Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Je CV nog waardevoller maken in 3 stappen

Hoe je CV waardevoller maken?

 

Schrijf je CV als een gekwantificeerd succesverhaal!

Langs de ene kant is het voor werkzoekenden niet zo makkelijk vandaag op de arbeidsmarkt, om een nieuwe job te vinden, en langs de andere kant zijn recruiters en ‘hiring managers’ soms heel erg kritisch en kieskeurig. Een CV vertelt nooit het gehele verhaal en niet iedereen is een geweldig goede schrijver. Een CV moet dus geschreven worden met de ‘eindklant’ in gedachten: wat wil die recruiter of hiring manager absoluut terugvinden in je CV? Als jij dus wilt dat je CV op de ‘ja-stapel’ terecht komt zal je ze toch wel wat moeten helpen! Een manier om dat te doen is ervoor te zorgen dat je CV een verhaal vertelt over alles wat je al bereikt hebt. Bedrijven zoeken ‘high performers’ en ‘game changers’. Je moet de eindklant dan ook aantonen hoe jij toegevoegde waarde zal leveren aan hun bedrijf/het bedrijf waarvoor ze werken. Stop met enkel taken en verantwoordelijkheden op te lijsten. Trek de aandacht door het te hebben over successen, resultaten en prestaties die jij bereikt hebt.

 

Denk na voordat je schrijft

Je taken en verantwoordelijkheden is niet iets dat je bereikt hebt, het zijn zaken die deel uitmaken van je functie inhoud. Schrijf je CV zodanig dat het een weergave is van het verhaal dat je over jezelf wilt vertellen. Hier zijn een paar simpele vragen die je kunnen helpen om je op de voorgrond te brengen.

Voor elke rol, vraag jezelf af:

  • Op welk project ben ik het meest trots? Wat heeft dat project tot een succes gemaakt? Wat was mijn rol in dat project?

  • Wat heb ik als professional goed gedaan?

  • Welke zaken heb ik opgenomen buiten mijn normale taken?

  • Ben ik de "go-to" persoon in de organisatie? Wat zeggen ze dan over me?

  • Welke speciale prijzen of awards heb ik mogen ontvangen?

  • Welke problemen heb ik opgelost? Hoe heb ik dat gedaan? Hoeveel ROI (Return On Investment) heeft dat opgeleverd?

  • Heb ik binnen de tijd en budget opgeleverd? Hoe heb ik dat gedaan? Hoeveel heb ik bespaard?

  • Hoe heb ik waarde toegevoegd aan het bedrijf? Hoe heb ik de omzet (mee) verhoogd?

  • Welke nieuw beleid of procedures heb ik bedacht en geïmplementeerd? Hoe hebben deze het bedrijf vooruit geholpen?

  • Ben ik te onderscheiden van mijn collega's? Hoe? Waarom?

  • Wat zorgt ervoor dat ik uitblink in mijn werk?

  • Heb ik mijn objectieven gehaald of (zwaar) overtroffen? Hoe heb ik ze overtroffen? Wat was het effect daarvan op het team en de firma?

  • Wat zei mijn manager over mij in mijn laatste evaluatie met betrekking tot mijn prestaties?

  • Wat zeggen mijn klanten over mij?

Deze vragen zullen je helpen om je verhaal te schrijven vanuit succes, wat je bereikt hebt, ...

 

Per verantwoordelijkheid praat je over je specifieke successen!

Voor elke verantwoordelijkheid die je hebt, vraag jezelf af hoe je die plicht specifiek volbracht hebt.

  • Voorbeeld van een verantwoordelijkheid: Verantwoordelijk voor het binnenbrengen van nieuwe klanten resulterend in een groeiend marktaandeel.

  • Voorbeeld van een specifiek succes: in 2014: in aantal 50% meer nieuwe klanten binnengebracht tov het objectief, in omzet de target met 35% overschreden en een wint van 8% wat betreft het marktaandeel.

Dit laatste toont aan dat je een ‘game changer’ bent en dat is exact waar bedrijven naar op zoek zijn. Op deze manier laat je onmiddellijk weten welke toegevoegde waarde jij kan leveren.

 

Kwantificeer met cijfers

In bovenstaande voorbeeld merk je het al zeer duidelijk. Als je je prestaties hebt neergepend en zo specifiek mogelijk gemaakt, zet er dan ook cijfers bij, of benoem andere feiten. Ipv te zeggen dat je de verkoop hebt doen stijgen kan je dit beter concreet maken door aan te geven hoeveel % boven target of hoeveel € winst of ... Door te kwantificeren weten recruiters en hiring managers niet alleen welke prestaties je geleverd zal hebben om dat doel te bereiken maar ook op welk niveau ze je al dan niet kunnen inschalen.

Je CV omtunen naar effectieve en prestatiegerichte, gekwantificeerde successen zal ervoor zorgen dat je CV meer kans heeft om op de ‘ja-stapel’ terecht te komen. Gooi die vlaamse bescheidenheid even over boord en benoem gerust je onderscheidende kenmerken. Je bent uniek, zorg er dan ook voor dat je CV je uniciteit uitstraalt.

 

Call to action

Hoe goed is je CV vandaag als je rekening houdt met bovenstaande richtlijnen?

Welke (kleine) stapjes kan je NU al zetten om toch je CV wat op te krikken?

Vergeet zeker ook de tips niet uit 'Je CV als toegangsticket'.

 

Proost op terecht komen op de ‘ja stapel’ – in dit geval dus ‘you win!’!

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#CV #solliciteren #sollicitatiegesprek