- Annelies Quaegebeur

12 strategieën om uitstelgedrag aan te pakken

Zit je soms lange tijd – veel langer dan voorzien – te surfen op internet, of sociale media posts te lezen zonder dat je weet hoe je van het ene in het andere gerold bent?

Of misschien heb je binnenkort een serieuze deadline die je moet halen? Je belooft jezelf direct aan het werk te gaan maar een half uur later ben je nog steeds met andere dingen bezig die er niets mee te zien hebben.

Of misschien ben je constant bezig met dingen die geen prioriteit zijn maar die je het leukste vind.

Dit zijn allemaal duidelijke tekenen dat je uitstelgedrag vertoont. Misschien stel je zelfs zodanig uit dat het een automatisme geworden is dat op auto-pilot draait?

De lijst van dingen waarvoor we een uitstelgedrag kunnen vertonen is eindeloos. De reden waarom we uitstellen is meestal simpel: doen wat we te doen hebben veroorzaakt een zekere ‘pijn’. Uitstellen laat ons dus lekker in onze comfortzone blijven. Echter ook binnen je comfortzone blijven kost je heel wat.

Waarschijnlijk heb je al ‘tig’ keer geprobeerd om deze slechte gewoonte te verbreken. Als het lijkt alsof je er maar niet in slaagt om vooruit te komen, dan is er goed nieuws voor je. Hier heb je een heel aantal strategieën die ervoor zorgen dat je aan je taak start, en ze ook afwerkt zoals voorzien.

 

  1. Een eerste stap in te stoppen met uitstellen is je bewust zijn van het feit dat je aan het uitstellen bent en dat toe te geven.

  2. Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding: zet je telefoon en alle mogelijke notificaties uit (mail, social media, …) en vermijd om dicht bij een TV, printer, koffie machine, … te zitten. Als het kan, doe je deur dicht en zet je met je rug naar mogelijke beweging in de ruimte.

  3. Bepaal elke dag wat ‘niet onderhandelbaar’ is en dus af moet zijn. Op sommige dagen zal je geen zin hebben om een taak af te werken. Als jij elke dag ‘commit’ om 1 bepaalde taak af te werken, wat er ook gebeurt, zal je zien dat je wel degelijk evolueert. Je hoeft er ook niet meer over na denken want die taak staat dus al in je agenda.

  4. Uitstelgedrag is dikwijls een mentale blokkade en daar moet je over. Geef jezelf dus bewust 5 minuten om de taak op te starten. Zet desnoods je favoriete muziek aan of zoek je voorkeur plekje op. Je zal verwonderd zijn hoeveel makkelijker het je daarna afgaat.

  5. Sommige taken lijken een olifant om aan te pakken: veel te veel in een keer. Een praktische aanpak om hiermee om te gaan is om te beginnen de ‘olifant in stukjes te kappen’: de taak verdeel je in deeltaken met elk een verschillende mijlpaal zodat het wel haalbaar wordt. Je focust dan elke keer op een deeltaak.

  6. Zet realistische doelstellingen! Zorg dat je ze kan halen binnen de tijd die voorzien is.

  7. Stel dat je anders naar de taak en de tijd gaat kijken… wat gebeurt er als je überhaupt maar 5 minuten krijgt vandaag om een evolutie te maken in dat onderwerp? 5 minuten om maar 1 actie te ondernemen. Wat is dan dat ene ding waar je je vandaag 5 minuten op kan focussen?

  8. Kijk eens naar de consequenties van dingen uitstellen. De gevolgen en ‘kosten’ van binnen je comfortzone te blijven. Als je ergens je rug naar keert dan wordt dat iets alleen maar groter. Als je het in de ogen kijkt verdwijnt het.

  9. Als je in je hoofd telkens weer de woorden ‘ik moet’ hoort zal je er niet bepaald vrolijker van worden. Ze laten je immers geen enkele keuze. Ze halen je onderuit waardoor je misschien aan zelf-sabotage doet. Als je je interne dialoog herformuleert naar ‘ik kies ervoor’ geef je aan dat jij verantwoordelijkheid neem ten dus meer in controle bent.

  10. Onthoud dat een brein dat uitstelt een verschil zien tussen jezelf in het nu en jezelf in de toekomst waar een persoon niet in staat is om de acties van vandaag te relateren aan de resultaten van later. Hier is dus een muur tussen ‘nu’ en ‘dan’, ze zijn van elkaar gedissocieerd waardoor het makkelijker is om dingen uit te stellen. Het is dan ook belangrijk dat je naar de voordelen in de toekomst leert te kijken en indien mogelijk dat ook visualiseert en voelt.

  11. Vraag iemand in je omgeving als je hulpbron te fungeren: deze person heeft het recht om je te vragen hoever je staat met je taak. Controle of druk werkt en is ook het principe achter zelfhulpgroepen.

  12. Beloon jezelf nadat je gedaan hebt wat je moest doen, anders voel je je een volgende keer misschien niet geneigd om de taak op te pakken.

 

Call to action

Hoe vaak ben je je echt bewust dat je uitstelgedrag vertoont? In %?

Wat zijn jouw ‘excuses’ waardoor je makkelijk uitstelt?

Welke gedachten gaan er door je hoofd als je niet met de dingen bezig bent die je zou moeten doen?

Hoeveel moeite doe je om prikkels buiten te houden?

Welke van bovenstaande tips zouden je vooruitgang kunnen brengen?

Welke kies je om mee aan de slag te gaan, vandaag nog?

 

Proost, op vooruitgang,

Alies

 

Heeft dit artikel je iets bijgebracht over hoe een goede coach kiezen? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen; annelies@a-lissome.be .

 

#uitstelgedrag #doelenstellen #tijd #mindset