Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

6 Strategieën voor een proactieve job search

Strategieën voor een proactieve job search

 

Op zoek gaan naar een nieuwe job kan je op 2 manieren doen.

Reactief is wat de meeste mensen doen: zonder veel nadenken of zelfonderzoek kijken welke job offers er allemaal zijn en dan ingaan op die die je interesseren. Wanneer je op die manier je CV en motivatiebrief naar recruiters stuurt is het eigenlijk gewoon afwachten geblazen.

De proactieve aanpak vertrekt van bij jezelf: je gaat, na zelfonderzoek, enkel en zeer gericht op zoek naar firma’s en job postings die aansluiten bij wat jij zoekt. Op die manier ben je meer bezig met personal branding, krijg je de job die je zelf uitgekozen hebt in een firma waar je zelf achter staat in plaats van gewoon te hopen dat er wel een leuke vacature passeert via om het even welk kanaal.

Voordat je aan je zoektocht voor een nieuwe job begint kan je er maar best zorgen dat een aantal zaken in orde zijn:

aangezien recruiters en hiring managers deze zullen gebruiken om na te gaan of ze je ook daadwerkelijk willen spreken.

 

Hoe doe je dan aan proactieve jobsearch:

 

Identificeer de bedrijven die je interesseren

Denk eens na welke bedrijven een uitstraling hebben die je aanspreekt en waar je wel zou willen werken. Vraag eens na bij mensen die je kent hoe ze denken over het bedrijf waar ze werken, hoe ze er zich voelen. Kijk eens wie het bedrijf waar hij/zij werkt aanbeveelt aan je.

In LinkedIn is er naast een job search functie ook de mogelijkheid om naar bedrijven te gaan zoeken. Je kan hier ook de ‘advanced search’ gebruiken die je toelaat te selecteren op locatie, industrie, grootte van het bedrijf, ...

 

Onderzoek de bedrijven

De volgende stap in het proactief zoeken naar werk is om meer over de organisatie te leren en te bepalen of het een plek is waar je écht wilt werken. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.

  • Kom je tijdens je zoektocht op LinkedIn een bedrijf tegen dat je interesseert, lees dan verder op hun pagina en ontdek of dat bedrijf je nog altijd aanspreekt. Eventueel kan je via de ‘follow’ knop op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes van dat bedrijf.

  • Op de website van het bedrijf gaan lezen in de sectie ‘over ons’. Hier vind je de geschiedenis van het bedrijf, de missie, visie, waarden, ... en kan je ook meer te weten komen over de producten en of diensten die ze aan hun klanten aanbieden.

  • Bezoek zeker ook de sectie ‘nieuws’ of ‘persberichten’ om de laatste updates van het bedrijf te lezen.

  • Is er een sectie ‘blogs’ of ‘artikels’? Ga daar dan ook eens door. Dikwijls geeft dit al een zeer mooi beeld van het vakgbied en de bedrijfscultuur. Indien mogelijk kan je je ook inschrijven op hun nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

  • Meer en meer bedrijven zijn ook te vinden op sociale media. Wat vind je van hen op facebook, twitter, ... en vergeet zeker niet te volgen of linken!

  • Van NVs kan je ook de bedrijfsresultaten opvragen bij de balanscentrale van de nationale bank van België om na te gaan hoe solvabel het bedrijf is waarin je je interesseert. Glassdoor en Vault geven ook anonieme reviews van bedrijven, salarissen, beoordelingen en evaluatie van de CEO. In sommige gevallen staan er zelfs typische job interview vragen die binnen dat bedrijf regelmatig gebruikt worden.

  • Vergeet zeker ook niet om het bedrijf te googlen en te zien wat je er allemaal over vindt.

 

Bestudeer het proces ‘van jobposting tot hiring’

Succesvolle werkzoekenden controleren regelmatig de website van de bedrijven die hen interesseren. Sommige mensen weten zelfs dat bedrijf x zijn jobpostings vrijgeeft op woensdag middag en dat dat bij bedrijf y op maandagmorgen is. Wees je daar dan ook van bewust. Snel zijn is daar dikwijls ook de boodschap.

Hoe zit het dan met het proces na de jobposting? Welke informatie vind je daarover?

 

Gebruik je netwerk als hefboom

  • Om het bedrijf beter te leren kennen

Ga in LinkedIn terug naar de ‘Company search’ en voer de naam van het bedrijf in dat je interesseert. Er verschijnt dan een een lijst van mensen die bij dat bedrijf werken. Op de eerste plaatsen in de lijst verschijnen de mensen met wie je direct gelinkt bent, dan in 2e rang en in 3e rang.

