Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Zo verhoog je je veerkracht als werknemer

 

Heb jij voldoende veerkracht om terug recht te staan na een tegenslag of mindere periode? "Bouncing back", lukt je dat nog na een aantal zware maanden op het werk?

In je job gebeuren er wel eens dingen waar je stress van krijgt. Misschien staat er een reorganisatie op de planning of neemt de werkdruk plotseling enorm toe. Of er is onrust tussen collega’s waar jij veel last van hebt. Je hebt geen invloed op deze situaties. Je hebt echter wel invloed op hoe je met dit soort gebeurtenissen om wilt gaan. Wanneer je kiest om leiderschap te tonen en te denken in oplossingen in plaats van problemen, neemt je veerkracht toe. Je groeit sneller naar je doel toe dan wanneer je dit niet zou doen en de stress de overhand laat nemen. Wanneer jij lekker in je vel zit en het vermogen bezit om snel te herstellen na een periode die grote spanning met zich mee heeft gebracht (oftewel: veerkracht), zal je beter presteren op het werk en hierin een goede balans kunnen vinden voor jezelf. In deze blog deel ik daarom een aantal tips met je die jou helpen je veerkracht als werknemer te verhogen op het moment dat er zich vervelende of onverwachte situaties voordoen tijdens je werk.

Kies voor betekenisvol werk dat je gelukkig maakt

Om een veerkrachtige werknemer te kunnen zijn wanneer er iets naars gebeurt, is het goed om een job te hebben die jou voldoening geeft vanuit het feit dat je een betekenisvolle bijdrage levert. Dan heb je namelijk het gevoel dat je er, ondanks alles wat er gaande is, alles aan wilt doen om deze job te behouden. Je blijft dan doorzetten terwijl je het bij een andere job misschien al lang had opgegeven. Wanneer jij het idee hebt dat je zinvol bezig bent en je je talenten en competenties kwijt kunt in je werk, kan je bijvoorbeeld ook beter omgaan met een plotseling verhoogde werkdruk en veel overuren maken. Zorg er dus voor dat je echt op je plek zit in het bedrijf waar je nu werkzaam bent, de functie die je uitvoert, dat je jouw passie kwijt kunt in je werk en dat het bedrijf jou ook waardeert als werknemer. Hiervan zal je veerkracht toenemen.

Betekenisvol werk

Zoek de balans tussen spanning en ontspanning

Bij veel bedrijven is het eigenlijk ‘not done’ om voldoende rust te nemen wanneer er nog een heleboel werk op je ligt te wachten. Toch is het belangrijk om het af en toe rustig aan te doen en ook privé tijd voor jezelf in te plannen. Dit vergroot je veerkracht enorm, omdat je dan niet constant gestrest aan het werk bent, maar ook momenten van ontspanning hebt ingepland waarna jij meer focus kunt houden en beter kunt relativeren. Het wordt makkelijker om minder onzekerheid, angst en stress te ervaren wanneer je vanuit ontspanning reageert op vervelende situaties die je meemaakt op het werk. Je weet dat het tijd is voor een moment van ontspanning wanneer je dag en nacht met je werk bezig bent of als je je werk mee naar huis neemt en nergens anders meer over kunt praten met je gezin. Niet alles in het leven draait om werk. Kies voor werken om te kunnen leven, niet voor leven om te kunnen werken en neem dus op tijd je benodigde rust om je veerkracht als werknemer te verhogen.

Ontwikkel je zelfkennis en blijf nieuwsgierig

Hoe beter jij jezelf kent, hoe makkelijker het wordt om om te gaan met onverwachte of vervelende situaties op het werk. Je weet dan exact waar je gevoelens en reacties vandaan komen en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Je bent je bewust van je goede en minder goede kwaliteiten en voelt welke eigenschappen je in te zetten hebt om te dealen met specifieke gebeurtenissen of plotselinge veranderingen die je raken. Je kunt vertrouwen op je veerkracht, van elke situatie leer je weer en wordt je een sterker persoon. Omdat je mogelijk eerder vergelijkbare situaties hebt meegemaakt op je werk, weet je ook beter wat je nu anders mag doen en welke gedachten en handelingen je toen hebben geholpen om er goed mee om te kunnen gaan. Door jezelf persoonlijk te blijven ontwikkelen en te blijven kijken naar hoe het anders of beter kan, verhoog je ook je veerkracht en kun je steeds beter met stress omgaan.

Blijf goed voor jezelf zorgen

Als je stevig in je schoenen wilt staan binnen een drukke job of als er veel plotselinge veranderingen zijn binnen de organisatie waar je werkt, is het extreem belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Je verhoogt je veerkracht als je gezond leeft. Eet dus zo gezond mogelijk, slaap voldoende en beweeg regelmatig. Stress werkt namelijk uitputtend op het lichaam, dus als je goed voor jezelf zorgt, kan jouw lichaam de klap veel beter opvangen bij angst en onrust, dan wanneer je dit niet zou doen. Vraag eventueel om fruit op het werk en loop regelmatig een rondje buiten in de pauze. Als jij goed voor jezelf zorgt, heb je meer energie en sta je positiever in het leven. Je gaat op een effectievere manier met tegenslag om en hebt meer grip op de situatie. Je voelt dat je een verhoogde veerkracht hebt en ervaart minder onzekerheid bij een verhoogde werkdruk of snelle veranderingen binnen de organisatie die jou niet altijd dienen.

Creëer een goed sociaal netwerk om je heen

Zorg ervoor dat je ook vrienden of kennissen hebt die je buiten je werk om ziet. Op hen kun je terugvallen wanneer je met iemand wilt sparren over wat er op je job is voorgevallen. Zij luisteren naar je, geven je eerlijke feedback en als het nodig is, een knuffel. Met anderen praten over situaties die op je werk zijn voorgevallen, helpt jou beter relativeren en de stress verminderen. Misschien heeft die vriend of vriendin wel de ultieme tip die jou helpt om op de juiste manier met de situatie om te gaan wanneer je het zelf even niet meer ziet zitten. Praten met anderen over zaken waar jij mee zit, helpt jou dus ook om je weerbaarheid en veerkracht als werknemer te vergroten.

Hoe zit het met jouw veerkracht?

Altijd maar blijven gaan is het zelfde als je GSM een uurtje in het stopcontact steken en dan verwachten dat die een week blijft functioneren… dat gaat niet. Net als je GSM heb jij ook tijd voor jezelf en ontspanning nodig om ervoor te zorgen dat je ervoor kan blijven gaan op het werk. Als je je veerkracht wilt verhogen is het dan ook belangrijk om werk te maken van volgende zaken die we in deze blog bespraken

  • Zoek de betekenisvolheid van je werk op wat is die voor jou?
  • Na inspanning komt ontspanning hoe ontspan jij? hoeveel?
  • Weet wie je bent en wees nieuwsgierig (naar jezelf) wie ben je?
  • Zorg goed voor jezelf hoe ziet het met je eetpatroon, slaapgewoontes en beweging of sport?
  • Bouw en onderhoud je sociale netwerk bij wie in je netwerk kan je altijd terecht?

Proost op meer veerkracht,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#veerkracht #veerkrachtverhogen #ontspannen #rust #positievegedachen #mentaleveerkrach #omgaanmettegenslag