- Annelies Quaegebeur

5 tips om je persoonlijke effectiviteit te verbeteren

Je weet dat succes niet noodzakelijk komt van harder werken of meer uren kloppen maar heel dikwijls ook bereikt kan worden door je persoonlijke effectiviteit te verbeteren (slimmer te werken). Het enige wat je dan nodig hebt zijn de inzichten over hoe je dat doet.

En misschien weet je ergens wel hoe het moet maar het verschil tussen het weten en het ook echt doen is datgene dat ervoor zorgt dat je nog niet staat waar je zou willen staan. Hoe rijd je dat gat dan dicht?

 

Voor iedereen die zich de vraag stelt hoe je je persoonlijke effectiviteit, je energie en commitment, het best kunt optimaliseren om je doelen slimmer te bereiken zijn hier 5 tips.

 

Duidelijk doel

Een van de essentiële stukken in je motivatie behouden onderweg naar je doel (en niet af te dwalen naar andere zaken) is ervoor te zorgen dat je een duidelijk, zo concreet mogelijk, doel voor ogen hebt en dat dit doel voor jou ook motiverend is. Het zal je helpen doorheen de dieptepunten en op momenten dat je tegenslag ervaart. Op zich is dit geen productiviteitstechniek, noch een manier om slimmer te werken, het gaat erom dat als er geen doel is, of geen motivatie achter het doel … in welke richting moet je dan evolueren, hoe moet je je persoonlijke effectiviteit dan optimaliseren? En waarom juist? Een mooi filmpje hierover is dit (met Nederlandse ondertitels) van Simon Sinek.

Wat is jouw professionele doel? Wat is jouw ‘why’?

Je kan naar al je taken en verantwoordelijkheden kijken vanuit het standpunt ‘ik moet hard werken’ of vanuit ‘ik ben bezig om mijn persoonlijke doelen te bereiken’ of nog beter ‘door te doen wat ik doe word ik wie ik wil zijn’… wat is voor jou gevoelsmatig het verschil als je deze 3 dingen uitspreekt?

Het moeilijke hierin is toe te geven dat om te worden wie je wil zijn nu eenmaal dingen zal moeten doen die je misschien minder leuk vindt. Je kan ze uitbesteden of er toch je nodige plezier uit halen. Eens je het waarom en wat bepaald hebt is de hoe het middel of de weg ernaartoe.

Heb je het lastig om je te blijven focussen op dat einddoel? Stel jezelf dan eens de vraag: wat zou de persoon die je wilt zijn tegen jou (vandaag) zeggen? Of stel dat je de persoon die je wilt zijn al bent, wat zou je dan doen?

 

Fysieke zelfzorg

De hindernissen onderweg hebben soms niets te maken met het mentale of emotionele stuk. Het is eerder het fysieke stuk dat niet (meer) mee wilt. Je wil en doorzettingsvermogen kan nog zo hoog zijn, als je fysieke batterij meer en meer leeg is zal je niet voldoende energie meer hebben om je persoonlijke effectiviteit te verbeteren en zal het ook moeilijker zijn om je motivatie hoog te houden en je doel te bereiken.

Slaap je onvoldoende en/of zeer onregelmatig? Heb je sport uit je agenda en leven geschrapt? Ben je soms moe en futloos? Ervaar je een constant gevoel van ongemak, verkoudheid of pijn? Ben je boos, overstuur, apathisch zonder enige aanwijsbare redenen? Ga naar je huisarts om er zeker van te zijn dat alles in orde is of niet en als je huisarts rust voorschrijft, neem die dan ook!

  • Zorg voor voldoende slaap (tussen 6 en 8u per nacht);

  • eet zeker 3 keer per dag een gezonde maaltijd;

  • drink voldoende (1,5 liter water per dag)

  • zorg voor de nodige beweging (vb wandelen);

  • let op je ademhaling en train je hart en je andere spieren (bvb door te sporten).

Luister dus naar je lichaam als het aangeeft dat er iets niet meer klopt. Ga op zoek naar de oorzaken en doe er iets aan. Het is immers niet evident om gemotiveerd te blijven en richting je doel te werken als je je niet opperbest voelt. Voor een sporter is naar zijn of haar doelen toewerken topsport en daarvoor moeten ze in een uitstekende conditie zijn. Voor jou, als professional, geldt dat ook…

Hoe goed sta jij er fysiek gezien voor? Wat zou je eventueel moeten veranderen om een batterij te hebben die beter is opgeladen?

