- Annelies Quaegebeur

Nee zeggen op het werk? Wanneer doe je dat het beste?

 

Neen.

Neen, dat is voor mij niet de juiste opportuniteit.

Neen, ik kan dat project er echt niet bij nemen.

Neen, die meeting past echt niet meer bij in mijn agenda op die dag.

Neen, die beslissing past niet in mijn ethisch kader.

Neen, het past me niet om vanavond langer door te werken.

Neen, dat kan ik wel maar ga ik niet doen.

Neen!

Als we luisteren naar de verhalen van onze klanten dan zijn er veel bij die (heel) hard werken, langere dagen doen dan wat contractueel van hen verwacht wordt, er al maar taken en verantwoordelijkheden bij nemen… en fier zijn op het feit dat ze dat allemaal draaiende kunnen houden en er niet onderdoor gaan.

Er zijn er ook die nooit delegeren want alles wat ze zelf doen doen ze zoveel beter. Ze zeggen nooit ‘neen’. De vraag is voor hoe lang. En ten koste van wie of wat is dat …

Hetzelfde geldt nog meer voor ondernemers want die werken voor zichzelf. Geen klanten betekent ook meestal geen inkomen dus gaan ze nog wat harder werken.

Minstens evenveel fijne klanten krijgen we over de vloer waar hun lijf er gewoon de stekker uit getrokken heeft omdat het genoeg was. Zij zeiden ook nooit ‘neen’ … en kunnen ondertussen niet anders dan naar de signalen van hun lichaam luisteren. Ook ondernemers.

‘Neen’ leren zeggen is een van de stappen om terug een gezonde balans te krijgen en meer aan zelfzorg te doen. Neen, ik kan dat nu niet last minute er nog bij nemen want ik heb beloofd de kinderen aan de school te gaan halen. Neen, vanavond kookt mama eens want papa gaat ontspannen met vrienden.

Zij die nooit neen zeggen:

  • nemen elk project aan;

  • springen in de bres als er om het even wat gevraagd wordt (of het nu last minute is of niet);

  • laten werk (altijd) voorgaan op privé;

  • nemen taken op die helemaal hun verantwoordelijkheid niet zijn;

  • zijn back-up van een collega omdat de echte back-up vakantie wou nemen op hetzelfde moment als die collega;

  • nemen klanten aan die niet bij hen passen;

  • draaien verlieslatende projecten.…

Je werkt dan misschien wel heel erg hard, maar werk je ook slim of productief?

Of je nu ondernemer of werknemer bent, we zijn altijd op zoek naar een ‘ja’. Een ‘ja’ van prospects, een ‘ja’ van de bank om een lening af te kunnen sluiten, een ‘ja’ van je medewerkers, een ‘ja’ van kandidaten die je interviewt voor een job en zo gaat het maar door.

 

 

Wanneer kun je het best ‘neen’ zeggen als ondernemer waardoor je ‘ja’ zegt tegen je eigen groei en ontwikkeling?

 

Bij business buiten je kernactiviteiten

Als je opdrachten aanneemt buiten je kernactiviteiten zonder dat je de juiste krachten aan boord hebt maakt je onderneming mogelijks verlies.

Aan een advocaat vennootschapsrecht vragen om een zaak rond auteursrechten te pleiten is geen goede zet.

Een IT-specialist vragen om een website te bouwen zonder dat hij of zij daar kaas van gegeten heeft is ook geen goed idee. Zeg dus neen tegen de opdrachten die niet binnen je kernactiviteiten vallen!

 

Bij te veel werk

De meeste ondernemers weten wel hoeveel werk ze aankunnen (of dat hun personeelsleden aankunnen). In de meeste gevallen wordt er waarschijnlijk wel (net iets) te veel gewerkt.

