- Annelies Quaegebeur

5 intenties voor 2016

We zijn vandaag de laatste dag van 2015 en 2016 nadert met rasse schreden. Voor mij is 2015 voorbij ge-vlo-gen! En voor jou?

De laatste dag van het jaar is traditioneel het moment om eens stil te staan bij wat het voorbije jaar allemaal gebracht heeft. Wat was leuk? Wat was verschrikkelijk? Wat waren de voornemens die je had voor 2015? Welke daarvan heb je volbracht? Welke niet (en hoe komt dat?)?

Als ik het voor mezelf even overloop dan heb ik eigenlijk een heel goed jaar gehad: veel nieuwe mensen ontmoet, een volle business agenda (soms overvol), fijne klanten, nieuwe uitdagingen, opleidingen gevolgd (voor mij is dat een investering in mezelf), een 10-tal keer in de pers verschenen, ... het enige waar ik bij ingeschoten ben is in grote lijnen ‘zelfzorg’ om zo de druk wat van de ketel te houden.

 

Tevens geeft de laatste dag van 2015 je de kans om eens na te denken en in te voelen wat je graag in 2016 zou willen verwezenlijken. Op dit moment is 2016 nog een onbeschreven blad, het zal dus worden wat JIJ ervan maakt.

In 2016 ga ik het lichtelijk anders aanpakken dan 2015. De grote doelen op zich zitten goed. Wat betreft zelfzorg ga ik geen doelen stellen maar intenties formuleren. Op deze manier geef ik mezelf mentaal de ‘toestemming’ om acties uit te voeren richting die intentie. Deze intenties zullen me helpen om de persoon te worden die ik wil zijn tegen eind 2016, en dat zal dan weer bijdragen tot mijn grotere doel. Het uitvoeren van mijn intenties zal als het ware een domino-effect hebben: intentie formuleren, acties uitvoeren, persoonlijke ontwikkeling, focus, motivatie, wilskracht... een betere ik.

Hieronder vind je mijn 5 intenties (die mogelijks ook voor jou van toepassing kunnen zijn)

 

Dagelijks dankbaar zijn

Hoe zou het leven eruitzien als we veel meer écht dankbaar zouden zijn naar elkaar toe? Zouden we ons vanbinnen niet veel warmer voelen, het gevoel van rijkdom creëren? Wat zou het impact daarvan zijn op onze mindset? Op onze percepties? Op onze stemmingen? Ik ga er van uit dat we met z’n allen dan positiever ingesteld zijn, ons meer ontspannen zullen voelen, dankbaarder zullen zijn en ultiem gelukkiger door het leven gaan.

Ik zal mijn dag beginnen met dankbaarheid omdat dit onmiddellijk een positieve noot voor de rest van de dag zal geven. Ik zet ook de intentie om mijn dag te eindigen met dankbaarheid... voor alles wat leuk was en goed is gelopen (zowel ‘dingen’ als mensen die ik geapprecieerd heb), en evengoed voor de minder leuke/goede zaken want deze kunnen een waardevolle les inhouden.

 

Leren vergeven

Wat bereik je door niet te vergeven?

Vergeven is in je eigen belang. Vasthouden aan wrok maakt je bitter, zuigt de energie uit je weg, veroorzaakt conflict, maakt je ‘unlikeable’, veroorzaakt veel pijn, ... maw het is je eigen grootste vijand. De meesten van ons hebben het vermogen om zaken te onthouden én het onvermogen om zaken te vergeten. Dat maakt het moeilijk om pijnlijke gebeurtenissen of wat mensen ons aangedaan hebben los te laten. Leren vergeven bevrijdt je van de pijn, zorgt voor inzicht, geeft afstand en toont begrip voor de situatie, jezelf en/of de persoon die je gekwetst heeft. De nummer 1 persoon die je best vergeeft is jezelf.

Vergeven wil niet zeggen dat wat er gebeurd is of wat iemand je heeft aangedaan ok is. Het gaat enkel over het loslaten van de wrok, de pijn en het bijhorende energieverlies.

Vergeven is een vaardigheid en hiervoor heb je tijd nodig om dat aan te leren. Gun jezelf dan ook deze tijd.