 

Nieuwe gewoontes

Verbeter je persoonlijke effectiviteit door niet enkel je wilskracht te gebruiken om ergens te geraken maar door ook nieuwe gewoontes in het leven te roepen. Gewoontes (eens ze geïnstalleerd zijn) vragen minder energie. Als je weet waar je naartoe wilt (en waarom) en je gezondheid is optimaal, wat zijn dan hele kleine gewoontes die je het leven/werken makkelijker gaan maken?

Begin met kleine gewoontes die je productiever maken. Het kan gaan over:

  • 15 minuten wandelen tijdens de lunch om in beweging te blijven en frisse lucht op te snuiven.

  • Of 20 minuten heel gefocust werken zonder enige afleiding voor je 5 minuten pauze mag nemen.

  • Of elke avond voor het slapengaan een korte ademhalingsmeditatie doen.

Wat je ook aan nieuwe gewoonte installeert, een handeling ‘automatiseren’ door het te integreren in je dagelijkse routine zodat je minder hard uit je wilskracht moet putten houdt je energiepeil ook hoger.

Welke eenvoudige nieuwe gewoonte(s) kan jij kweken om je professionele doel te bereiken? Hoe ga je ervoor zorgen dat je die volhoudt?

 

Ongemak

“No risk, no fun.” “No pain, no gain.” 2 slogans die ervoor zorgen dat we niet vergeten dat we op weg naar ons doel ook de nodig portie discomfort zullen ervaren. “Magic happens outside your comfort zone” is nog zo'n quote die ons eraan herinnert dat we onze capaciteiten en mogelijkheden enkel doen groeien door dingen te gaan doen die we niet gewoon zijn. Als je altijd doet wat je altijd deed zal je immers altijd krijgen wat je altijd kreeg… Je persoonlijke effectiviteit verbeteren is dus niet toelaten dat ‘een beetje buiten je normale doen treden’ je motivatie vermindert. Het is nu eenmaal deel van het proces! Op die manier wat weerstand voelen is eigenlijk een goed iets!

Iets doen buiten je comfort zone zorgt ervoor dat je rijkere ervaringen hebt en een sterker persoon wordt, en draagt dus bij tot worden wie je wilt zijn en je doel te bereiken.

Wanneer was de laatste keer dat jij uit je comfort zone bent gegaan? Wat deed je toen?

Wat is datgene wat je nu eigenlijk zou moeten doen om je doel te bereiken? Wie heeft dit al gedaan die je om tips of input zou kunnen vragen?

 

Bestraf of beloon jezelf

2 manieren om je persoonlijke effectiviteit te verbeteren is ofwel bestraffen ofwel belonen. Als het gaat om je doelen te bereiken en die motivatie elke keer opnieuw te vinden om ertegen aan te gaan kan je jezelf dus een voorstel doen … one you can’t refuse because it’s too good to be true. :-)

Zowel positieve als negatieve incentives werken, voor de ene is het ene effectiever en voor de andere de andere. Jij weet best wat je het beste motiveert. Wil je een ‘straf’ hebben als je iets niet bereikt of een ‘beloning’ als je het wel bereikt. Je kan jezelf een nieuw kledingstuk of citytrip of juweel cadeau doen als je erin slaagt om de gevraagde omzetcijfers te halen en als je ze niet haalt kan je als straf volgende week niet met je vrienden op café die je al een jaar niet meer hebt gezien (‘t is maar een voorbeeld).

Wat is jouw professionele doel juist? Tegen wanneer wil je dit graag bereiken? Wat zou de straf kunnen zijn als je het niet haalt? En welke beloning krijg je van jezelf als je het wel haalt? Wie geef je de toestemming om op ‘datum x’ met jou het gesprek aan te gaan of je jezelf mag verwennen, of niet?

 

Proost op jouw persoonlijke effectiviteit verbeteren!

Alies

 

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#efficiëntie #doelenstellen #comfortzone