Deel dit bericht
- Dorien Zelderloo

Hoe houd je je werknemers gemotiveerd en tevreden en hoe ver moet je gaan?

 

Dat is een interessante vraag en een delicaat evenwicht.

In tijden van ‘geluk maak je zelf ‘ en ‘War for Talent’ is deze vraag een heet hangijzer.

Het is in ieders belang dat medewerkers gelukkig zijn en optimaal functioneren. Zo zullen ze het meest bijdragen aan de visie, missie en bedrijfsdoelstellingen.

Sommige leidinggevenden vinden echter inzetten op ‘people’ onnodig. Maar het zijn wel de werknemers die zorgen voor de resultaten, en dat is de verantwoordelijkheid van de manager.

Maar waar stopt dat dan? Hoever moet je gaan om je medewerkers gemotiveerd, tevreden en gelukkig te houden?

 

​​L

 

Wat kan jij als bedrijf of leidinggevende alvast wél doen om je medewerkers tevreden te houden?

  • Zorg dat visie en missie van je bedrijf duidelijk zijn én gedragen worden.

  • Waak erover dat mensen een fijne en werkbare werkplek hebben. Neen, open platformen zijn geen goed, noch een efficiënt idee.

  • Investeer in een collegiale sfeer. Zorg dat mensen het gevoel hebben dat ze fouten mogen maken. Zo voelen ze zich veilig, en zullen ze groeien en leren. Een dagelijks compliment kost niks. Maar, zorg wel dat het gemeend is.

  • Maak dat de verwachtingen duidelijk zijn! Afhankelijk van je bedrijf kan dat op formele of meer informele wijze. Harde targets en indicatoren of formele evaluatiegesprekken worden best zo veel als mogelijk geflankeerd en/of vervangen door onmiddellijke informele feedback.

  • Pas je stijl aan aan je mensen: iedereen heeft iets anders nodig. De ene werknemer wordt gemotiveerd door een schouderklopje en een gesprek over de zieke zoon, de ander door een compliment over de presentatie die hij net gedaan heeft.

  • Zorg dat mensen het gevoel hebben bij te dragen aan een groter geheel. Dat gaat niet om een goed doel extern te steunen of zweverigheid, dat gaat om kleine , simpele dingen die in élke job mogelijk zijn: de assistente die zorgt voor een goed onthaal van de patiënt maakt dat de tandarts rustiger zijn werk kan doen, dat is ook bijdragen aan een groter geheel.

  • Zorg dat mensen het gevoel hebben rechtvaardig beloond te worden en dus niet: zo veel en hoog mogelijk.

  • Stuur in het WAT, geef ruimte in het HOE: geef vertrouwen, wees bereikbaar maar zit niet op de vingers te kijken.

  • Zorg voor groei en opleiding: medewerkers eens een opleiding laten volgen die ze zelfs niet meteen op het werk nodig hebben maar voor eigen groei kan enorm bindend werken.

  • Laat mensen mee beslissen, zorg voor transparantie in genomen beslissingen: waarom? Wanneer zal wat gebeuren? Mensen kunnen veel aan als ze meegenomen worden in je verhaal.

  • Als medewerkers ziek worden: kijk even hoe dat komt en kijk na verloop van tijd wat ze wél nog kunnen. En nog beter: voorkom dat ze uitvallen en bekijk per persoon wat energie geeft en wat energie vraagt in hun job. Je zal merken dat soms kleine dingen een heel groot verschil kunnen maken. Jobcrafting en -restyling is vaak niet zo moeilijk als gedacht.

  • Stuur niets overstuur, neem zelf een pauze als het je als leidinggevende te veel wordt.

  • Bevlogenheid en een gezonde cultuur is besmettelijk.

En … Confront about the brutal facts, yet never loose faith (J. Collins)

Maar op een gegeven moment stopt het: als een werknemer beslist heeft ontevreden en ongelukkig te zijn, dan kan je daar als werkgever niet veel aan doen en dien je niet eindeloos te blijven investeren. Dat kan zelfs mensen immatuur maken.

Ga aan de slag en doe alles wat in jouw macht ligt. Ik hoor graag hoe het gaat!

 

Over de auteur

Dorien Zelderloo combineert een praktijk als arbeidspsychologe en loopbaancoach met consultancy opdrachten voor bedrijven, en beleid. Ze mixt psychologie (waarom doe je wat je doet?) met actieve coaching (wat doen we nu met dat inzicht), op maat van de cliënt. Ze wordt gedreven door de motivatie van mensen, grààg werken, en zorgt voor verandering in mens, bedrijf én maatschappij waardoor werk een bron van positieve dingen is.

Woorden die haar kenmerken zijn ondernemend, energiek, gevoelig, visionair, motiverend.

"De combinatie van psychologie en coaching is goud waard"

Wil je je verder verdiepen? “De arbeidsvreugdestrategie” – Kees Kouwenhoven of 16 personalities

 

#geluk #werkplezier #leiderschap