Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

7 signalen dat je aan het opbranden bent, en wat eraan te doen

Signalen dat je aan het opbranden bent, en wat eraan te doen

 

In onze prestatiecultuur waar je vaak pas meetelt wanneer je succesvol bent in je job en waar je keihard moet werken om dat succes te bereiken, komen burn-out klachten steeds vaker voor. Medewerkers ervaren stress omdat hun takenpakket verzwaard wordt, er is jobonzekerheid en steeds minder sociale interactie tussen collega’s omdat die meer moeten doen in minder tijd. De onderlinge communicatie verloopt meestal alleen via e-mail en ander elektronisch verkeer. Lever je niet de gewenste resultaten binnen de organisatie waar je werkzaam bent, dan zijn er voor jou tien anderen, zo wordt er vaak gedacht. Geen wonder dat zoveel medewerkers met burn-out klachten kampen. Door tijdig aan de bel te trekken bij je leidinggevende, als je de signalen herkent die aangeven dat je aan het opbranden bent, kun je voorkomen dat de situatie erger wordt of dat je langdurig thuis komt te zitten.

 

Ik heb deze zeven belangrijke waarschuwingssignalen voor je op een rij gezet, inclusief tips over wat je eraan kunt doen.

Nergens meer zin in hebben

Het lukt je nog net om jezelf iedere dag naar je werk toe te slepen, maar zodra je thuiskomt lig je uitgeput in de zetel. Je staart lusteloos naar de televisie en hebt geen puf meer om te koken, met de kinderen te spelen en zelfs een boek lezen kost je teveel energie. Je wilt alleen nog maar in de zetel liggen en er nooit meer vanaf komen. Je staart gedachteloos voor je uit en reageert eigenlijk nauwelijks nog op de mensen om je heen.

Probeer eerst je rust te nemen en daarna, hoe moeilijk het ook is, iets voor jezelf te gaan doen dat je ontspanning geeft. Ga bijvoorbeeld eens tekenen, muziek maken of een fijne wandeling maken in de natuur. Als je dingen doet die niets met je werk te maken hebben, geeft dat afleiding en kun je langzaamaan bijvoorbeeld weer genieten van de frisse lucht buiten. Het is de ultieme manier om je stressvolle gedachten even te verzetten en aan leuke dingen te denken.

Nergens zin in hebben is teken van opbranden

Piekeren

Merk je dat je de hele dag maalt over je werk, ook als je ergens anders bent? Pieker je of je het wel goed genoeg doet en maak je je druk over andere collega’s die lang niet zo hard hun best doen als jij? Kijk je al weken op tegen dat beoordelingsgesprek dat je volgende maand pas hebt? Deze piekergedachten kunnen soms dag en nacht doorgaan. Het is heel druk in je hoofd. Je voelt je steeds vermoeider en het lijkt wel alsof je niet meer normaal kunt functioneren. Hierdoor ga je nog meer piekeren over wat er allemaal wel niet mis met je is. Uiteindelijk put je jezelf hierdoor zo uit, dat je in een burn-out terecht komt.

Medewerkers die veel piekeren, zijn vaak perfectionistisch aangelegd. Zij willen overal de beste in zijn en enkel perfect werk afleveren. Zij hebben de drang om zich constant te bewijzen in hun job, nemen teveel hooi op hun vork en gaan piekeren wanneer ze een foutje maken of een opmerking krijgen van een collega. ‘Want wat zou die collega daar mee bedoeld hebben?’ ‘Vind hij me niet aardig of competent genoeg’? En zo nemen de piekergedachten weer de overhand.

Wanneer je merkt dat je teveel piekert, kan ik je aanraden om je perfectionisme enigszins los te laten. Bedenk dat goed genoeg soms ook prima is en dat je echt niet alles perfect hoeft te doen op je werk. Fouten maken is menselijk. Heb compassie met jezelf en sta jezelf toe om ook eens wat werk aan collega’s over te laten in plaats van elke dag over te werken. Vertrouw erop dat zij ook hun best zullen doen. Vertel eventueel aan de vertrouwenspersoon op je werk waarover je piekert, zodat je niet langer het gevoel hebt er alleen voor te staan.

Slecht slapen

Ook slecht slapen is een signaal van je lichaam dat aangeeft dat je aan het opbranden bent. Doordat je ‘s nachts natuurlijk ligt te piekeren, is het voor jou lastig om de slaap te vatten. Je valt meestal een uur voor de wekker gaat pas in slaap, waardoor je zwaar vermoeid opstaat om jezelf naar je job te begeven. De gedachten razen door je hoofd en misschien heeft je partner ook wel last van je gedraai in bed. Door je ondertussen chronische vermoeidheid kun je niet goed meer functioneren, val je soms bijna in slaap achter je computer en verminderen je lichamelijke en geestelijke weerstand al snel. Je voelt je steeds vaker uitgeput.

Het is natuurlijk een logische tip, maar ga iedere dag op tijd naar bed en het liefst ook om dezelfde tijd. Je lichaam raakt dan gewend aan die routine en geeft een seintje aan je lichaam dat het bedtijd is. Probeer als je in bed ligt eens te letten op je ademhaling. Adem vanuit je buik vier langzame tellen in door je neus, en daarna weer vier tellen uit door je mond. Het helpt je om je te focussen op wat anders dan je piekergedachten en zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt.

slecht slapen als signaal dat je opbrandt

Weinig weerstand hebben

Kwakkel je steeds met je gezondheid, heb je vaak een verkoudheid of griep te pakken, last van hevige hoofdpijn of last van maag- en darmklachten en lijkt het alsof je eigenlijk nooit echt ‘beter’ wordt? Dan kan het zomaar zijn dat je op een burn-out afstevent. Doordat je keihard werkt en te weinig pauzes neemt, constant vermoeid bent en mogelijk ook slecht eet, heeft dat zijn weerslag op je gezondheid.

