Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Gigantische workload? 6 stappen om hem te beheersen!

 

Een succesvol ondernemer of leider worden en blijven vraagt toch wel hard werk, zeer hard werk. Medewerkers nieuwe taken aanleren, budgetten beheren, plannen maken voor toekomstige groei, operationele zaken opvolgen, ... er is weinig ruimte om ‘fouten’ te maken, laat staan dat er tijd voor is. Daarom dat het belangrijk is om slimmer te werken, niet noodzakelijk harder.

Wat zijn de zaken die bij jou de grootste workload veroorzaken? En wat zijn al die kleine die erbij komen die er dan voor zorgen dat je agenda overvol zit?

 

Hier zijn 6 tips om terug grip te krijgen op het eindeloze aantal taken dat dagdagelijks aan een leider of ondernemer worden voorgeschoteld.

 

Discipline

Als ondernemer of leider kan je je niet veroorloven om tijd te verdoen aan dingen die je leuk vindt ten koste van bedrijfskritische taken en verantwoordelijkheden. Zorg ervoor dat je je blijft richten op business gerelateerde zaken. Plan momenten in om je mails op te volgen en plan evengoed momenten in om vordering te maken in bepaalde projecten zodat je agenda niet enkel bestaat uit van meeting naar meeting lopen.

 

Vermijd perfectionisme

Middelmatigheid hoef niet noodzakelijkerwijs geaccepteerd worden. Langs de andere kant is uren blijven spenderen aan het echt volledig af krijgen van iets zo tijdrovend dat het niet meer altijd gunstig is. Het zuigt de kostbare tijd weg die je in andere zaken zou kunnen steken die misschien wel meer de moeite waard zijn. De 80/20 regel qua afwerkingsgraad is wat we doen voor onze klanten en wat hen dikwijls al gelukkig maakt. Meestal is die 20% extra enkel iets wat we voor onszelf willen. Hoe zit dat bij jou?

 

Beperk de tijd dat je met iets bezig bent

Verbonden met de hierboven aangehaalde tips om je workload te beheersen is er de stelling van de afnemende opbrengst: het doen van een bepaalde taak voor een uur kan een goede investering zijn, maar de besteding van vijf uur aan dezelfde taak kan tijdverspilling zijn. Zorg er dus voor dat je een aantal taken uitvoert, in een beperkte tijd. Zo kan je bijvoorbeeld de tijd dat je op sociale media spendeert beperken tot 30 minuutjes per dag. Op die manier worden sociale media geen ‘zwart gat’ waar je al je tijd in verliest.

 

Delegeren

Afhankelijk van je vaardigheden, kan je sommige zaken misschien beter delegeren. Zo zien we dat als ons computernetwerk het niet meer doet, het is veel kosten effeciënter is om een technicus te bellen dan te proberen om het zelf te repareren. Hij/Zij doet het misschien in 30 minuten wat zou ons mogelijks 3 dagen tijd zou kosten... tijd dat we hadden kunnen besteden aan het genereren van inkomsten.

 

Ken je prioriteiten

Er zal altijd veel meer werk zijn dan tijd die je hebt om al dat werk af te krijgen. Als je altijd alles (en liefst tegelijkertijd) wil doen krijg je uiteindelijk niets gedaan. Je kan dit feit maar beter leren accepteren. Taken die én belangrijk én dringend zijn horen bovenaan je prioriteitenlijstje te staan. Dikwijls gaat ‘enkel’ dringend werk voor op de belangrijkste taken en dan kan je wel eens in de moeilijkheden komen. Zorg dat dit niet gebeurt door je focus te leggen op die zaken die én belangrijk én dringend zijn. Neem nu maar een eerste stap hierin en kijk eens naar je to do lijstje... welke zaken hiervan kunnen écht niet wachten en zijn daarenboven nog eens belangrijk voor de business ook? Begin daar dan maar eerst aan...

 

Sprinten

Als je jaren aan een stuk de enige werknemer bent zal blijvend sprinten in je werk je niet veel opleveren. Bovenstaande tips zal je dan nodig hebben om op een duurzaam ritme verder te werken. Dat wil niet zeggen dat, als de nood hoog is en je moet je business naar het volgende niveau brengen, een kortstondige periode van sprinten (een paar maanden) je niet zal helpen. Ook als het een onhoudbaar tempo lijkt, het feit dat je sprint in de tijd is afgebakend en niet te lang duurt zal je (business) mogelijks doen groeien. Dit kan tot succes leiden, voor je bedrijf meer inkomsten genereren,... waardoor je uiteindelijk één of meerdere werknemers zal kunnen aantrekken. En dan kan je werk delegeren naar anderen en kan jij langzaam terug evolueren naar een duurzaam werktempo. Het starten en succesvol runnen van een afdeling, projectteam of bedrijf is hard werk. En toch, met bovenstaande tips kan je je workload beter beheren.

 

Call to action

Wat neem je mee uit bovenstaande tips?

Hoe zou jij je workload beter kunnen beheersen?

Hoe zou het zijn moest jij grip hebben op de hoeveelheid werk die binnenkomt? Wat zou er anders zijn? Hoe zou je je voelen?

Heb je nog tips, aarzel zeker niet om ze met ons te delen in het comment veld of via een persoonlijk mailtje.

 

Proost op het wegwerken van je workload,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#delegeren #perfectionisme #discipline #leiderschap #workload #druk