- Raluca Primaru

Stress behandeling - wees constructief, niet reactief!

 

Stress is één van de meest negatieve factoren in ons leven.

We worden gestresseerd door onze baan, ons privé leven, onze families, in één woord – door bijna alles.

Stress kan een constructief effect op ons hebben. 'Zijn' doel is om ons te beschermen als we in een negatieve situatie terechtkomen door een boost van adrenaline te veroorzaken wat ons in staat stelt om beter te reageren op deze moeilijke of gevaarlijke situatie.

Maar wat gebeurt er als stress een constante wordt?

Constant hoge adrenalineniveaus en een permanente, defensieve aanpak kunnen erg vermoeiend voor ons lichaam en onze geest zijn. Stress kan hoofdpijn, buikpijn, snelle hartslag, burn-out of depressie veroorzaken (en zoveel meer).

We hebben allemaal stressvolle situaties op het werk gehad. Stress over een deadline of een moeilijke interactie met collega’s of onze baas  – we weten maar al te goed wat negativiteit op het werk betekent.

De stressniveaus op het werk zijn dikwijls heel hoog en ze zijn de belangrijkste oorzaak van de ontevredenheid op het werk.  Waar de stress ook vandaan komt. Niemand kan 40 uren per week stress behandelen.

Hoe kunnen we ons tegen stress beschermen en onze stressniveaus beter onder controle houden? Hoe kunnen we leren onze stress op een constructieve manier te gebruiken en er niet door gecontroleerd te worden?

Één van de beste manieren om met stress op het werk om te gaan is door zich een constructieve en geen reactieve aanpak eigen te maken.

Bijvoorbeeld, als we een negatieve e-mail krijgen, is meestal onze eerste, snelle reactie om er negatief op te antwoorden. Dat is meestal een emotionele reactie, een organische, defensieve reactie en geen objectieve, constructieve aanpak. We denken niet over de gevolgen, we willen alleen ons standpunt verdedigen, onze reputatie beschermen.

Als we dat doen, dan worden we door onze eigen emoties gecontroleerd. Het gaat dan niet over wat  rationeel of constructief is, eerder gaat het over onze emoties die op dat moment spelen. We reageren niet constructief, maar reactief.

Defensieve reacties kunnen alleen maar meer negativiteit brengen. We moeten deze reacties leren controleren en door een constructieve aanpak vervangen.

Wat zijn de mogelijkheden om constructief te reageren en jezelf tegen stress te beschermen?

 

Weglopen van de stressfactoren

In plaats van een snelle reactie op de stressfactor te geven, probeer een korte pauze te nemen. Een 5 à 10 minuten koffie pauze of een korte rondje buiten lopen is heel effectief als je jezelf tegen de negatieve reacties wilt beschermen. Weglopen van de stressfactor creëert een beschermende afstand tussen ons en de stressfactor. Het heeft een kalmerend effect en het helpt door een ander perspectief over de hele situatie zien. We moeten onze eerste impuls stoppen, misschien een korte pauze nemen, weg van de laptop of van het oorzak van de stress.

 

Bewust worden van eigen emoties

In plaats van een al te snel en emotioneel antwoord te geven, maak een korte analyse over wat er gebeurt. Welke evenementen hebben tot deze moeilijke situatie geleid?  Probeer je bewust te maken van jouw eigen emoties: waarom voel je je zo, waar komt deze reactie vandaan, hoe kan je je beter voelen op een constructieve manier, zonder de andere person te beschuldigen.

 

Hulp vragen

Spreek met iemand die jij vertrouwt. Vertel over de hele situatie, hoe je je voelt en vraag naar advies.

 

De situatie omkeren

Stel jezelf in de plaats van de andere persoon. Denk na wat de redenen van de acties van hem/haar zouden kunnen zijn. Wat bedoelt die persoon? Wat is zijn rol, wat wil hij bereiken? Als jij die andere persoon was, wat konden jouw reacties in deze situatie zijn? Probeer jouw perspectief te veranderen. In plaats van te snel en emotioneel te reageren, neem een constructieve actie.

 

Positief en constructief, we hebben samen hetzelfde doel

Probeer na te denken wat de oplossingen van deze moeilijke situatie kunnen zijn vanuit beide perspectieven? Wat kan jij doen om de andere te helpen? Al met al werken we samen en hebben we hetzelfde doel, dus we moeten de beste oplossing samen vinden. Accepteer dat je niet alles kunt controleren. Er zijn maar een aantal aspecten die je zelf kunt controleren, en er zijn er vele andere die door de anderen gecontroleerd worden. Er kunnen ook ongelukken gebeuren die niemand kan voorkomen of controleren. Je hoeft niet alles te repareren en je hoeft niet alles (zelf) te doen. Organizeer een vergadering met jouw collega’s en dan kunnen jullie samen discussiëren over wie wat doet. Mensen zijn meer productief als ze eigen verantwoordelijkheden hebben.

 

Goede communicatie

Een goede communicatie kan moeilijke situaties voorkomen. Samen met je team, stel een agenda van vergadering op – bijvoorbeeld één keer per week samen zitten en de evenementen van de vorgie week bespreken. Adviseer en help elkaar in plaats van te escaleren. Het gedrag dat je dan stelt is erop gericht om problemen te voorkomen.

 

Stress behandeling is een ingewikkeld proces en stress vermijden is helaas niet altijd een optie.

Maar, met een goede voorbereiding en met positief gedrag, kunnen we stress overwinnen.

Als je leert hoe je je emotionele reacties kunt beheersen, krijg je niet alleen controle over je stressniveaus, maar word je ook succesvol in het bereiken van je doelen.

 

Over de auteur

Ik heet Raluca en ik kom oorspronkelijk uit Roemenië.  Ik heb de opleiding in kinderpsychologie en cognitivisme gevolgd. Ik werk graag in HR, recruitment en loopbaanadvisering sinds 2005. Ik woon in Nederland sinds 2016 waar ik werk als Senior Recruiter voor technische bedrijven en ik heb ook mijn eigen praktijk als loopbaanadviseur.

Ik denk dat de mensen het belangrijkste bezit van elk bedrijf zijn en dat gelukkige medewerkers de sleutel van een succesvol bedrijf voorstellen.

Iedereen kan gelukkig met zijn baan zijn en een bevredigende carrière opbouwen. Volgens mij is dat het levenslang doel van iedereen. Alleen door te leren kunnen we groeien en beter worden.