Probeer niet achter je computer te eten, eet drie keer per dag een gezonde maaltijd, neem hier uitgebreid de tijd voor en zorg ervoor dat je voldoende beweegt. Ga bijvoorbeeld een halfuurtje buiten lopen iedere dag om een frisse neus te halen. Pak voldoende slaap en focus je op wat voor jou binnen een dag haalbaar is om te doen. Stap voor stap komt je werk ook af, het hoeft niet allemaal tegelijk te gebeuren. Bouw op die manier je weerstand op.

Snel geïrriteerd raken

Na een lange, zware werkdag wil je niets anders dan rust om je heen. Maar als er thuis een gezin op je wacht, zal dat niet altijd gaan. De kinderen maken ruzie met elkaar, slaan met de deuren of je partner heeft de radio heel hard aan staan tijdens het koken. Hoewel je hier normaal gesproken rustig op kan reageren en je kinderen of partner hier op aanspreekt, lukt het je nu niet om je irritatie te bedwingen en begin je te schreeuwen of loop je boos weg. Jouw kinderen en partner “vol schrik” achterlatend. Wanneer je merkt dat je weinig meer kunt hebben van anderen, uit je slof schiet tegen collega’s of overgevoelig bent voor prikkels als geluid en licht, kunnen dit symptomen zijn van een beginnende burn-out.

Probeer aan je omgeving aan te geven dat je een zware dag hebt gehad en dat je het fijn vindt als ze hier rekening mee willen houden. Trek je desnoods even terug op bed met een geluiddempende koptelefoon. Leer herkennen wanneer je lichaam aangeeft dat je over je eigen grenzen gaat als het op werk aankomt. Je voelt dit wanneer je maar doorgaat, maar merkt dat je er eigenlijk geen puf meer voor hebt.  Nee zeggen tegen een extra opdracht of overwerk mag ook, daar zal niemand je om veroordelen. Morgen weer een dag, toch?

Ben jij snel geïrriteerd?

Geen concentratievermogen hebben

Stress kan een enorme impact hebben op je hersenen. Het kan ervoor zorgen dat je vergeetachtiger wordt en je niet meer goed kunt concentreren op de simpelste zaken. Misschien merk je dat je fouten maakt die je anders nooit maakt of vergeet je belangrijke documenten op te sturen, terwijl je leidinggevende dit al drie keer aan je gevraagd heeft. Je merkt dat je hersenen niet lekker functioneren en raakt erdoor van slag. Als je bezig bent met het wegwerken van je mail, word je afgeleid door de telefoontjes van collega’s en als je iets op moet zoeken in het archief, ben je halverwege alweer vergeten wat dat dan ook alweer was. Als je dit soort signalen bemerkt bij jezelf, is de kans groot dat je aan het opbranden bent.

Probeer voldoende rust te pakken, werk niet aan één stuk door en schrijf op wat je dagelijks wilt doen, dan vergeet je het ook minder snel. Focus je net zolang op een taak totdat je deze hebt afgerond. Zet alle e-mail en je notificaties uit, zodat je daar in ieder geval niet meer door wordt afgeleid.

Snel emotioneel van slag zijn

Als je steeds minder motivatie hebt voor je werk omdat het je zoveel stress geeft, kun je ook negatieve gedachten over jezelf gaan ontwikkelen. ‘Kan ik dit wel?’ en ‘Wat heeft het voor zin, ik ben hier toch niet geschikt voor,’ zijn veelvoorkomende gedachten die wijzen op een burn-out. Wanneer je kritiek krijgt van collega’s of een leidinggevende wil je het liefst in huilen uitbarsten en de deur achter je dichtgooien. Emotioneel ben je uit balans, je kunt niet meer op een rationele manier beslissingen maken of reageren op de ander.

Op dat moment is het echt tijd om hulp in te schakelen. Praat bijvoorbeeld eens met de bedrijfsarts over je klachten en bespreek ook met je leidinggevende waar je tegenaan loopt en wat je klachten zijn. Je kunt bijvoorbeeld vragen of je minder uren kunt gaan werken of een dag thuis mag werken, omdat dat jou meer rust geeft. Mocht je echt het idee hebben dat je niet meer op je plek zit in je huidige job en voel je je doodongelukkig, dan kun je eens met een loopbaancoach in gesprek gaan om erachter te komen waar jij wel helemaal happy van wordt.

Ben jij emotioneel snel van slag?

Voorkom dat je opbrandt

Call to action

Welke van bovenstaande signalen zijn er bij jou al aanwezig? Geef ze voor jezelf een cijfer van 0 tot 10/10 (0: dat zich echt niet goed, 10: ik ben heel goed bezig!)

  • Nergens meer zin in hebben
  • Piekeren
  • Slecht slapen
  • Weinig weerstand hebben
  • Snel geirriteerd geraken
  • Geen cncentratie vermogen hebben
  • Snel emtioneel van slag zijn

Het laagste cijfer is datgene dat je het eerste aan te pakken hebt – welke acties ga je ondernemen om ervoor te zorgen dat je niet in een burn-out beland?

Proost, op het voorkomen van burn-out,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap via het contactformulier of mail naar annelies@a-lissome.be.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#burnoutvoorkomen #signalendatjeaanhetopbrandenbent #langdurigestress #symptomenburnout #burnoutherkennen #overspannenheid #stressenburnout #burnoutkenmerken