- Els Deboutte

Zoooooo moe? 10% schrappen voor 50% meer energie

 

Vermoeidheid bestrijden door te schrappen in je agenda.

Ik sta bekend als een enthousiast en dynamisch persoon die de dingen altijd van hun sterkste kant probeert te bekijken. Vorige week zei mijn dokter mij echter dat ik er moe uitzie. En om heel eerlijk te zijn: ik bén ook moe en ik ben blijkbaar niet de enige. De dagen beginnen te korten, de natuur gaat in transformatie, en wij doen dat ook.

Daarnaast is de drukte van het jaar natuurlijk weer begonnen. Gezien ik als coach en trainer meeleef met de schoolkalender, is 1 september ook voor mij eigenlijk de start van een nieuw jaar. En hoewel ik een goed gevulde agenda als zelfstandige de max vind, word ik er niet minder moe van.

Omdat feedback een geschenk is, besloot ik om die opmerking ernstig te nemen en om een beetje van mijn eigen medicijn te nemen. Ik geef per slot van rekening nog steeds time management. Ik probeer mijn vermoeidheid te bestrijden op 2 fronten. Er zijn gezondheidsacties, zoals letten op mijn voeding, sporten, groene thee drinken, extra vitaminen nemen, mediteren, op tijd naar bed proberen te gaan (met klemtoon op proberen). Daarnaast grijp ik terug naar een beproefde remedie: schrappen in mijn schema.

 

Het effect is onmiddellijk voelbaar. Een half uurtje vroeger naar bed maakt een enorm verschil. Hoewel ik gehecht ben aan sauna en sport, durf ik dat soms ook wel eens schrappen om mijn lichaam gewoon even rust te gunnen. En gezien ik gezegend ben met stagestudente die mij een hoop werk uit handen neemt, hoef ik niet meer elke avond en weekend te werken.

Hierbij mijn 3 tips voor hardwerkende en oververmoeide mensen die zich instant beter willen voelen.

 

Doe alleen die dingen die heel belangrijk voor je zijn

Je kan niet alles schrappen maar meestal kan je wel kiezen. Ik beloofde mijn zonen om naar de kermis te gaan en hoewel ik die avond graag was gaan trainen, zou het veel te veel druk gezet hebben op het schema. Schrappen dus, gewoon genieten op de kermis nu ze dat nog leuk vinden. Een paar vuistregels:

  • Zet slechts 60% van je schema vol. Zo hou je ruimte voor onvoorziene omstandigheden, kleine taakjes die moeten gebeuren of om gewoon effe niks te doen.

  • Herbekijk je schema en vooral die dingen waar je het benauwd van krijgt. Hoe erg zou het zijn om die gewoon niét te doen? Gaat iemand het merken? Nee? Schrappen.

 

Schrap 10%

Als het erg druk is, kan zelfs het idee aan schrappen je benauwd maken. Ga niet te drastisch, ga voor 10%. Als een normale werkweek uit 40 uren bestaat dan haal je er 4 uur tussenuit op een totaal van 168 uren Het effect is meteen voelbaar.

 

Wees assertief

Je zal soms heus wel tegengas moeten geven over claims op jouw tijd. Je dit niet doet uit egoïsme maar om een meer genietbaar persoon te zijn en er zo ook beter te kunnen zijn voor de anderen. Als jij begrip toont voor de noden van anderen, hebben ze dat vaak ook voor de jouwe. En indien dat niet het geval is, kies dan sowieso voor jezelf. Je bent een mens, geen machine.

 

Els

Voor A-Lissome

 

Over de auteur

Deze gastblog werd geschreven door Els Deboutte. Ze is trainer, business- en loopbaancoach en oprichter van Elsewhere Consulting en Make me Fly! Met passie zet ze teams en individuen aan het stuur van hun werk, hun tijd, hun leven en hun samenwerking. Ze begeleidt leiders naar authentiek en verbindend leiderschap. Els is auteur van “Geef je Carrière weer Vleugels!” (Kluwer) en het e-boek “Jezelf heruitvinden in 10 stappen”, is blogger bij urbanchicks.nl en publiceert regelmatig in het Kluwer P&O Praktijkblad. Els is ‘vrouw van' en 'mama van'. In haar vrije tijd beoefent zij karate, een Oosterse gevechstkunst met levenswijsheid die ze sinds kort combineert met het studeren van Shiatsu.

 

#feedback #assertiviteit #energie #schrappen