Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Enkele best-practices bij de zoektocht naar een job

Best-practices bij de zoektocht naar een job

 

Om het meeste uit je zoektocht naar een job te halen, is het essentieel om je te organiseren, zodat je het soms chaotische proces beter kan beheren. Daarnaast kan een georganiseerde job-zoektocht je ook tijdsefficiëntie en –effectiviteit opleveren. Jezelf hierop organiseren hoeft zelfs niet ingewikkeld te zijn. Hier zijn een paar simpele manieren om jezelf beter te organiseren en zo succesvoller aan ‘jobsearching’ te doen.

 

Kalender en Planning

Je dagdagelijkse agendapunten, opkomende jobinterviews, geplande opvolgsessies en andere afspraken kan je het best bijhouden met behulp van een kalender. In de meeste gevallen kan de kalender van je telefoon communiceren/synchroniseren met die van je PC en dat maakt het ook gemakkelijk. Bovendien bevatten electronische agenda’s een notificatiesysteem waardoor je een bepaalde periode op voorhand wordt verwittigd van het komende event zodat je al dan niet nog tijd hebt om je voor te bereiden. Gebruik maar waar jij je het makkelijkst bij voelt. Bij de ene is dat een electronische versie op PC of telefoon en de andere heeft voorkeur voor het papieren exemplaar. Het gebruik van een kalender en planning zorgen er in ieder geval voor dat je niets uit het oog verliest.

 

Contactpersonen

Tijdens je drukke periode van het zoeken naar een job is het belangrijk om een lijst van contactpersonen bij te houden. Om voordeel te halen uit je netwerk kan je dan ook beter een lijst aanmaken van alle personen die je gesproken hebt tijdens je jobsearch, inclusief recruiters, tussenpersonen, referenties,.... Om ervoor te zorgen dat je je herinnert wie je waar ontmoet hebt kan je best bijvoegen waar je deze persoon ontmoet hebt, wie jullie eventueel aan elkaar heeft voorgesteld, de contact informatie, voor welk bedrijf ze werken, welke functie ze daar innemen, en ook welke bijdrage ze hebben geleverd aan je zoektocht. Vergeet niet om deze personen later zeker ook een bedankje te sturen want dat wordt altijd geapprecieerd. Afhankelijk van de methode die je verkiest kan je gewoon een papieren filing systeem gebruiken, een excel lijst, adresboek of zelfs een gewone ‘notebook’.

 

Overzicht sollicitaties

Om je in je zoektocht niet te verliezen in de mogelijks vele sollicitaties zorg je best zelf voor een overzicht van de posities waarvoor je gesolliciteerd hebt. Vergeet zeker ook niet de link naar de online vacatures toe te voegen, de datum van doorzenden van je CV, datum van je 1e gesprek, ... de opvolgmomenten en reacties, en de contactpersonen die je kent binnen het bedrijf waar je postuleert. Het voorkomt niet alleen dat je 2 keer voor dezelfde job solliciteert, daarnaast bespaar je ook tijd door alle info met betrekking tot een bepaalde openstaande vacature op een plaats te bewaren. Er zal dus geen tijdsverlies zijn doordat je moet gaan zoeken op welke site je een bepaalde vacature gevonden hebt, of wanneer je de mail met je CV verstuurde, wat de voorwaarden zijn en of wie je contactpersonen bij dat bedrijf zijn. Het neemt enkel wat tijd in beslag om bij te houden maar levert je uiteindelijk meer tijd op.

 

Bestandsbeheer

Nadat je op een aantal openstaande vacatures gesolliciteerd hebt zal je vanzelf een aantal versies van je CV en motivatiebrief op je computer bezitten. Om enigzins zicht te hebben op al die bestanden kan je er best voor zorgen dat al je sollicitatie materiaal in specifieke aparte folders wordt bewaard. Daarnaast maak je best een strategie op voor de naamgeving van je documenten (vb CV – A-Lissome – Loopbaancoach of Motivatiebrief – A-Lissome - Loopbaancoach) zodat je makkelijk de juiste bestanden kan terugvinden.

Email beheer is op dat vlak ook een meerwaarde. Bewaar alle mails die te maken hebben met je zoektocht naar een nieuwe job in een specifieke folder en maak eventueel een folder per vacature aan. Dit kan je zowel in je mail zelf doen, of je mails copiëren in een omgeving als ‘windows explorer’ op een PC of ‘finder’ bij Apple. Op deze manier voorkom je dat je waardevolle informatie ivm een vacature verliest.

Een minste aanzet aan organisatie kan al een verschil maken als het aankomt op het zoeken naar een nieuwe job. Heb jij eventueel nog tips, aarzel dan zeker niet om deze te delen in het comments veld hieronder en/of me te contacteren. Ik kijk er in ieder geval al naar uit.

 

Call to action

Hoe ga je hiermee nu aan de slag?

Heel erg veel succes bij het organiseren van je sollicitaties!

 

Proost

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#solliciteren #sollicitatiegesprek #jobinterview #jobsearch