- Annelies Quaegebeur

4 stappen naar een beter stress management

 

Er zijn meerdere definities of omschrijvingen van stress. Soms wordt de term stress gebruikt als aanduiding van een bepaalde situatie of prikkel. Maar soms wordt onder stress ook de psychische, fysiologische en chemische veranderingen verstaan, die juist hiervan het gevolg zijn. Om verwarring tussen beide definities te voorkomen, maakt men daarom wel onderscheid tussen een stressor (de conditie die stress veroorzaakt), en de stressrespons (de reactie op de stressor). Het woord stress duidt dan op het proces dat een gevolg is van de stressor, en tegelijk aanleiding is voor de stressrespons.

Zonder enige twijfel beïnvloeden de negatieve gevolgen van de stressor ons fysieke en emotionele welzijn. Het is dan ook belangrijk te weten dat als we mentaal gestresseerd zijn ons lichaam daaronder kan leiden. Een gezonde mind-body connectie is dan ook belangrijk.

Fysiek kan stress zich ontvouwen in openlijke symptomen, waaronder: kortademigheid; zweterige handpalmen; vermoeidheid; slaapproblemen; spijsverteringsproblemen; tandenknarsen; duizeligheid; verhoogde hartslag en hoge bloeddruk.

Emotioneel kan stress frustratie veroorzaken, irritatie, geprikkeldheid apathie, en over het algemeen het gevoel van overweldigd of overwerkt te zijn.

Stress heeft ook zijn tol op onze cognitieve en gedragsmatige capaciteit. Onder stress is onze geest vatbaar voor piekergedachten, mentale traagheid, verwarring, moeite met begrip, en een algehele negatieve houding. Gedragsmatig kan stress ons verlangen naar sociale interactie met vrienden en familie dwarsbomen, en zo een gevoel van eenzaamheid stimuleren. Het beperkt onze tijd om hobby's en ontspanningsactiviteiten voort te zetten, en vermindert onze sex drive.

Lange termijn gevolgen van stress kunnen leiden tot een onderdrukt immuun-systeem, depressie, burn-out of bore-out, gastro-intestinale problemen, …

Het aanleren van effectieve stress management technieken kan helpen om datgene wat oncontroleerbaar lijkt toch te gaan controleren. Deze technieken helpen op een gezonde manier om te gaan met de obstakels in werk en leven en zullen je mentale gezondheid verbeteren.

 

Hoe moet dat dan? Door gebruik te maken van:

 

De vier A's: Afwenden, Anders maken, Aanpassen en Accepteren

HelpGuide.org is een non-profit organisatie met deskundig advies voor het oplossen van gezondheidsproblemen en biedt specifieke stress management technieken aan, bekend als de "Vier A's": het afwenden of vermijden van de stressor, het anders maken of veranderen van de stressor, het aanpassen aan de stressor, en het accepteren van de stressor.

 

Afwenden van de stressor

Aarzel niet om nee te zeggen. Om onnodige stress te vermijden, aarzel dan niet om nee te zeggen tegen extra verantwoordelijkheden. Als je rekening moet houden met meer dan je aankan zal je stress-staat alleen maar toenemen.

Beperk blootstelling. Het beperken van contact met mensen die je stress veroorzaken kan ook positief zijn. Als iemand emotioneel van jouw wilt aftappen, kan jij overmatige communicatie met die persoon vermijden.

Wees bewust van je omgeving. Neem de controle van je omgeving. Als druk verkeer je een hoge mate van stress geeft, neem dan een alternatieve route. Als het kijken naar het nieuws leidt tot angst, zet de televisie dan uit. Als werken in een open space je stress bezorgt (door beweging, geluid, ...) probeer dan zoveel mogelijk ongestoord te kunnen werken.

Vermijd 'hot-topic’ kwesties. Als praten over religie of politiek spanning creëert , voorkomen dat deze topis. Als je met iemand praat die regelmatig van die ‘hot-topics’ op tabel brengt, verander dan (stilaan) het onderwerp.

Reduceer je to-do lijst. Als je merkt dat je 'to-do lijst' overweldigt is dat waarschijnlijk ook zo. Trim onnodige taken en verantwoordelijkheden weg en richt je alleen op wat echt belangijk is.

 

Finding solutions is less stressful than solving problems. (Alies Quaegebeur)

 

Anders maken van de stressor

Druk jezelf verbaal uit. Als je een situatie niet geheel kan voorkomen, probeer dan om je gevoelens verbaal te uiten, in plaats van ze op te kroppen. Als je gevoelens niet geuit worden zal de wrok alleen maar blijven groeien.

