- Véronique Brees

De mirakel morgen

 

Een 'oude' uitspraak: De ochtendstond heeft goud in de mond.

Op de één of andere manier doet dit me denken aan mijn jeugd, vandaar de term 'oud'. Ik vermoed dat mijn grootouders dit zeiden, ze belichaamden het alleszins. Ze baatten een krantenwinkel uit en stonden op een ontiegelijk vroeg uur op om eerst de krant rond te dragen en dan rond 5u30 hun winkel te openen voor de klanten die met de vroege stonden in " 't suikerfabriek".

Wat er ook van zij, onlangs startte ik met een ochtendroutine.

De ganse maand augustus en september van vorig jaar ben ik er in geslaagd om elke ochtend, zonder uitzondering, mijn kine-oefeningen te doen. Ik volgde het op met een dagelijkse tracker in mijn bullet journal (bulletjournal.com).

Waar haalde ik nu de mosterd vandaan ? Wel, ik las het boek The Miracle Morning en ik ging er meteen mee aan de slag.

 

The Miracle Morning

Dit boek van Hal Elrod predikt de ochtendroutine ! Eentje van 6 minuten of eentje van een uur of meer, volgens een paar basis principes zijnde:

  • Stilte

  • Affirmatie

  • Visualisatie

  • Oefeningen (Exercice)

  • Lezen (Read)

  • Schrijven (Scribing)

Samen geeft dit SAVERS in het Engels, kwestie van een mooi acroniem te vinden... Hal Elrod maakt er 'lifesavers' ® van omdat ze hemzelf uit een dal hebben getrokken na een zwaar ongeval. Het is absoluut de bedoeling om vroeg uit de veren te raken. Op de bijhorende website vind je zelf ‘bedtime affirmations’ of dus motiverende teksten om je te motiveren en quasi vanzelf uit je bed te springen voor je ochtendoefeningen ! Om van een nieuwe activiteit een gewoonte te maken, moet je ze minstens een twintigtal dagen volhouden en dus vind je in het boek ook een dertig dagen uitdaging die je leven volledig zal veranderen (dixit Hal Elrod J ).

Eerlijk is eerlijk, ik hou het vol en ik sta veel positiever in het leven !

Hoe ziet mijn ochtendroutine er nu uit:

  • wakker worden rond 6 uur, met zo'n 'licht'wekker en fluitende vogeltjes

  • even letten op mijn ademhaling meestal met de ogen dicht (stilte moment)

  • affirmaties, bevestigingen voor mezelf . Denk hierbij aan de slogan van l’Oréal bijvoorbeeld:”Want ik ben het waard” . Ik overdenk ze ook in mijn bed, zou die dus eigenlijk luidop voor de spiegel moeten doen voor meer effect (werkpuntje).

  • visualisatie (ook nog in mijn bedje en ik heb ondertussen een vision board op pinterest): kijken naar de doelen die je wil bereiken en ze ook voelen.

  • dan sta ik op en doe ik mijn kine-oefeningen (ongeveer een kwartiertje)

  • vervolgens oefen ik met Duolingo één lesje italiaans, in de hoop dat we eindelijk in Venetië geraken voor onze 10e huwelijksverjaardag (die reeds voorbij is)

  • om te eindigen met een paar regels in mijn dankbaarheidsschriftje.

 

Je leest het, er kan nog heel wat aan gesleuteld worden. Het stiltemoment is natuurlijk ideaal om te mediteren en op internet vind je heel wat geleide meditaties als je daar zelf nog wat hulp bij nodig hebt.

Bij het boek hoort ook een Facebook groep waarin mensen elkaar aansporen en ondersteunen voor het opzetten van een ochtendroutine. Het kan namelijk helpen wanneer je weet dat je niet de enige bent die zo gek is om vroeg op te staan.

Vermits dit boek uiteraard ook gaat over het bereiken van je doelen, kan je op de bijhorende site: http://www.miraclemorning.com/ terecht om de huidige stand van zaken in je leven te evalueren. Wat is voor jouw belangrijk in je leven en hoe scoor je er op op een schaal van 1 tot 10 ? En nog belangrijker, waar wil je geraken ? Je leest het al, dit vergt nog wat meer nadenken en deze oefening moet ik absoluut nog eens maken, kwestie van nog beter te kunnen visualiseren wat het leven voor mij in petto mag hebben !

Had je al van ‘The Miracle Morning’ gehoord ? Heb jij een ochtendroutine? We lezen het graag in je reactie.

 

Véronique Brees

Voor A-Lissome

 

Over de auteur

Elke week schrijven we op www.bijengezoem.net een uitspraak van de week en kan je mee interessante boeken, TEDtalks, podcasts, etc. ontdekken.

 

#morgenstond