- Annelies Quaegebeur

5 makkelijke stappen naar minder stress

In haar boek SHIFT to Professional Paradise: 5 Steps to Less Stress, More Energy & Remarkable Results at Work vertelt Vicki Hess over het creëren van een professioneel paradijs, dat ze ziet als een state of mind, en niet als de perfecte werkgever of salaris. Het gaat dus niet over wat er werkelijk gebeurt op het werk, maar over de manier waarop we de gebeurtenissen waarnemen, en hoe we daar dan mee omgaan.

Zo verwijst ze naar om het even welke gebeurtenis die een negatieve reactie uitlokt, zoals verdriet of frustratie, als een POW (Prisoner of War - krijgsgevangene). Een POW is iets intern of extern, dat voelt als een zware klap.

Externe POWs zijn het gevolg van onbeheersbare situaties of handelingen van andere mensen. Ze overkomen je. Voorbeelden hiervan zijn een file die ervoor zorgt dat je te laat op je werk geraakt, een kopieerapparaat dat in panne valt net als jij wil copieren, een chagrijnige klant of collega die je uitdaagt of vervelend is, kritiek van je baas, ....

Interne POWs daarentegen zijn zelf-toegebracht, door jezelf aangemaakt. Ze beginnen vaak met dat stemmetje in je hoofd dat zegt: "Wat als ...?" Of "Weet je zeker dat ...?". Het is een soort van innerlijke veroordeler (die ook de ‘WOWs’ veroordeelt). Deze gedachten zijn afkomstig uit het deel van je geest dat zich zorgen maakt over dingen voordat ze gebeuren, of twijfelt aan jezelf. Dit zijn interne POWs.

Iets positiefs benoemt Hess als een WOW.

Het doel is om te proberen om

  • de interne POWs te minimaliseren,

  • de beheersing van de externe POWs te verhogen en

  • de interne WOWs te versterken.

 

Hess ontwikkelde een 5-staps-benadering voor datgene wat ze een ‘mindshift’ noemt (een verandering in mindset). Hier zijn de 5 te volgen stappen:

 

Stop even en haal diep adem

Deze actie kan je volgens Hess nooit voldoende doen. Dit helpt niet alleen om je te kalmeren, het voorkomt ook dat je iets zegt of doet waar je later misschien spijt van krijgt.

 

Benut je reflexmatige reacties

Je reflexmatige reacties zijn in wezen je primitieve reacties zijn: vluchten, vechten en ‘bevriezen’. Als iets negatiefs gebeurt trekken sommige mensen zich mentaal terug uit de situatie, terwijl anderen in de verdediging gaan en uithalen. Een andere reflexmatige reactie is zich zorgen maken, aldus Hess. Stel dat je favoriete collega zich meestal casual kleedt om naar het werkt te komen, maar vandaag is hij in kostuum. Je reflexmatige reactie is om te veronderstellen dat hij naar een ​​interview voor een andere job gaat. Omdat reflexmatige reacties een automatisme lijken, is het vaak moeilijk om de echte oorzaak ervan te achterhalen. Als je niet beseft dat je reflexmatige reactie meer controlerend is als je gestresseerd bent, zal het ook moeilijk voor je zijn om er vat op te krijgen. Je kan dus beter je omgeving vragen om je erop te wijzen als je in een reflexmatig gedrag zit. Je kan ook collega’s die je vertrouwt hiervoor inschakelen. Een andere makkelijke manier om patronen te herkennen is om gewoon je reacties te observeren wanneer je je gestresseerd voelt. Wat doe je dan precies? Wat doe je dan anders dan in een relaxte situatie?

 

Identificeer en beheers negatieve emoties

Neem een ​​minuut, en bedenk eens hoe je je voelt, écht voelt. Waar bevinden die emoties zich in je lichaam? Wat is voor jou ondersteunend in het heetst van de strijd? Wat helpt jou om terug tot rust te komen? Muziek? Een wandeling? Iets anders...?

 

Vind nieuwe opties

Hiervoor stelt Hess voor altijd minstens de "Regel van Drie" toe te passen. Stel jezelf de volgende drie vragen:

  • Wat heeft voor mij gewerkt in het verleden?

  • Wat zou iemand die ik bewonder doen?

  • Wat zou een neutraal persoon doen?

 

Neem één ​​positieve actie

Dit kan moeilijk zijn en langs de andere kant kan het zo simpel zijn als de humor van een bepaalde situatie inzien. Wat kan helpen is jezelf deze vraag te stellen: ‘hoe kan ik deze situatie anders bekijken?’ Als je overweldigd bent met een project, kan een positieve stap zijn om een ​​ to do lijst te maken, opgesplitst in hanteerbare delen.

 

Call to action

Welke tips neem je voor jezelf mee om te gaan toepassen?

Hoe zal je werk en leven er anders uitzien als je meer controle hebt over je POWs en WOWs?

Omgaan met stress komt in coachings dikwijls naar boven als topic. Hoe kan ik jou hier verder mee helpen?

Ik ben super benieuwd naar jullie commentaar!

 

Proost op minder stress,

Alies

 

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

 

#stress #calltoaction #option #positive #mindset #emotions