Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Hoe ervoor zorgen dat we niet gemotiveerd zijn?

Hoe iemand demotiveren?

 

Als je dit leest als werknemer: Voel jij je ook soms gedemotiveerd in je job? Wat is de oorzaak hiervan exact? (de aanleidingen kunnen immers heel divers zijn). Voor velen is demotivatie een goede reden om de huidige werkgever te verlaten. Wil dat nu zeggen dat je moet veranderen als er iets niet pluis zit? Natuulijk niet! Zolang het evenwicht goed voelt voor je zit het wel snor! Hieronder vind je een aantal mogelijke redenen die je kunnen helpen om je eigen stand van zaken op te maken (en misschien het gevoel dat je hebt te benoemen).

Als je dit leest als werkgever of manager: Hoe gemotiveerd zijn je werknemers? Hoe gemotiveerd zijn de sollicitanten om voor jullie te komen werken? Om ervoor te zorgen dat je als werkgever of manager fijne nieuwe medewerkers aantrekt en houdt kan je onderstaande valkuilen beter mijden.

 

Toon incompetent leiderschap

Eens we geen geloof meer hebben in ons leiderschap en/of de koers die we zullen uitvaren zal onze loyaliteit tov de leiders (en de firma) stilaan wegdeinen. Daarentegen, bazen die leiderschap en vertrouwen tonen en een (inspirerende) visie naar voor brengen worden beloond door medewerkers die klaar zijn om er samen voor te gaan.

 

Geef me job-onzekerheid

Als we ons op een zinkend schip wanen zullen we ons klaarmaken om het schip te verlaten. De meesten onder ons zullen dan enkel nog genoeg werk doen om het fatsoenlijk af te leveren maar de ‘extra mile’ zal er dan niet meer bij zijn. De rest van onze energie wordt dan meestal gespendeerd op zoek naar een mooi schip op weg naar een boeiend avontuur. Wil je toch nog enige betrokkenheid van onze kant, wees dan aub transparant over de onzekere situatie en bezorg ons het gevoel van vertrouwen.

 

Geef me nooit feedback, en als ik erom vraag, omzeil het dan

De meesten onder ons willen bijleren, groeien, ... en daarvoor is feedback een geschenk. Het zorgt ervoor dat we evolueren, eerlijk benaderd worden en ook onze doelen bereiken die we hebben voorop gesteld. Geen enkel succesvol persoon is er geraakt zonder enige feedback-loop van een meerdere en/of mentor. Als we feedback vragen dan willen we die ook, en zullen we met die feedback rekening (proberen) houden.

 

Communiceer niet of slecht

Bij afwezigheid van informatie nemen roddels en gissingen de bovenhand. Medewerkers geraken verward en gefrustreerd. Als er geen mogelijkheid is om met het management te communiceren om duidelijkheid te scheppen wordt het alleen maar erger. Als we zelf heel veel tijd spenderen in het verzamelen van de informatie die we nodig hebben om onze job te doen is het plezante er dikwijls voor een groot deel al af. Duidelijke communicatie zorgt voor een efficient werkgebeuren en heeft een positief impact op de moraal en het vertrouwen van de medewerkers.

 

Maak het me onmogelijk om mijn netwerk te gebruiken

Toegang krijgen tot verschillende netwerken is ook een mogelijkheid tot groei, of het nu gaat over een persoon of een bedrijf. Het juiste talent op de juiste plaats zorgt er bij bedrijven voor dat ze winst maken, nieuwe innovaties kunnen ontwikkelen en competitief blijven in de markt. We hebben allemaal een netwerk dat om de een of andere reden meer dan de moeite waard is en wij als persoon zijn het beste toegangspunt tot dat netwerk. Hoe kan je dat dan gaan inzetten...?

 

Beloon me niet

‘When you pay us peanuts, you get monkeys’. Wanneer we hard werken en ook goed werk leveren worden we daar graag voor beloond. Als dat niet gebeurt, of nog erger, als middelmatig werk even goed beloond word als ‘great work’, is het makkelijk om onze knop om te draaien en gewoon op automatische piloot verder te doen.

