Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Zo word je gelukkig in je werk

Hoe word je gelukkig in je werk?

 

Werkstress is een groot probleem voor werkgever en werknemer. Beide partijen hebben er belang bij om het werkplezier te bevorderen en problemen als burn-out te voorkomen. Een van de redenen dat werkenden de werkdruk niet aan kunnen, is omdat ze niet gelukkig zijn met hun job.

 

Zo word je gelukkig in je werk

Wat is dat nu eigenlijk, werkgeluk?

Hoe bereik je het en hoe hoe hou je het vast?

Ga jij met je ziel onder je arm naar je job en ben je blij als je eindelijk naar huis kan?

Lees deze 8 tips om je geluksgevoel te verhogen.

 

Zorg voor genoeg beweging

Als je zittend werk doet is de kans groot dat je - behalve de bezoekjes aan het toilet en de gang naar het bedrijfsrestaurant - amper beweegt. Dat zorgt ervoor dat je aan het eind van de dag niet soepel bent, zelfs uitgeblust.

Door tijdens je werk te bewegen, blijf je energiek en dat is goed voor een blij gevoel. Bij de meeste werkgevers is geen fitnessstudio voorhanden, noch een gymzaal. Hoe zorg je dan voor beweging?

  • Ga tijdens de lunch in plaats van naar het bedrijfsrestaurant naar buiten voor een wandeling. Uit onderzoek blijkt dat elke dag 30 minuten wandelen niet alleen goed is voor je lichaam, het maakt je ook gelukkiger. Wandelen is goed voor je humeur. Naast een frisse neus halen, maak je ook het gelukshormoon serotonine aan.

  • Stap een halte eerder uit als je met het openbaar vervoer neemt.

  • Ben je met de auto, parkeer die een paar straten verder zodat je het laatste stukje naar kantoor loopt.

 

‘Eat the frog’

Je ongelukkig voelen op het werk komt onder andere doordat je lastige taken uitstelt. Uitstel zorgt ervoor dat de berg waar je tegenop ziet alleen maar hoger wordt. Daarom is het principe ‘Eat the frog’ zo goed. Simpel gezegd: begin je dag met de lastigste taak.

Door daarmee te beginnen sla je twee vliegen in één klap: je hebt een moeilijk taak volbracht die je kunt afvinken én je voelt je beter omdat je het hebt gedaan.

Hierdoor heb je de rest van de dag tijd over om werkzaamheden te doen die je gemakkelijker afgaan. Zo eindig je de dag met een voldaan gevoel.

 

Spreek je uit

De werkvloer is niet verschoond van irritaties. Zoals met alle relaties gaan dingen tussen jou en je collega’s niet altijd soepel. Hierdoor ontstaan ergernissen.

Als jij niet uitspreekt wat je dwarszit, weten anderen niet wat ze voor je kunnen doen of wat ze moeten veranderen.

Opgekropte ergernissen kunnen leiden tot boosheid of stress. Daar word je niet gelukkig van. Zorg ervoor dat je tijdig aan de bel trekt en aangeeft als iets niet goed gaat. Dat is soms eng, vooral als het om je leidinggevende gaat.

Gebruik de feedback-regels waardoor je de ander niet aanvalt of bekritiseert maar informeert wat bepaald gedrag met jóu doet.

Door te zeggen wat niet lekker loopt, klaar je de lucht en voel je je een stuk beter.

 

Doe nieuwe dingen

Door dag in dag uit hetzelfde te doen, stomp je af, word je niet meer geprikkeld, doe je dingen op de automatische piloot. Daar word je niet gelukkig van. Zorg daarom voor afwisseling in je werk en neem daarbij zelf het initiatief.

  • Vraag een gesprek aan met je leidinggevende en maak duidelijk dat je bijkomende andere taken wilt.

  • Wees proactief als er tijdens het werkoverleg nieuwe projecten worden verdeeld. Geef je op voor de dingen die jou leuk lijken.

  • Stel je beschikbaar als stagebegeleider; een student begeleiden geeft nieuw elan.

Ontwikkel je competenties als je nog geen nieuwe taken aan kunt. Vraag na of er opleidingsbudget is en zoek een training of cursus uit waarmee je nieuwe skills ontwikkelt. Treed uit je comfort zone.

Zie ook mijn blog: ‘Waarom je in jezelf moet investeren’.