Voor mezelf merk ik dat ik het moeilijk heb om deze intentie te concretiseren. Een eerste stap zal zijn om mezelf te vergeven voor domme dingen die ik heb gezegd of gedaan en mezelf de kans te geven deze recht te trekken.

 

Mildheid toelaten

Wees je eigen beste vriend. Vermijd het jezelf te beschuldigen voor zaken die niet goed liepen of buiten je controle lagen. Het leven is een grote leerschool dus het is logisch dat we vele fouten zullen maken. Herinner jezelf eraan dat je altijd je best doet. Neem een time-out voor (zelf)reflectie als je daar nood aan hebt. Voorkom enige slachtoffer (of andere) rol en neem de volledige verantwoordelijkhied voor datgene wat je bent, voelt, hebt en doet. Je zal altijd veel keuze hebben (of je het nu beseft of niet), kies vanuit wie je wilt zijn, kies voor groei en die zaken die je een blij gevoel geven met jezelf en anderen.

Dikwijls komt er nog werk bij, bij wat ik al gepland had, en dan vind ik het maar normaal dat ik alles af moet krijgen (en liefst nog in de zelfde tijdsspanne). Ik zal minder streng zijn met mezelf (en dus mildheid toelaten) als ik dingen die ik gepland had niet afgekregen heb.

 

(Meer) In het NU leven

Doe jij dat soms ook: plannen maken voor morgen, volgende week, volgende maand of zelfs volgend jaar? Met al die doelstelligen en mogelijke afleidingen (smart phones, sociale media, zorgen...) leef je niet in het moment en dat moment passeert maar 1 keer. Tijd kan je niet terugdraaien, tijd is essentieel, tijd is een van de meest kostbare zaken ter wereld (en is helaas ook niet te koop), tijd is onvervangbaar. Laat ons geen kostbare tijd verspillen door alleen maar te wensen voor later. Laat ons geen kostbare tijd verspillen door niet in het moment aanwezig te zijn. Geniet van het nu, creëer herinneringen, lach, knuffel, kus, streel, deel, luister, ontspan, heb lief, ... sta jezelf toe om te ervaren, om te be-leven.

Zelf ben ik ook regelmatig bezig met ‘ik moet over een week dit’ of ‘ik wil volgende zomer dat’ of...ik zal bewuster omgaan met tijd, bewuster genieten van het nu-moment, of het tijdens een coachingsgesprek is of een me-moment of nog iets anders.

 

Zelfdiscipline beoefenen

Zelfdiscipline is het ultieme ingrediënt voor succes in werk en leven. Het geeft je de kracht om eventuele obstakels, tegenslagen en uitdagingen die je kunt tegenkomen te overwinnen. Het zal je zelfdiscipline zijn dat ervoor zorgt dat je doorzet op momenten dat het moeilijk wordt. Het gevolg van zelfdiscipline zal zijn dat je meer bereikt in verschillende facetten van je leven. Je zal dingen gedaan krijgen die belangrijk zijn voor jou en daardoor zal je ook je doelen bereiken. Je eigenwaarde en zelfvertrouwen zullen groeien.

Hoe kan je hiermee beginnen? Door dagelijks bvb op te staan op het zelfde moment, door een lijst te maken met wat je wilt bereiken en deze op te breken in concrete subdoelen, door kleine to-do lijstjes te maken met ‘moet absoluut af vandaag’ waar maximum 3 zaken op staan zodanig dat je zeker weet dat je die af krijgt en merk je dat dat lukt dan laat je het lijstje stilaan groeien (opgepast, je moet dagelijks je lijstje afgewerkt blijven krijgen!!!)...

Mijn meeste week-dagen dit jaar liepen van 8u30-22u30 (of later). Voor mij zal de zelfdiscipline inhouden dat ik op een fatsoenlijk uur stop met werken. Mijn intentie is 3 op 5 werkdagen stoppen met werken ten laatste om 22u.

 

Call to action

Wat kan je voor jezelf meenemen uit mijn bovenstaande intenties?

Welke zijn de 5 intenties die jij voor jezelf stelt voor 2016?

 

Proost op een 2016 waar het uitvoeren van je intenties bijdraagt tot je persoonlijke ontwikkeling!

Alies

 

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

 

#intenties #discipline #mildheid #dankbaarheid