Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Hoe blijf je onbeperkt houdbaar op de arbeidsmarkt?

Hoe blijf je onbeperkt houdbaar op de arbeidsmarkt?

 

De ontwikkelingen op de huidige arbeidsmarkt gaan steeds sneller en sneller. Technologie heeft een heleboel taken van werknemers overgenomen en in andere landen (zoals in India) kan het werk dat wij hier doen, vaak een stuk goedkoper worden uitgevoerd. Je kennis en vaardigheden zijn vaak maar beperkt houdbaar, omdat er steeds weer nieuwe ontdekkingen worden gedaan en nieuwe methodes worden bedacht voor het nog sneller en slimmer uitvoeren van bepaalde werkzaamheden. Alleen maar werk doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent, is dus niet altijd meer voldoende. Zorg ervoor dat je unieke vaardigheden en talenten bezit die bijna niemand anders heeft en creeër zo heel veel waarde voor het bedrijf waar je voor werkzaam bent. Op welke manieren kan je er nu nog meer voor zorgen dat je onbeperkt houdbaar blijft op de arbeidsmarkt? Ik leg het je uit in deze blog.

Blijf jezelf ontwikkelen en kijk goed waar de arbeidsmarkt behoefte aan heeft

Houd je kennis up-to-date en blijf op de hoogte van alles wat er in jouw vakgebied gebeurt. Haal de juiste diploma’s die goed aansluiten bij jouw droomjob. Wacht niet met het ondernemen van actie totdat jouw houdbaarheidsdatum bereikt is. Zo kom je niet plotseling voor verrassingen te staan en word je een veelgevraagde werknemer. Kijk daarnaast heel goed waar de arbeidsmarkt op dit moment behoefte aan heeft. Is dit iets waar jij heel sterk in bent? Geeft het vleugels aan jouw loopbaan? En sluit het aan bij jouw passie? Verdiep je erin en wordt de beste in jouw branche. Op die manier loop je minder risico wanneer er bezuinigd moet worden of wanneer je een nieuwe job moet zoeken.

Wees flexibel

Bedrijven houden van medewerkers die zich goed aan kunnen passen aan snel veranderende werkomstandigheden. Zoals Charles Darwin al zei: “It’s not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change.” Door de toenemende onvoorspelbaarheid in ieder werkklimaat wegens robotisering en nieuwe technologische ontwikkelingen, bieden wendbare medewerkers een groot concurrentievoordeel. Ze zijn multi-inzetbaar. Je kunt dan sneller reageren op bepaalde kansen en bedreigingen voor de organisatie en doorziet de gevolgen van bepaalde onvoorziene veranderingen. Stel: de organisatie waar je werkzaam bent wil binnen drie weken een compleet nieuw bedrijfsplan doorvoeren. Dan kan jij als flexibele medewerker strategisch met ze meedenken en jezelf razendsnel aanpassen aan het nieuwe beleid. Jij durft meteen te handelen, ook als je niet goed weet wat je te wachten staat.

Analyseer en creëer

Het analyseren van alles wat er beter of sneller kan in de organisatie, is een belangrijke vaardigheid om te hebben wanneer je onbeperkt houdbaar wilt blijven op de arbeidsmarkt. Jij kunt zien wat een bedrijf nodig heeft binnen nu en vijf jaar om te blijven bestaan. Als toekomstbestendige medewerker weet jij op welke doelgroep ze zich moeten richten, hoe ze het team nog beter kunnen laten samenwerken, hoe ze de productiviteit kunnen verbeteren en hoe ze het ziekteverzuim laag kunnen houden. Kortom: je hebt het vermogen om anderen te inspireren en je begrijpt heel goed wat de belangen zijn van je leidinggevende, collega’s of klanten. Daarnaast heb je met een creatieve geest de jobs voor het uitkiezen. Want als jij iets kunt creëren dat de organisatie waar je werkzaam bent veel voordeel oplevert, word je onmisbaar in ieder bedrijf.

Analyseer en creëer

Leer overtuigen en verkoop jezelf

Wanneer jij leert hoe je jezelf kunt verkopen aan het bedrijf waar je wilt werken en je weet hoe je je competenties, talenten en waarden in de markt kunt zetten, heb je goud in handen. Als je dat kunt en het op jouw unieke wijze doet, word je bij manier van spreken overal aangenomen. Het heeft geen zin je anders voor te doen dan je bent. Wees dan ook je unieke zelf en praat niet naar de mond van de interviewer.

