- Lieve Van Weddingen

Waarom burn-out geen medische aangelegenheid is

 

Een jaar nadat de nieuwe wet rond burn-out binnen bedrijven in voege is gegaan, wordt stilaan duidelijk welke trainingsorganisaties zich in welk kamp bevinden. Je hebt zij die geloven in burn-out als zijnde een medisch probleem en zij die geloven dat burn-out een psychisch probleem is. De eerste groep houdt ervan te zwaaien met bloedtesten, doktersvoorschriften en moeilijke woorden die beginnen met neuro en eindigen op itie.

Voor alle duidelijkheid: wij behoren tot de tweede groep.

 

Burn-out: nog eens op een rij

Burn-out is een energiestoornis, niet meer maar ook niet minder. Je kan burn-out erg makkelijk herkennen. Daar hoef je zelfs geen dokter voor te zijn maar je moet wel in staat zijn om mensen te "lezen", vrij te zijn van oordeel en de juiste vragen te stellen. Grofweg is een burn-out te herkennen aan drie belangrijke symptomen die, niet onbelangrijk, alle drie aanwezig moeten zijn.

 

Totale fysieke en emotionele uitputting

Denk: ik sta op en val vijf minuten later weer om van vermoeidheid. Zo moe is de gemiddelde mens nooit geweest. 22 uur slapen op een dag is typisch.

 

Depersonalisatie

Denk: communiceren met maar 1 doel voor ogen: je gelijk halen. Dit zorgt voor alsmaar meer conflicten, op en buiten het werk.

 

Gevoel van incompetentie

Denk: alsmaar meer tijd nodig hebben om hetzelfde werk af te leveren.

Dit lijkt allemaal op een depressie maar dat is iets anders. Een depressie is namelijk een stemmingsstoornis. Of in het kort gezegd: bij een burn-out heb je veel zin om iets te doen maar heb je de energie niet. Bij een depressie ontbreekt je zelfs de goesting.

 

If you are going through hell, keep going

Wanneer je kijkt naar burn-out als een medisch probleem dan is de oplossing in de vorm van medicatie voor de handliggend. Nochtans werkt dit niet. Ten eerste moet er aan de stemming niets veranderd worden, ten tweede helpt medicatie niet bij lichte depressies. Herstellen van een burn-out is hard werken. Aan jezelf wel te verstaan. Je zal in eerste instantie denken dat je er op een maand weer zal staan, think again! Het genezingsproces van een burn-out kan 6 tot 12 maanden duren. En het kan zelfs 10 jaar duren alvorens iemand zijn oude energiepeil heeft teruggevonden. Maar dus: hard werken. En waarom is het hard werken? Omdat een burn-out je verplicht om oude patronen om te buigen. Patronen die je al jarenlang dienen, hebben je nu ten onder gericht. Ja, in het begin zal je denken dat je nog kan ontsnappen. Je zal denken dat je maar een paar kleine wijzigingen zal moeten aanbrengen om door te kunnen gaan. Je denkt wellicht dat je volgende week weer aan het werk kan. Of je hoopt dat het toch allemaal zo ernstig niet is. Maar algauw ga je voelen dat je lijf en geest het echt wel menen deze keer: you can run but you can not hide.

 

Hulp bij een burn-out

Als je daar dan in je bed ligt te liggen en bang bent voor wat gaat komen, onthou dan dat ook aan dit een einde komt. Je weet nog niet waar je naar toe gaat, je kent de eindbestemming niet maar je bent wel aan je reis begonnen. Wat kan er jou allemaal helpen om deze reis wat prettiger te maken?

Een gids

Neem iemand onder de arm die de weg kent. Je zal minder verloren lopen en gezelschap is zoveel fijner. Een mooi uitzicht kunnen delen maakt het dubbel zo mooi. Dat geldt ook voor inzichten.

 

Beweging

Om te reizen kom je best in beweging anders kom je nergens. En wanneer je lijf in beweging is, dan komt je geest ook in beweging.

 

Praat

Deel je ervaring, kom buiten, leg nieuwe contacten, vertel voorbijgangers over je nieuwste mooie plekjes en voel je terug vrij worden.

 

Wees lief voor jezelf

Reizen kan hard labeur zijn soms maar dit is een milde reis. Zorg voor comfort food onderweg, een warm deken en een lekker bad. Doe warme sokken mee en verwarm je hart. Laat je verwennen door plaatselijke kokken en laadt je lichaam en geest terug op. Voel opnieuw wat jouw energie geeft en laat achter wat je energie kost.

 

Sta stil

Reizen is ook stil staan. Gun jezelf momenten om terug te kijken en in de spiegel te staren. Wie ben je nu écht? Niet in de ogen van je partner, baas, vrienden of kinderen, maar JIJ! Wie ben je? Durf het uit te spreken. Ga die extra mile.

En remember: you can run but you can not hide!

 

Lieve

Voor A-Lissome

 

Over de auteur

Ik ben Lieve Van Weddingen en in onze organisatie Fern Training & Coaching begeleid ik al meer dan 15 jaar veranderingsprocessen bij individuen, teams en organisaties.

Wij zijn sterk in het zichtbaar maken van het impliciete om mensen beter te laten samenwerken en te laten groeien als mens en als medewerker.

Bewustzijnsverruiming in alle betekenissen van het woord is ons hogere doel.

Klanten houden van mijn no nonsense aanpak, voeten op de grond maar toch met veel aandacht voor het meer spirituele zoals ademhaling, meditatie en mindfulness.

Burn-out en stress zijn intussen mijn favoriete onderwerpen. Ik geloof in het zelfhelende vermogen van de mens en stimuleer graag tot het in handen nemen van het eigen leven.

Because you only live once!

 

#burnout #energie