- Annelies Quaegebeur

Zo reken je af met je zelfsaboteur

 

We doen allemaal (wel eens) aan zelfsabotage. Iets wordt als zelfsaboterend beschouwd wanneer het tot problemen leidt en met lange termijn doelen interfereert. Dit kunnen bepaalde gedachten of angsten zijn die tot bepaalde gedragingen leiden. Deze gedragingen kunnen nuttig lijken op het moment zelf, maar uiteindelijk ondermijnen ze ons, vooral wanneer we deze handelingen herhalen. Bijvoorbeeld, al weken plan ik om een blog te schrijven over zelfsabotage en al evenveel weken stel ik het uit. Het was veel te druk. Op die manier blijft het door mijn hoofd malen, neemt het energie weg en kom ik niet tot wat ik graag met jullie wil delen...

Gelukkig was ik me er wel van bewust. Mensen zijn zich echter niet altijd bewust van hun eigen zelfsabotage, omdat de effecten ervan soms pas een stuk later te zien zijn.

Wil jij graag weten of je gevoelig bent voor zelfsabotage? Dan kan je dit hier testen.

 

Hoe stoppen met zelfsabotage?

Het is mogelijk om bijna elke vorm van zelfsabotage te overwinnen en mensen doen het dagelijks. Onze gedachten en handelingen worden immers onbewust aangestuurd, alsof we er geen controle over hebben. Met je coach of therapeut kan je hieraan werken, zodat je je er meer bewust van wordt en ingesleten denkpatronen stilaan kan ombuigen. En dat brengt je al een heel pak vooruit want je kan enkel datgene veranderen waar je je bewust van bent.

 

Identificeer je zelfsaboteurs

Neem voor jezelf eens een moment en denk eens na wat en hoe je eet, slaapt, werkt, tegen jezelf praat. Welke van onderstaande gewoontes herken je misschien bij jezelf?

  • Een zakje chips voor de TV (ipv een volle maaltijd aan tafel)

  • Lang opblijven (terwijl je eigenlijk heel erg moe bent)

  • In een luie stoel met een boek gaan zitten (terwijl je dringend de haag moet snoeien)

  • Denken dat je benzinetank het nog wel 50 km uithoudt... (en helaas dat is niet het geval)

  • Rekeningen laten liggen tot je een aanmaning krijgt

  • Je CV binnensturen voor een sollicitatie, de laatst mogelijke dag

  • Plannen om een back-up van je harde schijf te maken, tot het te laat is en je je gegevens kwijt bent

  • ...

Evenzo kunnen gedachten ervoor zorgen dat je jezelf saboteert

  • Ik kan dat niet, Iemand anders kan dit beter

  • Ik ben te oud/te jong, te dik/te dun, te lelijk, ...

  • Ik kan dat niet betalen

  • Mooie liedjes duren niet lang

  • Ik kom toch altijd te laat

  • Dit moet perfect zijn voor ik het buitenstuur

  • Zullen mijn nieuwe collega’s me wel leuk vinden?

  • Waarom zouden ze mij hiervoor vragen?

  • ...

Als je op het punt van een viscieuze cirkel komt waar je iets doet waarvan je weet dat je het beter laat dan ben je jezelf aan het ondermijnen en kan je ervan uitgaan dat er zich iets afspeelt intern.

 

Identificeer de gevolgen van je gedachten en gedragingen

Deze gedragingen, gewoontes en gedachten houden je weg van datgene wat je graag zou willen bereiken, zelfs van je diepste verlangens. Wat is immers het gevolg voor een relatie als je nog niet heel lang met een leuke nieuwe partner samenbent en denkt ‘mooie liedjes duren bij mij niet lang’? Na een tijdje kan dit wel eens een selffulfilling prophecy worden want als de relatie dan stopt kan je zeggen ‘zie je wel’. En dit geldt niet alleen in de liefde maar ook op het werk en in andere omstandigheden.

