Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Geen ochtendmens? 12 tips om je ochtend makkelijker te maken

 

Voor veel mensen is ‘s morgens vroeg opstaan een uitdaging, al helemaal als je geen ochtendmens bent! Opstaan en ochtenden kunnen dus een grote uitdaging zijn. Hoe kan je er een betere ochtend van maken zodat je de dag verder glimlachend doorkomt? Hier en daar kan je eventueel wat tijd besparen. Het is soms makkelijker dan je denkt en kan je een zelfzeker(der) gevoel geven wanneer je de deur uit stapt!

 

Leg je kleren klaar

Kies je kleren de avond ervoor al (en als je nog verder wilt gaan – hang in je kleerkast de combinaties al samen die je die week wilt dragen). Houd hier rekening met meetings, speciale afspraken en andere belangrijke events. Op die manier moet je de ochtend zelf niet meer nadenken over wat je zal aandoen en 10 verschillende combinaties proberen voor je kiest. Indien mogelijk, kijk misschien ook de weerberichten na zodat je geen te warme of te zomerse kledij klaarlegt.

 

Zorg voor orde

Chaos en/of rommel in een ruimte leiden je aandacht af, zowel in je slaapkamer als de keuken, badkamer, …zorg ervoor dat alles op zijn plaats ligt. Werkzaken horen niet op je slaapkamer te liggen zodat je ook niet getriggerd wordt op nog snel mails te lezen of een document af te werken. Laat ze waar ze horen (in je bureau) en leg ook alles samen klaar zodat je ze ’s ochtends enkel hoeft op te pikken en mee te nemen.

 

Maak je ontbijt klaar, de avond ervoor

Zet de avond ervoor al de tafel voor het ontbijt klaar, met alles wat er al in kamertemperatuur kan staan. Wil je een smoothie? Zet de ingrediënten in de blender in de frigo de avond ervoor, dan is het ’s morgens enkel nog uithalen en mixen.

 

Bereid je lunch de avond ervoor

Boterhammen of één of ander sla-tje kan je perfect de avond op voorhand klaarmaken en overnacht in de frigo leggen. Heb je geen idee wat je wilt eten? Lunch ideetjes vind je legio als je even google gebruikt!

 

Maak je koffie voor je wakker wordt

Heel wat koffiemachines hebben de mogelijkheid om een bepaald uur in te stellen waarop de koffie begint door te lopen. Lukt dat niet met je toestel kan je er altijd een timer tussen plaatsen. Wie wordt er ’s morgens niet graag wakker met de geur van verse koffie in huis? Op die manier hoef je ook geen kostbare tijd verspillen aan de koffiemachine ’s morgens. Je zet alles de avond ervoor gewoon al klaar.

 

Zet je wekker waar je er niet aan kan (en je hem wel hoort!)

Het is heel makkelijk om als je aan je wekker kan ’s morgens nog eens op ‘snooze’ te drukken of de wekker weer af te zetten. Als je echter uit je bed moet komen om op een van de knoppen te drukken zal je minder geneigd zijn om terug in je bed te kruipen. Aangezien je ondertussen de koffie ruikt die doorloopt en je kleren klaarliggen start je op die manier ook makkelijker je dag.

 

Drink water

Zet naast je bed een flesje water met citroen of limoen. Een paar slokken hiervan ’s morgens (nadat je de wekker hebt afgezet) hydrateert, zijn is zeer verfrissend en brengt je spijsvertering al op gang voor je je ontbijt neemt.

 

Beweeg

10 minuten beweging (net) nadat je bent opgestaan maakt je lijf wakker, boost je metabolisme en geeft je een energieke start voor de rest van de dag.

 

Verkort je beauty routine

Kijk eens na wat je allemaal doet ’s morgens, om er mooi uit te zien. Wat kan er eventueel sneller of anders? Op welke manieren kan je sneller of efficiënter je make-up aanbrengen? Hoe kan een scheerbeurt minder tijd in beslag nemen?

 

Muziek boost

Is er bepaalde muziek die je gaande houdt, zorg dan dat je een ochtend speellijst hebt die je in beweging houdt en ervoor zorgt dat je op tijd de deur uit gaat. Als je de speellijst altijd in dezelfde volgorde afspeelt zal je na een zekere tijd merken dat ‘liedje X’ aangeeft dat het tijd is om ontbijt te eten en ‘liedje y’ dat het tijd is om je tanden te gaan poetsen…

 

Zet je wekker elke werkdag op het zelfde moment

Het is heel verleidelijk om nu en dan even in bed te blijven liggen. Langs de andere kant zorgt wakker worden op hetzelfde tijdstip je lichaam zich aan een bepaald ritme te houden. Hetzelfde geldt voor het slapengaan. Als je op tijd gaat slapen zal je lichaam het ook minder moeilijk hebben om ’s morgens (vroeg) op te staan. Misschien wordt je zelfs wakker voor de wekker?

 

Geen paniek

Merk je dat het een bepaalde ochtend moeilijk is om je timing te halen, geen paniek, sla de 10 minuten beweging over of skip iets anders. Haal diep adem om even tot rust te komen. De dag in paniek starten is geen goed begin.

 

Call to action

Hoe ziet jouw ochtendritueel eruit? Wat zou er eventueel anders kunnen

Wat neem je voor jezelf mee uit bovenstaande tips? Welke pas je al toe? Welke wil je wel eens proberen?

Hoe ga je hier nu concreet mee aan de slag gaan?

 

Proost op het fijn ochtendritueel!

Alies

 

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#morgenstond #ochtendstond #ochtendmens