Deel dit bericht
- Birgit van de Wijer

Hoe kan je meer uit LinkedIn halen?

Hoe kan je meer uit LinkedIn halen?

 

Of we het nu willen of niet, we moeten aanwezig zijn op de sociale media. Zeker het professionele platform LinkedIn is een must en biedt mogelijkheden. Hieronder 12 nuttige tips uit Jenny’s workshop.

Hoe kan je meer uit LinkedIn halen?

 

Slechts 3% actieve gebruikers

Goed om te weten is dat hoewel LinkedIn wereldwijd 610 miljoen gebruikers telt en 44% van hen het platform minstens één keer per maand gebruikt, slechts 3% wekelijks content deelt. M.a.w. er is duidelijk ruimte zat om je plaats in te nemen.

 

Moeiteloos je netwerk vergroten

Maak gebruik van de (onhebbelijke) gewoonte om je smartphone tijdens een event/workshop/meeting te checken om anderen in no time aan je netwerk toe te voegen. Open de LinkedIn app en klik onderaan op mijn netwerk en daarna bovenaan op in de buurt. In een oogwenk zie je de namen van de aanwezigen met een LinkedIn account en kan je hen uitnodigen.

 

Perfect profiel

Alles begint met een goed profiel. Wil je weten hoe goed jouw account al scoort, bereken dan hier je social-selling-index (ssi). Vervolledig je profiel met je (toekomstige) klant in het achterhoofd, schrijf een straffe ‘summary’, voeg cijfers en resultaten toe en vooral maak het persoonlijk. Vraag ook testimonials aan (ex)-klanten om je profiel te pimpen.

 

Premium

LinkedIn biedt je de mogelijkheid een ‘Premium’ abonnement te nemen waardoor je o.a. elke maand 15 Inmails kan sturen naar personen die nog geen deel uitmaken van je netwerk. Extra handig als je op zoek bent naar een nieuwe job of met een belangrijk project bezig bent. Vertel mensen ook waarom je hen wil toevoegen (je las hun post, ze hebben een specifieke ervaring, je zou met hen van gedachten willen wisselen enz.). Interessant is dat LinkedIn je geregeld de kans geeft Premium een maand lang gratis uit te proberen, betalend kost het maandelijks net geen 50 euro.

 

Doel en frequentie

Stel je om te beginnen de vraag wie en wat je met LinkedIn wil bereiken. Zitten je klanten überhaupt op dit platform? Met welke vragen zitten zij, wat boeit hen enz. Daarnaast is het ook zaak de frequentie waarop je content wil delen te bepalen. Loop niet te hard van stapel door elke dag te willen posten, eenmaal per week is ok, maar hou je er dan ook aan.

 

Content (kalender)

Rest je nog te zien wat je te vertellen hebt. Ga na wat je concurrenten doen en hoe je je van hen kan onderscheiden. Stel een kalender op met topics die je wil behandelen. Bepaal ook meteen wie de content levert en of je daarvoor een copywriter inhuurt. Denk ook aan het beeldmateriaal : gebruik je foto’s uit een databank of ga je zelf aan de slag met video’s? Een ding is zeker, verwacht geen onmiddellijke resultaten. Probeer gewoon en zie wat wel werkt of niet.

 

Do’s & don’ts

Blijf in contact met je netwerk: like of geef commentaar op posts van anderen. Lees de post en de eerdere commentaren goed, zodat je in staat bent iets zinvols te schrijven of een pertinente vraag te stellen. Deel posts niet gewoon, maar creëer er een en citeer je bron. Tag anderen die interesse zouden hebben in het gesprek of voeg een foto toe. LinkedIn houdt niet van links in je post omdat het maakt dat mensen wegklikken, voeg daarom de link toe als eerste commentaar. Het ideale tijdstip voor een post is ’s morgens, dan blijft hij de hele dag te zien, op zaterdag posten is geen goed idee.

 

Wat posten?

Zet jezelf in de picture. Daarnaast behoren ook infographics, advies vragen, het delen van een rapport, het gratis weggeven van een e-book tot de mogelijkheden. Maak of laat een video maken om je nieuwste blog te promoten, zet tutorials online, geef de laatste updates uit de sector. Interview partners/klanten en laat ze vertellen waarom ze met jou samenwerken. Geef tips & tricks … kortom, entertain!

 

In 2 keer

Begin je bijvoorbeeld met een nieuwe job, kondig dit dan in 2 keer aan. Post eerst een foto van jezelf en vertel het grote nieuws. Voeg in een tweede stap je nieuwe job toe in de rubriek ‘Ervaring’ en je netwerk krijgt nu een bericht dat je je profiel hebt bijgewerkt.

 

Begin krachtig

Zes luttele 6 seconden heb je voor lezers wegklikken. Zorg dat je tekst beklijft en zegt wat er te zeggen is. Val onmiddellijk met de deur in huis, voeg een relevante foto of een verhelderend beeld toe. π™ΆπšŽπš‹πš›πšžπš’πš” πšŽπšŸπšŽπš—πšπšžπšŽπšŽπš• πšŽπšŽπš— πš˜πš›πš’πšπš’πš—πšŽπšŽπš• πš•πšŽπšπšπšŽπš›πšπš’πš™πšŽ 𝚍𝚊𝚝 πš“πšŽ πš˜πš—πšπšŽπš›πšœπšŒπš‘πšŽπš’πšπš πšŸπšŠπš— πšŠπš—πšπšŽπš›πšŽ πš™πš˜πšœπšπšœ. Je vindt hier een aantal lettertypes en hier de nodige emoticons.

 

Smartphone proof

Bijna iedereen zit tegenwoordig de hele tijd op zijn smartphone, check of de titel niet te lang is zodat die meer dan de helft van het scherm inneemt. Voeg tussentitels en alinea’s toe om je tekst leesbaar te maken. Niemand heeft zin om eindeloos te scrollen om je artikel te lezen, dus hou het kort.

 

Post of artikel?

Als je op LinkedIn wil schrijven, kan je kiezen tussen een post en een artikel. Volgens Jenny kan je maar beter iets posten dan wel een artikel schrijven, omdat artikels niet echt veel aandacht krijgen in de feed. Waar ze wel goed voor zijn, is om je profiel te stofferen want ze blijven er zichtbaar.

 

Waarom je niet zou posten?

Excuses om niet te posten zoals ik weet niet wat schrijven, ik ben bang van me te vergissen, deze informatie is vertrouwelijk, ik heb er geen tijd voor… maken duidelijk dat je deze job best outsourcet aan een professional of aan een van je (jongere) collega’s die zich wel thuis voelt online.

 

Wie is Jenny?

De Finse Jenny Björklöf woont in Gent, is LinkedIn en Social Media Marketing Experte. Naast workshops geven, is ze ook gespecialiseerd in het organiseren van B2B events. Ze omschrijft zichzelf als een ‘super connector’.

 

Birgit van de Wijer

Voor A-Lissome

 

Over de auteur

http://copywriter-and-co.be/

Hoe meer ik blog, hoe leuker ik het vind ! Schrijven, nog steeds mijn passie en niet zo toevallig mijn job.

 

#socialmedia #linkedin #network #connection #businessnetwork