Onze acties en gedachten brengen ons dus ofwel dichterbij naar ons doel ofwel er verder van weg. Deze zelfsaboterende handelingen en denkpatronen, die je zelf toelaat, houden je dus weg van datgene wat je het liefste wilt. Denk eens na hoe deze handelingen en denkpatronen in tegenstrijd zijn met datgene wat je geluk brengt.

 

Identificeer de oorzaak van deze handelingen en denkpatronen

Het kan irrationeel of contraproductief lijken, en toch... zou het kunnen dat de zelfondermijnende gedachte, of gedrag op een of andere manier voor je gezorgd heeft? Je ergens voor beschermd? Moesten deze gedachten of gedragingen ons niets opleveren zouden we ze immers ook niet ‘volhouden’. Als ik teruggrijp naar het schrijven van deze blog zou ik kunnen stellen dat mijn uitstelgedrag me toch ergens wel wat rust heeft gegeven. In een overvolle agenda nog eens ergens 2u bijproppen was (mogelijks) te veel van het goede geweest. Op die manier heeft het uitstellen van het schrijven van deze blog me niet nog meer overladen dan ik al was. De bedoeling van het uitstellen was dus positief, het heeft me iets gebracht. Evengoed zijn er mensen die als ze alleen thuis zijn in de snoepkast duiken als een soort van vlucht van de werkelijkheid (niet graag alleen thuis zijn). Motivatoren zijn dan ook dikwijls ‘weg van de pijn’ of ‘naar meer plezier toe’.

Als volwassene kennen we het impact van zelfondermijnende gedachtenpatronen en toch is het moeilijk om er van af te geraken. Op korte termijn kunnen ze helpend zijn, maar op lange termijn hebben ze schadelijke effecten. Vaststellen van welke pijn je wegwilt of naar welk plezier je toe wilt kan dan ook al een enorme stap zijn in het aanpakken van zelfsaboterende gedachten en gedragingen. Zelfsabotage kan je dus zien als zelfbescherming, een manier om je geluk, plezier, rust, ... te gunnen ook al is dit op lange termijn niet meer dienend. Je hebt dus voor jezelf gezorgd, en nu dat je dat weet kan je een andere manier gaan zoeken om voor jezelf te zorgen op de manier die past bij de persoon die je graag wilt zijn.

 

Zelfzorg

Net zoals onze ouders regels hebben opgesteld voor ons als kind (omdat we zelf de gevolgen nog niet konden inschatten) is het belangrijk om nu voor onszelf te zorgen en hier een paar basisregels aan vast te koppelen. Mogelijks zijn er zelfs een paar regels van toen die je graag terug in het leven zou roepen? Of misschien heb je gewoontes die slecht zijn voor je well-being waardoor je niet-negotieerbare regels moet stellen. (Niet onderhandelbare regels maken het ons soms makkelijker om ons eraan te houden.) Doe dit echter vanuit liefde voor jezelf, en niet vanuit straf.

Kijk eens terug naar wat je gedefinieerd hebt als gevolgen van je gedachten en gedragingen om een link te maken met een nieuwe regel die je datgene zal leveren wat je graag wilt...

Bij mij zou dit kunnen zijn ‘ik schrijf geen blog als het te druk is want dan ontneem ik mezelf de tijd om de nodige rust in te bouwen. In de plaats daarvan leg ik een lijst met blogideëen aan en kan ik daaraan verder werken als mijn planning het toelaat’.

 

Call to action

Welke zijn jouw zelfsaboteurs? Welke van bovenstaande voorbeelden herken je en welke andere spelen je ook nog parten?

Wat zijn voor jou persoonlijk de gevolgen van je zelfsaboterende gedachten en gedragingen?

Wat zijn voor jou de oorzaken van deze gedachten en gedragingen?

Welke zijn jouw zelfzorg regels die je zal installeren?

Wat neem jij voor jezelf mee uit dit stappenplan?

 

Op naar meer zelfzorg!

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#zelfsabotage #zelfzorg #mindset