Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

26 tips voor de eerste werkweek op je nieuwe job

Tips voor de eerste werkweek op je nieuwe job

 

1 september is net gepasseerd. Voor de schoolgaande jeugd is dat een nieuwe start, met een nieuwe leerkracht, nieuwe klasgenootjes, misschien zelfs een nieuwe school.

Ook in het professionele leven is het voor sommigen misschien wel een nieuwe eerste werkdag: proficiat met je nieuwe job!

Je hebt ervoor gewerkt om een nieuwe job te vinden dus je mag ook een beetje vieren.

Misschien heb je dat ook al gedaan toen je je nieuwe contract ondertekende :-)

Of misschien kijk je vol ongeduld uit naar die eerste werkdag binnenkort?

Een goede eerste indruk maken op je baas en collega’s begint misschien al met beslissen wat je zal aandoen, maar gaat evengoed over je werkplek terugvinden als je even buiten bent geweest. Voor sommigen is dat angstaanjagend en voor anderen is dat een fluitje van een cent.

De eerste werkdagen in een nieuwe job zijn belangrijk want je werkgever zal ‘bevestiging’ zoeken van het feit dat je de juiste man of vrouw bent voor de job.

Hoe je het ook draait of keert, één of meerdere interviews voor een job in een bedrijf geeft maar beperkte informatie weer. Je werkgever zal in de gaten houden of je kan wat je beweert.

Je kan dus van in het begin het juiste imago ontwikkelen door met een aantal zaken rekening te houden. Dit zal zorgen voor een gezond fundament voor jou en je loopbaan bij je nieuwe werkgever.

Deze tips zijn trouwens niet alleen van toepassing voor je nieuwe eerste werkdag. Ze zijn evengoed toepasbaar als je al even in een bepaalde rol of verantwoordelijkheid zit.

 

26 tips voor een geweldige eerste week op je nieuwe job.

Wil je zeker zijn dat je goed start? We lijsten graag voor jou ons advies op.

  1. Wees op tijd. Indien nodig , blijf langer dan gevraagd of verwacht.

  2. Kom naar je job met een open geest en zonder oordeel over je baas en collega’s.

  3. Stel jezelf voor op zijn minst aan je directe collega’s en je baar. Blijf je voorstellen tot je iedereen bij de firma kent dus kom je iemand nieuw tegen, stel je voor…. Bereid eventueel voor hoe je je wilt voorstellen en wat je dan wilt zeggen. Vraag desnoods aan je manager of collega’s om je bij anderen te introduceren.

  4. Zoek iemand waar je je goed bij voelt en ontwikkel een nieuwe vriendschap.

  5. Identificeer ‘star performers’ of ‘high potentials’.

  6. Ga op zoek naar een of meerdere potentiële mentoren/coaches binnen het bedrijf, los van je manager, die je verder kunnen ondersteunen. Leer hen kennen.

  7. Wees mentaal voorbereid op je nieuwe professionele uitdaging.

  8. Leer je werkplek kennen en waar die zich bevindt in het gebouw. Vraag eventueel naar een fysieke rondleiding.

  9. Zorg dat je weet waar koffie/water te vinden is en wat de gebruiken zijn op kantoor. Breng je voor anderen drank mee? Mag je aan het koffie machine blijven kletsen? …

  10. Stel duidelijk je grenzen, op een vriendelijke manier.

  11. Maak dat je geen al te hoge verwachtingen hebt.

  12. Wees te allen tijde bereid om te veranderen.

  13. Ontwikkel een 30/60/90 dagen plan en krijg hierover een akkoord met je baas.

  14. Stel vragen. Onderzoek heeft immers aangetoond dat wie vragen stelt performanter is. Luister naar het antwoord en observeer.

  15. Vraag naar de ongeschreven regels.

  16. Breng toegevoegde waarde waar je kan.

  17. Vraag regelmatig feedback, of letterlijk hoe het anders of beter kan.

  18. Engageer je in vergaderingen en gesprekken, of het nu over strategische of operationele topics gaat. Er is een reden dat je in de vergadering wordt uitgenodigd of in het gesprek wordt betrokken.

  19. Trek niet te snel conclusies, ben je van iets niet zeker, vraag het. Don’t assume, ask!

  20. Vraag naar de verwachtingen van je baas en collega’s, zowel in doelstellingen, manier van samenwerken als communicatie.

  21. Neem deel aan activiteiten buiten het werk.

  22. Wees dankbaar.

  23. Ga na welke werkgroepen er bestaan en stel je kandidaat voor minstens 1 ervan.

  24. Vergeet zeker ook niet om het onboarding proces te doorlopen: laptop, telefoon, de nodige logins, toegang tot het gebouw, wagen, …

  25. Breng je LinkedIn profiel up to date door je nieuwe job en verantwoordelijkheden toe te voegen.

  26. Last but not least: Zorg voor jezelf.

Een aantal van deze tips zijn niet alleen van toepassing voor wie in een nieuwe job start. Ze zijn evenzeer belangrijk als je al een tijd in een bepaalde functie of organisatie werkt. Soms verliezen we dat echter uit het hoofd. Hopelijk heeft deze reminder terug een paar puntjes op de spreekwoordelijke i gezet.

 

Call to action

Bij welke van bovenstaande tips heb je nog nooit stilgestaan?

Welk advies wil je graag ter harte nemen voor de nabije toekomst?

Hoe ga je dat aanpakken?

Wie kan je daarin ondersteunen?

Wat zal mogelijk het effect zijn van met dit advies aan de slag te gaan?

 

Proost op een geweldige eerste week op je nieuwe job!

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen; annelies@a-lissome.be .

 

#LinkedIn #netwerken #nieuwejob #mindset #grenzenstellen