- Annelies Quaegebeur

Maak je beste carrière plan in 5 simpele stappen

 

De toekomst van de werkgelegenheid ligt steeds om de hoek te loeren en ziet er niet altijd even rooskleurig uit. Nochtans is het de realiteit. Wat verlangen werkgevers écht van hun kandidaten en medewerkers en hoe maak je een carrière plan dat daarbinnen past?

Van werkzoekenden vraagt de economie vandaag een strategische, soms creatieve, veelzijdige aanpak. Of je nu een arbeider aan de band bent, een tuinaannemer, administratieve assistente, sales manager of HR directeur, je carrière naar het volgende niveau brengen start bij jezelf. Werkgevers willen geen ‘ik-doe-het-allemaal-zelf’ generalisten meer. Ze willen top performers, die kunnen samenwerken en delegeren, met specialisme in een bepaalde area en meesterschap over hun in-demand competenties. Ze zijn niet langer de body-shoppers die lichamen zoeken om functies in te vullen. Ze willen innovatieve, vooruitstrevende personen. Door hun proactiviteit en actiegerichtheid wat betreft hun eigen carrière geven deze personen de werkgever van vandaag exacte datgene waar ze naar op zoek zijn: accountability.

De meeste van mijn coachees die ander en of nieuw werk zoeken hebben het zelfde doel voor ogen: een positie vinden waar ze de vaardigheden kunnen inzetten die hen energie geven, in een bedrijfscultuur die bij hen past, waar ze naast de challenges die ze krijgen ook plezier hebben, er kansen zijn voor interne mobiliteit en hun salarispakket kunnen verbeteren. Er is maar 1 probleem: ze hebben geen idee hoe ze eraan moeten beginnen, ze hebben geen idee hoe ze een carrière plan moeten maken dat ultiem leidt tot meer geluk.

Als mensen het gevoel hebben vastgeroest te zitten in een slechte werksituatie zal het eerste toevluchtsoord hun 1e cirkel van invloed zijn (familie, vrienden, collega’s). Bij hen gaan ze te rade over mogelijkheden, next steps, ... Ze vergeten daarbij dikwijls die ene persoon die alle kaarten in handen heeft: zijzelf!

 

Wat zijn dan de 5 simpele stappen om te voldoen aan de eisen van de werkgever en zelf de carrière in handen te nemen?

 

Kies een studie of opleidingsmogelijkheden die je carrière doelen ondersteunen

Traditioneel hoger onderwijs is een grote promotor van stereotype goedbetaalde banen zoals binnen de rechten, geneeskunde, economie, ... Mensen met oogkleppen op missen op die manier mogelijks de nieuwe functies die ontstaan door hypermoderne technologieën, alternatieve marketing strategieën, ... Veel posities blijven open staan omdat mensen amper weten wat ze inhouden, laat staan welke competenties ervoor nodig zijn en dat is jammer omdat het scheppen van werkgelegenheid elk jaar weer op de agenda staat. Gelukkig zijn er meer en meer bedrijven die (interne) opleidingen voorzien voor starters en die optionele trainingsprogramma’s aanbieden aan hun werknemers. Als je een idee hebt wat je carrière doel of je professionele next step is, kies dan een studie of opleiding die daarbij past!

 

Identificeer een specialisme (waarvoor er veel vraag is) dat aansluit bij je vaardigheden en ervaring

Hoe je het ook draait of keert, de meeste van je vrienden, familieleden en collega’s zijn geen loopbaancoaches of carrièrebegeleiders, hoe goed hun intenties ook zijn! Al te vaak kiezen mensen voor een next step gebaseerd op input die ze krijgen uit hun netwerk, doorspekt met oude(re) gedachtengangen en gelimiteerde kennis van zaken. Ze laten zich leiden door zij die automatisch in het familiebedrijf gerold zijn of gestudeerd hebben wat hun ouders hun hebben aangeraden. Helaas zijn er weinig professionals die echt de tijd nemen om hun eigen opties te onderzoeken en na te gaan wat hen het meest energie geeft en zo ook gelukkig maakt. Of ze hebben aangeleerd om traditioneel te denken: dat hun dromen volgen maar voor enkelen is dat ze daardoor de stap niet durven zetten. Stap uit die 1e invloedscirkel en ga na wat je zelf wilt. Welke jobs zijn nu ‘hot’ en hebben hoge nood aan de skills die jij te bieden hebt en waar je ook nog eens energie uithaalt om ze in te zetten? Doe je voordeel met eventueel aangeboden assesments omdat die mogelijks ook een nieuw of ander perspectief op jezelf kunnen bieden.