In de beginjaren is het niet altijd even makkelijk om op te starten en opdrachten te vinden. Als er dan een moment komt dat er een oude vertrouwde of nieuwe klant langskomt met een opdracht is het zeer lastig om neen te zeggen (uit angst dat ze dan op een ander gaan en je ze voor altijd als klant kwijt bent).

Als je aan je eigen merk aan het bouwen bent is het beter dat je (hoge) kwaliteit blijft bieden en daardoor klanten weigert dan dat je alles aanneemt wat zich aanbiedt en je daardoor in kwaliteit gaat inboeten.

Je hoeft daarom niet altijd neen te zeggen, maar zeg zeker neen tegen opdrachten waarvan je weet dat ze de kwaliteit in gevaar zullen brengen.

 

Bij verlieslatende zaken

Mogelijke klanten zoek je zorgvuldig uit en wanneer zij volmondig ‘ja’ zeggen op je voorstel ben je de koning te rijk. Net zoals de ‘runner’s high’ kan je dan spreken over de ‘ondernemers high’; je bent superblij. In vele gevallen doe je ook investeringen voor die klanten in tijd en/of geld: om ze binnen te halen, om ze op te starten, …

Nieuwe klanten zijn dus niet (noodzakelijk) altijd direct winstgevend. Houdt dit in de gaten en zorg dat dit geen patroon wordt. Zeker als je je verkopers beloont op hun binnengehaalde omzet zonder rekening te houden met deze ‘opstartkost’.

Soms is het beter om ‘neen’ te zeggen tegen één verlieslatende klant om je tijd te kunnen gebruiken om op zoek te gaan naar een klant die je wel winst kan leveren.

 

Als het je enkel gaat om het geld

Als ondernemer komen we wel eens in situaties terecht waar de cash-flow niet is wat je gehoopt had. Voorschotfacturen, BTW voorafbetalingen, …

Door een benarde financiële situatie neem je dan ook wel eens werk aan waarvan je eigenlijk weet dat het tijdsverlies is, of niet je sterkte en het dus eigenlijk in de long run niet bijdraagt aan je business doel.

Eens je enkel voor het geld begint te werken verlies je immers makkelijk je doel uit het oog en dan wordt het lastig om te stoppen met werken ‘alleen voor het geld’.

 

Als je werk wilt maken van je merk

Hoe bouw je dan een business? Kies een niche en word supergoed in wat je doet (beter dan je concurrenten).

Lever de nodige ‘naverkoop’ diensten die een meerwaarde bieden voor je klant en bovenal, lever kwaliteit.

Haal ook plezier uit met je klanten werken want ze voelen dat. Bovendien werkt dat aanstekelijk. Zorg er dus voor dat je de ‘go to’ persoon wordt in jouw branche.

Door NEEN te zeggen tegen de ander kan je JA zeggen tegen jezelf. Ondernemers die leren om neen te zeggen zullen sneller vooruit geraken dan de competitie.

Het succes van een ondernemer hangt dus af van wanneer en hoe ze neen zeggen.

 

  • Zeg JA tegen de opdrachten die bij je kernactiviteiten passen.

  • Zeg JA tegen opdrachten waar je weet dat je de nodige kwaliteit kan leveren.

  • Zeg JA tegen goedbetaalde opdrachten.

Wat zijn jouw beste tips om neen te leren zeggen?

 

Call to action

Hoeveel keer zou je neen willen zeggen omdat je lijf aangeeft dat het niet klopt?

Hoeveel keer zeg je ook daadwerkelijk neen?

Welke gedachten gaan er door je heen waardoor je geen neen durft te zeggen.

Wat zou voor jou het effect zijn moest je meer neen durven zeggen?

Wat is een concreet voornemen dat je NU maakt wat betreft neen zeggen?

 

Proost op neen zeggen!

Alies

 

Heeft dit artikel je iets bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen; annelies@a-lissome.be of via de individuele pagina's van de coache op de website.

 

#ondernemerschap #geld #mindset #neenzeggen