 

Zorg voor traagheid of stilstand

Passie en betrokkenheid kunnen snel bergaf gaan als processen en beslissingen eindeloos duren. Processen op zich zijn goed, en toch is dat niet het geval als ze enkel ‘drukte’ en vertraging creëren. Regels die geen toegevoegde waarde hebben kunnen dus maar beter overboord gegooid worden. Zorg voor regels en procedures die efficient werken en beweging en vooruitgang toelaten.

 

Vermijd moeilijke vragen

We stellen (graag) wel eens lastige vragen. Als we moeilijke vragen stellen is dat vanuit betrokkenheid, omdat we willen begrijpen waar we mee bezig zijn, om ervoor te zorgen dat we geen fouten maken, om bij te leren, zaken te verbeteren, ... We zijn niet ‘moeilijk’!

Als werkgever of manager stel je ongetwijfeld zelf ook vragen, toch?

 

Doe aan Micromanagement

Micromanagers kunnen dan wel goede intenties hebben, helaas zorgen ze er dikwijls voor dat we leeggezogen worden waardoor we stilaan minder betrokken geraken. Voor mij persoonlijk wil micro-management zeggen dat je me niet vertrouwt (of het nu om mijn werk, mijn mening of mijn oordeel gaat) en dat zorgt er eigenlijk voor dat ik zeer snel gedemotiveerd geraak. Geef ons dus de vrijheid die we nodig hebben om onze job te doen en vraag ons eventueel hoeveel ‘micromanagement’ we verwachten als opvolging.

 

Bezorg me onaangename collega’s

We herinneren ons allemaal misschien wel een job of project dat niet geweldig betaalde, of waarvan het werk niet spectaculair was, en toch gingen we elke dag met plezier werken omdat onze collega’s zoveel fun brachten. De belangrijkheid van samenwerken met mensen die we graag hebben is amper te wegen. Goede banden op het werk zorgen voor hogere tevredenheid van de medewerkers! Het hoeven lang niet allemaal onze ‘beste vrienden’ te zijn maar het is wel belangrijk dat we ons op ons gemak voelen bij die collega’s, en hun gezelschap op prijs stellen. Langs de andere kant zal een goed betaalde job, met toekomst mogelijkheden zorgen voor stress en myserie als de collega’s mensen zijn die zonder enig probleem een mes in onze rug steken.

 

Verveling troef

Uit studies blijkt dat 55% van generatie X (geboren tussen 1961 en 1980) en generatie Y (geboren tussen 1981 en 2000) medewerkers voor een zingevende job best wel wat willen inboeten op loon. Opgepast: Zingeving is voor ieder iets anders, als je onze zingeving wil kennen kan daar gewoon naar gevraagd worden - of wees niet verwonderd wanneer we ze vrijwillig delen. Willen we niet allemaal geïnspireerd worden, onafhankelijk van onze leeftijd of geografie?

 

Houd de functieomschrijving zo vaag mogelijk

Woorden zoals ‘bandbreedte, impact, herstructureren, downsizen’, ... betekenen niets als er niet concreet wordt uitgelegd wat de rol inhoudt en wat het tastbare impact daarvan zal zijn. Een duidelijk en to-the-point overzicht van wat onze toekomstige job zal zijn zal ons veel meer kans geven op succes dan een onduidelijke oplijsting ervan met 'fancy' woorden.

 

De simpele waarheid

We kiezen ervoor om te doen wat we doen. Elke dag nemen we de beslissing om (al dan niet) te gaan werken en zetten we onszelf, onze meest belangrijke resource, daarbij in. Idealitair is elke job, belevenis, ervaring, .. er dan ook een die ons dichter brengt naar datgene dat voor ons belangrijk is. Zoniet, dan zullen we onze prioriteiten herzien en overdenken wat we anders of beter zouden kunnen doen om toch datgene te bereiken wat we willen.

 

Call to action

Wat zijn nog demotivatoren, die hierboven nog niet opgelijst staan, waar je haren overeind komen?

Zit je al in een job waar bovenstaande zaken zich regelmatig voordoen? Welke zijn de stappen die je zelf bereid bent om te nemen om uit de mallemolen te stappen?

Ben je werkgever of manager? Welke van bovenstaande zaken pas je al toe? Super! Waar zijn er eventueel nog hiaten die je zou willen dichtrijden?

 

Proost op een motiverende job!

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#calltoaction #motivatie #communiceren #leiderschap #competentie #onzekerheid