Wees bereid om compromissen te sluiten. Als je iemand vraagt om zijn/haar gedrag te veranderen, wees dan bereid om hetzelfde te doen totdat er een gulden middenweg is bereikt.

Wees assertief. Probeer zo snel mogelijk je problemen aan te passen, anticipeer stressvolle conflicten en probeer ze te voorkomen. Als iemand je uitnodigt voor een meeting of kop koffie of... en je hebt iets anders te doen dat je voorrang wilt geven, weer dan niet te verlegen om hun uitnodiging te weigeren.

Beheer je tijd. Als je vooruit plant zal je minder last hebben van het gevoel dat je overladen bent qua werk en kan je je projecten voltooien zonder je zorgen te hoeven maken over last-minute details.

 

90% of what’s stressing you today will be irrelevant in a year. Get over it. Move on and enjoy your life. (Terrence J)

 

Aanpassen aan de stressor

Herkader conflicten. Probeer het probleem te bekijken in een positiever daglicht; vind het 'goede binnen het slechte', kijk naar de mogelijke voordelen ervan.

Zie het grote plaatje. Onderzoek de stressvolle situatie en weeg af hoe belangrijk het werkelijk is. Zal dit probleem er nog steeds zijn in een maand? Hoe is het dan over een jaar? Als de angst die je ergens voor hebt niet de moeite waard is en het probleem is op lange termijn niet relevant, zorg dat je vooruit gaat.

Pas je normen aan. Probeer perfectionisme te voorkomen. Als je redelijk normen voor jezelf en andere individuen hebt gesteld, zal je het gevoel van stress en teleurstelling veel minder ervaren.

Scherp het positieve aan. Wanneer de stress je naar beneden brengt, probeer dan een moment te nemen om eens na te denken over alle positiviteit in je leven. Wat gaat er goed voor je, nu? Wat waardeer je echt? Deze strategieën zullen helpen om je gedachten in (positief) perspectief te plaatsen.

 

The greatest weapon against stress is our ability to choose one thought over another. (William James)

 

Accepteren van de stressor

Laat oncontroleerbaarheid zijn. Helaas, je moet accepteren wat je niet kunt veranderen; probeer niet het oncontroleerbare te veranderen. Omdat je de acties of gedragingen van anderen niet kan controleren, kan je je beter concentreren op datgene wat je wel kan controleren, zoals het kiezen van je eigen reacties op stressvolle omstandigheden.

Kijk voor groeimogelijkheden. Focus op de voordelen van de stressor, wat kan die je leren? Omarm het gezegde ‘what doesn’t kill you, makes you stronger.’ Hoe kan je groeien van deze ervaring; wat heb je geleerd?

Deel gevoelens met anderen. Het kan helpen om te ventileren naar een goede vriend, familielid, of zelfs een therapeut. Zelfs als je de situatie niet kan wijzigen, kan het louterend zijn om je gevoelens te uiten.

Vergeef. Accepteer dat mensen fouten maken (jij soms ook, toch? :-)), en probeer elk gevoel van wrok of boosheid daaromtrend los te laten. Als je jezelf bevrijdt van negatieve energie, zal het makkelijker zijn om gewoon de draad weer op te pikken.

 

Negatieve versus positieve manieren om met stress om te gaan

Wanneer we geconfronteerd worden met een grote mate van stress, zullen veel mensen zich helaas wenden tot ongezonde, schadelijke mechanismen om ermee om te gaan en hun pijn te verdoven. Hoe kan je er effectief het hoofd aan bieden? Wat zijn enkele positieve strategieën die kunnen helpen bij het verminderen van de stress?

HelpGuide.org bespreekt eenvoudige, gezonde manieren om stress te verlichten. Deze kunnen bestaan ​​uit : een mooie wandeling maken; naar een luchthartige film kijken; een ontspannend bad nemen; met een huisdier spelen; in een dagboek schrijven; in een tuin werken; een massage krijgen; met een goede vriend praten, .... Het uiten van je stress door middel van creatieve inspanningen (muziek, schrijven en de kunst) is ook goed!

Vaststelling van een algemene gezonde levensstijl is ook een geweldige manier om je mentale geest te liften. Goed gevoede lichamen zijn beter in staat om bepaalde zaken effectief het hoofd te bieden. Genoeg slaap en het verminderen van de tijdelijke pieken van cafeïne en suiker zijn allemaal gunstig manieren om de stress van je lichaam te verminderen.

 

Call to action

Welke van bovenstaande tips zal je als eerste implementeren? Tegen wanneer?

Wat zou het effect zijn moest je deze stappen meer en meer beginnen toepassen?

 

Proost op een beter stress management!

Alies

 

PS Lees zeker ook de andere coaching tips in dit verband:

 

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#stress #mindset #assertiviteit #positive