- Audrey Sterckx

Werkt dat écht bij iedereen?

 

House of Cards, seizoen 1. Journaliste Zoe Barns staat onaangekondigd aan de deur van politieker Frank Underwood. Even onaangekondigd levert ze in een paar minuten een geïmproviseerd sollicitatiegesprek en stelt ze heel wat bloot. Deels letterlijk, vooral figuurlijk, opmerkelijk.

Nadat ze het huis verlaat reageert Claire Underwood, grijnzend naar haar man – “Does that work for anybody?”

Frank, fakend – “What?”

Claire, geïrriteerd – “The push-up bra and V-neck tee.”

Geen antwoord. Maar zijn eerste woorden aan Zoe Barns waren: “Well, you certainly have my undivided attention”.

 

Werkt het nu écht? Heeft je outfit nu écht een impact op je prestaties bij een sollicitatie gesprek? Word je uiterlijk nu écht bekeken, geanalyseerd, beoordeeld zoals een van je competenties? Is het pak nu écht zo belangrijk als de inhoud?

Ja! En sneller dat je denkt. We spreken hier van de eerste indruk.

De eerste vraag van de recruiter én jouw eerste antwoord is de eerste indruk die je maakt. Onbewust, onmiddellijk. In een tiende van een seconde word je, samen met je uiterlijk, je competenties en je persoonlijkheid, beoordeeld (1). Honderd milliseconden. Niet meer.

Dus als een van je goede voornemens voor dit jaar is om van job te veranderen, zorg er dan voor dat zowel de inhoud als de verpakking (het pak) in orde zijn.

  • De inhoud: wie je bent, wat je wilt, wat je niet wilt, wat je kan, wat je niet kan – alles wat je kan ontdekken tijdens een carrière coaching.

  • Het pak: hoe je bent, hoe je eruit ziet, hoe je kijkt, hoe je praat – alles wat je kan ontdekken tijdens een imago coaching.

Dit tweede punt, het pak, is eigenlijk het allereerste in je evaluatie. Het is je eerste boodschap naar de recruiter. In deze 100 korte en kostelijke milliseconden, moet je de – niet alleen eerste – maar ook juiste indruk maken.

De juiste indruk, is een indruk die aangepast is. Aangepast aan de job, aan het bedrijf. Maar ook, en vooral, aangepast aan jezelf, aan je profiel, aan je uiterlijk. Het is jouw imago, jouw self-marketing, die werkelijk vorm krijgt in je outfit en je stijl. Een outfit en stijl, die 100% in lijn moeten zijn met de job die je wilt.

Wil dat zeggen dat elke job maar één outfit heeft? Nee. Wil dat zeggen dat elke job één stijl heeft? Ja. Of toch, bijna. Elke job heeft één stijl en één persoonlijkheid. Het moet kloppen, het moet harmonieus zijn.

De kleur, de vorm, de snit, de stof, de stijl, de contrasten moeten harmonie creëren. Harmonie tussen je gezicht en je lichaam, tussen je discours en je objectief, tussen je uiterlijk en de job. Dit is jouw imago. Door je imago onder controle te hebben, geef je je boodschap zijn belang, zin en kracht.

Want je boodschap is eigenlijk het enige wat je wilt delen met een recruiter. Je wilt dat hij / zij naar jou luistert, niet naar het te gele hemd, naar de te strakke knoopjes, naar die te rode lippen, naar de te gekke das, naar het te brede pak of naar die te luide armbandjes... als die laatsten er zijn, wordt er niet alleen naar gekeken maar ook naar geluisterd – en dus niet meer naar jou.

Omdat jij de focus moet zijn, in alle rust, moet je ervoor zorgen dat het totaal plaatje klopt. Draag de juiste kleuren, de juiste outfit en de juiste stijl.

Elke kleur heeft intuïtief een bepaalde cognitieve betekenis.

Elke figuur oogt mooier en harmonieuzer bij een welbepaalde snit, specifieke stoffen en kledij.

Elke stijl past beter bij een bepaald context, en dus ook bij een bepaalde job. CQFD (Ce qu'il faut démontrer).

Blauw is onder andere de kleur van zaken en vertrouwen. Geel van creativiteit en vrolijkheid. Groen van rust en emoties. Rood van kracht en liefde. Roze van zachtheid en zorg. Orange van communicatie en energie. Etc.

Alle kleuren hebben uiteraard ook negatieve associaties, waar je zeker van bewust wilt zijn. Bijvoorbeeld is ons geliefde zwart, de kleur van kracht en autoriteit, maar ook van strengheid. En het vertrouwde wit, van puurheid en eenvoud, maar ook van “meningloosheid”.

Je wilt dat de kleuren die je draagt bij de job passen, maar ook bij jezelf (je oog-, haar- en huidskleur), bij je kleurtype.

Na de kleuren, kijk ook naar je figuur en zoek naar harmonie. Elk lichaam heeft rechte of zachte lijnen en specifieke proporties (heeft niets te maken met dik of slank). Een goed gekleed lichaam is niet alleen comfortabel voor de persoon zelf, maar geeft ook aangenamer om naar te kijken. Bovendien heeft elke outfit ook een bepaalde betekenis. Een mantelpak geeft een andere boodschap dan een vrolijk kleedje, een kleurrijk hemd of een zachte trui.

En als je kleuren combineert met kledij, creëer je een stijl. Een stijl die bij jouw persoonlijkheid past, bepaalt jouw imago, jouw uitstraling, jouw self-marketing. Een boekhouder moet niet dezelfde uitstraling hebben als een marketeer, een werkman, een verpleegster, een coach of een leraar.

So, “Does that really work on anybody?”

Yes, it does! (2)

Kleurtype, figuur, stijl en imago kunnen op punt gesteld worden tijdens een imago coaching. Op basis van de seizoenstheorie bepaal je samen met een consulent de beste guidelines voor jou, in elk context. Dit is jouw self-marketing, om alle sleutels in handen te hebben, voor een succesvol sollicitatiegesprek.

 

Audrey Sterckx

Voor A-Lissome

 

Referenties:

(1) Psychological Sciences, 2006 July. First Impressions. Making Up Your Mind After a 100-Ms Exposure to a Face. Willis J. & Todorov A.

(2) Kijk eens hoe goed Zoe Barns het deed in House of Cards. Zwart, de kleur van kracht. Een zakelijk jasje. En een V-neck tee, die de geest van Frank Underwood en zijn universum heeft weten aanspreken.

 

Over de auteur

Audrey heeft het typisch leven van een bijna-dertigster van vandaag: altijd bezig en gepassioneerd. In de week, actief als marketeer in een grote cosmetica bedrijf. Erna en in het weekend, geëngageerde en creatieve onderneemster als make-up artiest en kleur-, stijl- en imagoconsulent. In privé, een droomster die nog altijd gelooft in 'Love Actually' en mierzoet geluk. En dankzij een inspirerende job coaching in 2015, gelooft ze ook nog in haar dromen.

Audrey houdt van schoonheid – in de ruime zin van het woord – van harmonie en van duurzaamheid in stijl. Schoonheid door welzijn en de juiste keuzes maken. Met respect voor de menselijkheid. Ze houdt ook van schrijven, talen, cultuur en marketing.

Gediplomeerd in Management Sciences in 2009, werkt ze ook als freelance en in bijberoep sinds 2013, onder de naam Toile d’Etoiles. Sinds kort, schrijft ze ook een blog met reviews rond de thema's kleur, stijl en schoonheid.

 

#sollicitatiegesprek #solliciteren