Als je jezelf kunt verkopen, kun je ook alles wat het bedrijf ontwerpt of distribueert, verkopen. Om klanten te overtuigen van de waarde die het bedrijf biedt waar jij werkzaam bent, kun je het best op een aantal belangrijke punten letten:

  • Geloof in het product of de dienst die je namens het bedrijf verkoopt. Hiermee straal je oprechtheid en enthousiasme uit en zal de klant jou vertrouwen op je woord. Jouw enthousiasme werkt aanstekelijk en de diensten worden sneller afgenomen.
  • Verkoop het resultaat, wat het oplevert, niet het product of de dienst zelf. Wat willen de klanten van het bedrijf graag bereiken? Wanneer je dat weet, vergroot je de toegevoegde waarde van de dienst of het product want daar kan je meer en meer op gaan inspelen.
  • Luister goed naar wat de klanten nodig hebben. Start dus niet met een commercieel verkoopspraatje, maar leef je in in de ander en onderzoek hun behoefte. Stel vragen. Wat is het beste advies dat je ze op basis van wat je nu weet, kunt geven?

Verminder je kwetsbaarheid op de arbeidsmarkt

Er zijn een aantal factoren te noemen die maken dat jij extra kwetsbaar bent op de arbeidsmarkt. Wanneer je een functie hebt (gehad) waarin je veel repetitieve werkzaamheden hebt uitgevoerd, is de kans groter dat deze over een aantal jaar vervangen kunnen worden door een computer. Zorg er dus voor dat je ook vaardigheden beheerst die alleen door mensen uitgevoerd kunnen worden. Ook is het slim om je digitale vaardigheden te blijven ontwikkelen, die worden de komende jaren steeds belangrijker. Hiermee ben je verzekerd van een plekje in de toekomstige arbeidsmarkt. Probeer tot slot niet vast te blijven zitten in de dagelijkse routine die je kent en blijf niet jarenlang hangen in een job waar je eigenlijk niet op je plek zit omdat het veilig voelt en zekerheid geeft. Werknemers die regelmatig wisselen van project of job blijken vaak meer betrokken bij hun werk en willen zo snel mogelijk van nut zijn voor hun nieuwe werkgever. Zij blijven op deze manier onbeperkt houdbaar op de arbeidsmarkt.

Hoe onbeperkt houdbaar ben jij op de arbeidsmarkt?

Een fijne job hebben en houden, of bijsturen waar en waneer het nodig is is wat ik iedereen toewens. En toch is dat niet voor iedereen realiteit. Ze stellen zichzelf, hun job en de arbeidsmarkt niet in vraag en blijven gewoon doen wat ze altijd al deden waardoor ze ‘uitgerangeerd’ geraken. Niet ok. Zorg er dus tijdig voor dat je mee kan blijven draaien. Hoe doe je dat?

  • Waar heeft de arbeidsmarkt behoefte aan (in jouw vakgebied)? Hoe speel jij daar zelf op in? Hoe ontwikkel jij je in je vakgebied?
  • Hoe inzetbaar ben je? In welke rollen of verantwoordelijkheden zou je terecht kunnen komen? In welk soort bedrijven of sectoren?
  • Hoe ben je vandaag bezig met te analyseren wat wel en niet goed loopt op de werkvloer? Welke verbetervoorstellen doe je? Hoe draag je bij aan het verhogen van de productiviteit of verlagen van het ziekteverzuim? In welke mate gebruik je je creatieve geest?
  • Hoe blijf je jezelf tijdens gesprekken? Welke woorden gebruik je om jezelf te verkopen? Wat zijn de verwachtingen van je klanten? Hoe speel jij daarop in met de dienst of product dat je aanbiedt?
  • Hoe zit het met je digitale vaardigheden? Welke skills heb je die niet door een computer kunnen worden overgenomen?

Vind een kwaliteitsvolle loopbaancoach in je buurt

Proost, op onbeperkt houdbaar zijn op de arbeidsmarkt,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#houdbaarheidstatum #arbeidsmarktfit #onbeperkthoudbaar #arbeidsmarkt #toekomstbestendigwerk #werkplezier #job #kwetsbaarheid #flexibel #jezelfverkopen

Blijf jezelf ontwikkelen en kijk goed waar de arbeidsmarkt behoefte aan heeft

Wees flexibel

Analyseer en creëer

Leer overtuigen en verkoop jezelf

Verminder je kwetsbaarheid op de arbeidsmarkt