Op deze manier kan je dus zeer snel gaan wie van je netwerk bij dat bedrijf werkzaam is. Deze mensen kan je aanspreken om nog meer te weten te komen over het bedrijf, de sfeer , ... vraag hen in eerste instantie gewoon om advies (en vraag niet om je te helpen een nieuwe job te vinden).

Zitten er enkel mensen in 2e en 3e rang in je lijst, probeer dan via de 2e rang contact te zoeken door hen te vragen je voor te stellen bij hun contact bvb met ‘Ik ben op zoek naar meer informatie over bedrijf x als potentiele werkgever en merk dat ‘Jos Janssens’, een contact van jou’ daar werkt. Zou je aub zo vriendelijk willen zijn me voor te stellen zodat ik hem een paar vragen kan stellen? Je kan natuurlijk ook zelf rechtstreeks contact opnemen met ‘Jos Janssens’ door te proberen linken en in je boodschap al aan te geven waarom je hem contacteert.

Check ook met vrienden, familie, buren, voormalige collega’s of één van hen (of iemand in hun netwerk) bij die werkgever gewerkt heeft of er nog werkt.

  • Om je te helpen bij de applicatie procedure

Werk samen met de mensen die bij ‘je ideale werkgever’ werken om je op de hoogte te houden van mooie nieuwe job opportuniteiten langs de ene kant en je door de applicatie procedure te krijgen langs de andere kant.

Recruiters en hiring managers willen geen fouten maken bij een aanwerving (slechte aanwervingen kosten immers veel geld). Hierdoor bestaan binnen veel bedrijven referral fees voor als je een nieuwe medewerker aanbrengt. Op deze manier wordt iedereen er beter van. Bovendien tonen studies aan dat in de meeste gevallen referrals succesvolle medewerkers worden.

 

Neem contact op met recruteerders en hiring managers

Ook hier is LinkedIn een handige tool. Zoek de personeelsmanager, de recruiter, ... die in de firma werkt. Zoek naar mogelijke collega’s en hun manager. Ga na in welke LinkedIn groepen ze lid zijn en in welke ze actief deelnemen en zorg dat je ook in die groepen terecht komt. Neem actief deel aan de discussiegroepen en fora om op die manier je expertise aan te tonen. Zorg ervoor dat je boodschappen positief, goedgezind en professioneel zijn en blijven (ook als iemand niet akkoord is met wat je schrijft).

In Twitter en op Facebook kan je het zelfde doen.

Via je LinkedIn contacten kan je ook nagaan wat de beste manier is om je te laten introduceren bij de recruiter of hiring manager. Vraag dus niet onmiddellijk om je te introduceren (als ze voorstellen om dat toch te doen aanvaard je die kans uiteraard met beide handen :-)).

Als je contact opneemt met de recruiter en/of de hiring manager zorg er dan voor dat je een goede elevator pitch hebt om je voor te stellen. Onthoud dat mensen enkel diegenen aannemen met wie ze een klik hebben dus maak dat je ‘rapport’/ verbinding met die mensen krijgt.

 

Blijf in contact en volg verder op

Eens je gesolliciteerd hebt is het natuurlijk niet de bedoeling om relax achteruit te gaan zitten en af te wachten wat er zal gebeuren. Blijf beleefd opvolgen, per telefoon, in persoon, per mail of zelfs sociale media!

Je zou bijvoorbeeld om de 2 weken even contact kunnen opnemen om na te gaan hoe de procedure vordert. Op die manier blijf je on top of mind en blijf je (vriendelijk) in contact. Voor vele mensen werkt het en mij heeft het ook geen windeieren gelegd in het verleden!

Proactief op zoek gaan naar een job vraagt discipline. Stel jezelf wekelijkse doelen en voer die ook uit. Het grote voordeel is dat je op een geven moment in een job zal zitten die je goesting en energie geeft. Het zal een job zijn die je zelf gekozen hebt in plaats van eentje die je toevallig in een krant of ander medium hebt zien staan en je wel leuk vond.

 

Call to action

Wat neem je voor jezelf mee uit bovenstaande strategieën?

Welke hiervan pas je al toe? En welke nog niet?

Wat zou het effect kunnen zijn moest je de tips toch stilaan gaan toepassen?

Wat is het eerste dat je voor jezelf nu in gang wilt steken? Tegen wanneer?

 

Proost op een proactieve jobsearch!

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#jobsearch #LinkedIn #actie #calltoaction