eerste stap die je hierin kunt zetten? En de tweede? Ga zo door, totdat je je doel toch hebt behaald en blijf positief.

Verantwoordelijkheid nemen

Wanneer er iets misgaat op je werk omdat je felle kritiek krijgt van je leidinggevende of omdat je een miljoenenproject verliest vanwege een ontevreden klant, is het makkelijk om naar een ander te wijzen en de ander de schuld te geven. Sommige mensen klagen en mopperen dan over wat er allemaal mis is met de ander en met hun job, of ze voelen zich onzeker en machteloos. Wat je beter kunt doen, is kijken naar welk aandeel jezelf hebt gehad in de miscommunicatie of het mislukken van een project. Durf heel eerlijk naar jezelf te kijken en daarin je eigen verantwoordelijkheid te pakken. Accepteer dat het is gebeurd, trek er je les uit voor de volgende keer dat zo’n situatie zich voordoet en kijk wat je voortaan anders kunt doen in de toekomst. Door zelf (deels) de verantwoordelijkheid te nemen over wat er misgelopen is, kom je veel sneller tot een oplossing en versterk je jouw mentale veerkracht.

hoe neem je verantwoordelijkheid

Weer meer veerkracht voor jou

Call to action

Hoeveel veerkracht geef je jezelf, op een schaal van 0 tot 10 op 10?

En hoe zit dat met de volgende thema’s op een schaal van 0 tot 10 op 10?

  • Je comfortabel voelen bij oncomfortabele, onverwachte gebeurtenissen
  • Je acceptatie van het feit dat je niet overal invloed of controle op hebt.
  • Je bereidwilligheid om creatieve oplossingen te zoeken die voor iedereen een win-win opleveren?
  • Je ‘ik kijk vooral naar wat er wel goed gaat’ mentaliteit.
  • Je durf om naar je eigen aandeel in een mislukking of faling te kijken

Wat is je laagste score? En welk thema past daarbij?

Wat is de eerste stap die je al kan zetten om hier beter in te worden?

En de 2e?

Wie kan je hierbij helpen?

Proost, op meer veerkracht,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#veerkracht #resilience #veerkrachtophetwerk #veerkrachtontwikkelen #omgaanmettegenslag #mentaleveerkracht #emotioneleveerkracht