 

Doe waar je goed in bent én wat je leuk vindt

De meest gelukkige mensen op het werk zijn degenen die doen waar ze goed in zijn én wat ze leuk vinden. In Japan noemen ze dat Ikigai. Als je werk (goed) betaald is ook nog betekenisvol is, dan heb je de hoofdprijs.

Misschien ben je goed in je huidige werkzaamheden maar word je er niet erg blij van, laat staan dat het zinvol is. Of vind je iets leuk maar ben je er niet goed in.

De dingen die je én goed kunt én leuk vindt liggen vaak voor je neus, waardoor je ze niet ziet.

Ga eens een gesprek aan met je collega’s of vrienden over wat zij jou zien doen en stel jezelf de vraag of je dat ook écht leuk zou vinden. Of vraag een gesprek aan bij een loopbaancoach en vind uit wat jouw Ikigai is.

 

Begin je dag met een gevoelsintentie

Stel een intentie vast, voor hoe jij je wilt voelen. Door aan het begin van je dag af te stemmen op hoe jij je die dag wilt voelen, bepaal je voor een groot deel al je gemoedstoestand. Je bewust zijn van je intenties zorgt ervoor dat je gefocust kiest voor bepaalde gevoelens of gedachtes.

Als je intentie is dat jij je blij wilt voelen, dan zorg je er bijvoorbeeld voor dat je uit de buurt blijft van die ene collega die altijd maar klaagt. Met een positieve gevoelsintentie zet je de toon van je dag.

 

Geef complimentjes

Op het werk ben je vaak geneigd te kijken naar de dingen die niet goed gaan. Daardoor vergeet je de zaken die wél goed gaan. Zowel bij je collega’s als bij jezelf.

Geef daarom vaker complimenten als de situatie daar is. Stuur een bedankmail aan de jongen van ICT-afdeling die je hielp toen je computer vastliep, complimenteer de schoonmaakster voor het dagelijks legen van je prullenbak, maar vooral geef jezelf een schouderklopje als dingen goed zijn gegaan. (Zelf)waardering verhoogt je geluksfactor.

 

Wees mild voor jezelf

Soms gaan dingen, ondanks je inzet, niet goed. De komma staat verkeerd in een financieel verslag, je hebt een document te laat ingestuurd, je hebt de order niet verstuurd gekregen. Zomaar wat dingen die mis kunnen gaan. Je bent dan geneigd om het jezelf kwalijk te nemen. Wat natuurlijk raar is, want je doet het niet met opzet. Soms lukken dingen gewoon niet of heb je pech. Wees dan niet te streng voor jezelf. Erken dat jij je best hebt gedaan en trek de lessen eruit. Wat kan je een volgende keer beter doen?

Natuurlijk mag je balen, maar wees mild voor jezelf. Als je dat doet, blijft het rotgevoel niet te lang hangen, kun je over tot de orde van de dag en ga je toch met een tevreden gevoel naar huis.

Word ook gelukkig op je werk - call to action

Hoe zit het bij jou met het bewegingsdeel? Als dit iets is waar je werk van wilt of moet maken, wat ga je anders doen? Vanaf wanneer?

Welke lastige taak heb je nu liggen die je steeds maar weer vooruit schuift? Wat zou het geven als je die morgen gewoon als eerste zou doen?

Wat wil je echt nog bespreekbaar maken? Tegen wanneer wil je dit uitgesproken hebben?

Als het voor jou nodig is om nieuwe dingen te gaan doen… wat wil je graag (bij)leren?

Wat is je Ikigai? Iets wat je kan, leuk vindt, voor betaald wordt en waarmee je een bijdrage levert die betekenisvol is?

Wat wil je dat je gevoelsintentie van de rest van deze dag is?

Welk compliment kan je geven aan wie? En aan jezelf?

Wat liep onlangs niet helemaal zoals je wou? Welke lessen kan je daaruit trekken voor de toekomst?

Proost op gelukkig zijn in je werk,

Annelies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen; annelies@a-lissome.be .

 

#geluk #ikigai #talent #uitstelgedrag #communiceren #competentie #comfortzone

Inleiding

Zorg voor voldoende beweging + Eat the frog

Spreek je uit + Doe nieuwe dingen

Doe waar je goed in bent én wat je leuk vindt + Begin je dag met een gevoelsintentie

Geef complimentjes + Wees mild voor jezelf