 

Behandel je carrière als een bedrijf en wees er de eigenaar van

Een groot aantal coachees gelooft dat een of andere externe kracht de controle heeft over hun carrière: hun baas, de economie, het lot, ... en dat is nochtans niet het geval. Als je kijkt naar succesvolle mensen zeggen ze allemaal dat het hun eigen verantwoordelijkheid is dat ze vandaag staan waar ze staan: ze hebben hun loopbaan in eigen handen genomen, ze beslissen zelf over hun professionele lot! Zij zijn ook diegenen die elke mogelijkheid of uitdaging zien als een kans om hun vaardigheden op te poetsen of nieuwe onder de knie te krijgen. Ze zijn voortdurend in ontwikkeling en zien moeilijkheden als een te overwinnen experiment. Als je de zelfsaboterende gedachte ‘ik werk voor mijn baas’ loslaat en beseft dat je eigen keuzes je professionele ontwikkeling bepalen kan je jezelf een ongelofelijke boost bezorgen. Wees dus de CEO van je eigen carrière!

 

Bouw en onderhoud een online professioneel merk

Het spreekt vanzelf dat je ‘personal brand’ (in dit geval je professionele merk) een belangrijke rol speelt in je huidige én toekomstige succes. Werkgevers vertrouwen niet alleen op CV’s en motivatiebrieven. Ze willen hun kandidaat op zoveel mogelijk vlakken leren kennen. Hear say, internet, allemaal tools die ze niet zullen nalaten om te gebruiken. Op zijn minst zou elke actieve persoon een LinkedIn profiel moeten bezitten én dat ook regelmatig moeten onderhouden: niet alleen op vlak van inhoud en op vlak van (hooggeplaatste) connecties maar evenzeer het sharen van trending informatie in je vakgebied en het deelnemen aan groepsdiscussies is een grote meerwaarde. Het toont niet alleen je expertise aan, het duidt er ook op dat je je expertise niet laat verwateren en inzet voor anderen. Het zijn deze (ambitieuze) karaktereigenschappen waar bedrijven naar zoeken in nieuwe medewerkers. Als jij deze exposure kan inzetten onder hun vlag is dat ook nog eens een gigantische meerwaarde voor de ‘hiring company’.

 

Maak een actieplan om professioneel gezien korte- en langetermijn doelen te bereiken

Als je niet weet wat je ultieme droomjob is, is dat helemaal ok! Dat wil echter niet zeggen dat je niet strategisch te werk kan gaan. De sleutel hier is om dan een verscheidenheid aan ervaringen op te doen en hier telkens op verder te bouwen. In één en dezelfde job blijven, binnen één en dezelfde functie is niet langer een duurzaam carrièreplan. Heb je langere tijd voor een groot bedrijf gewerkt, probeer dan eens een kleiner (of omgekeerd). Heb je nog nooit een team aangestuurd, kijk dan eens wat het met je doet om een klein team te hebben dat aan jouw rapporteert. Ongeacht je carrière situatie of ervaringsniveau, het is belangrijk om een ​​schriftelijk carrière plan te hebben waar je je toch enigzins kan aan vasthouden.

 

Without goals, and plans to reach them, you are like a ship that has set sail with no destination. (Fitzhugh Dodson)

 

Call to action

Wat is jouw professionele doel of next step?

Welke systemen zijn er al opgezet om dat doel

 

Proost op een super carrière plan!

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#loopbaan #plannen #LinkedIn