Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

7 slimme stappen voor efficiënt thuiswerk

Hoe efficiënt thuiswerken?

 

Voor velen lijkt ‘van thuis werken’ een manier om te ontspannen, werken wanneer je wilt en ondertussen allerhande andere klusjes klaren. Diegenen die WEL van thuis werken weten dat een deel ervan waarheid is en een ander deel absolute onwaarheden zijn. Helaas, als je van thuis werkt heb je ook dikwijls de tijd niet om allerhande klusjes te volbrengen, tussendoor naar de winkel te gaan of de was op te hangen... Van thuis werken kost tijd, toewijding en focus (net zoals op kantoor). Of je nu een eigen bedrijf hebt, freelancer bent of als werknemer van thuis mag werken, de ‘workload’ is minstens even groot als je op de werkvloer bent of je gewoon van thuis uit werkt.

Uiteraard heeft van thuis uit werken zijn voordelen: met je laptop in de tuin gaan zitten als het mooi weer is, of je rapport vanuit een luie zetel schrijven, de zeer korte afstand en tijd in woon-werk verkeer, het horen fluiten van de vogels buiten, wat meer flexibiliteit en autonomie, niemand om permissie moeten vragen om even te pauzeren, ...

 

Hier zijn 7 slimme stappen om efficiënt van thuis te kunnen werken die iedereen zou moeten weten:

 

Ken de verwachtingen van je baas

Wat zijn de verwachtingen van je management?

Als je van thuis werkt, zijn je taken en verantwoordelijkheden dan het zelfde als je van thuis werkt dan op kantoor? Hoeveel ondersteuning zal je krijgen als je van thuis werkt?

Hoe zit het dan met ‘materiaal’? Sommige bedrijven hebben zeer strikte regels over het materiaal en de ondersteuning die je krijgt als je van thuis werkt. Andere bedrijven stellen ‘alles’ in het werk om het hun medewerkers zo aangenaam mogelijk te maken. Deze werkgevers bieden laptop, telefoon, toegang tot de systemen en zelfs (IT) support, een printer, fax, ... bij anderen is het (heel) wat minder.

Hoe en wanneer moet je beschikbaar zijn en hoe kunnen ze je dan contacteren? Maak ook duidelijke afspraken wanneer voor jou de werkdag stopt zodanig dat je niet te pas en te onpas in je prive-tijd verwacht wordt om te antwoorden op mail of telefoon.

Wat belangrijk is is dat het voor jou duidelijk is wat de regels zijn en aan welke afspraken je je dient te houden.

 

Voldoe of overdeliver tov de gestelde verwachtingen

Werk je 8, 9, 10 of meer uur per dag, zorg dan ook dat je baas daarvan op de hoogte is. Maak hem of haar duidelijk dat je van plan bent aan de verwachtingen te voldoen en het zelfs nog beter te doen. Als je hard en veel werkt, zorg dan ook dat de resultaten er ook naar zijn (of het zou wel eens snel gedaan kunnen zijn met dat thuiswerken).

Hoe zal jij aan je manager laten weten welke inspanningen je levert en welke resultaten je bereikt hebt?

 

Maak een werk-planning (en houd je daaraan!)

Hoe verleidelijk het ook klinkt om lang in bed te blijven liggen, op het gemak koffie te drinken met de krant, ... thuiswerken is en blijft werken alleen is je werkomgeving anders. Werken van thuis mag dus eigenlijk niet anders zijn dat een gewone dag op kantoor. Heb je normaalgezien de gewoonte om om 7u op te staan, een tasje koffie, de douche in en uit en te gaan werken, probeer dan het zelfde schema aan te houden op een thuiswerkdag.

Eens je een routine gevonden hebt die werkt voor je zal je merken dat prompt starten je een succesvolle werkdag zal bezorgen. Als je jezelf dagelijks aan het zelfde schema houdt, tot het een gewoonte wordt, zal het moeilijker zijn om daar later van af te wijken. Als je elke dag op een andere manier van thuiswerken aanvat zal je merken dat het moeilijk is je werk gedaan te krijgen.

 

Gebruik een kantoor of werkplek

Best is dat je een aparte ruimte in je huis voorzien als kantoor en als dat echt niet kan, voorzien dan een werkplek ergens in huis dat ‘enkel werken’ is. Deze plaats zorgt er dan voor dat je daar enkel en alleen maar werkt. In de living werken met zicht op de TV of aan de keukentafel in de leefruimte zal je niet alleen afleiden maar is ook nog eens een plaats die je eigenlijk niet associeert met werken. Een kantoor zal je dus toelaten om je mindset op ‘werken’ te zetten. Het is belangrijk dat je in die ruimte of werkplek geen andere activiteiten doet. Het voordeel hiervan is dat je zelf kan kiezen waar je kantoor of werkplek is, zolang dat enkel de plek is waar je werkt. Is dat bijvoorbeeld een bijzettafel in het tuinhuis, of een hangmat op de zolder, dan kan dat ook :-)

 

Onderhoud je netwerk

Het is prima om af en toe pauzes te nemen want van thuis werken kan je het gevoel geven dat je er alleen voor staat. Ook al krijg je dan misschien wel meer gedaan, het gedisconnecteerd zijn levert je mogelijks een onconfortabel gevoel op. Probeer dan ook zo veel mogelijk contact te houden met de ‘buitenwereld’. Bel of mail je collega’s, doe een meeting over skype, gebruik het interne chat systeem, sluit je aan bij LinkedIn groepen in je expertise gebied, er zijn mogelijkheden genoeg om te blijven netwerken. Die contact-pauzes hoeven ook helemaal niet lang te duren en toch geven ze je het virtuele gevoel van verbonden te zijn.

 

Einde werkdag? Laat het werk los!

Het kan moeilijk zijn om op het einde van de werkdag je werk los te laten als je van thuis werkt en toch is het essentieel. Een aparte ruimte of werkplek kan hier wel al helpen. ’s Nacht wakker worden, aan iets van het werk denken, en ‘snel even de PC aanzetten’ mondt al gauw uit in een of meerdere uren werk en ondermijnt je work-life balans (en je slaap in dit geval!). Als je werkdag gedaan is, sluit dan bewust je PC en je kantoorruimte af en breng tijd door met je gezin, vrienden, ... in de zetel, aan de keukentafel of waar dan ook maar niet relelateerd aan je werk! Het zorgt voor een goede gezondheid en voorkomt dat je een workaholic wordt.

 

Wees af en toe toch fysiek aanwezig

Een team aansturen kan niet zonder de nodige face-to-face tijd dus zorg ervoor, ook als je normaalgezien van thuis werkt, dat je regelmatig je collega’s ziet. Plan eens een dagje op de werkvloer, leg face-to-face meetings vast, ga naar informele bijeenkomsten,... het voorkomt ook dat je visibiliteit vermindert en de uit-het-oog-uit-het-hart uiteindelijk lijdt naar een gemiste promotie en mindere carrièremogelijkheden.

 

Call to action

Werk je van thuis? Welke van bovenstaande stappen zou je dan kunnen beginnen toepassen in de toekomst?

Wat zouden de effecten daarvan kunnen zijn?

Welke van de stappen is de eerste die je zal toepassen? Hoe ga je dat concreet aanpakken? Tegen wanneer?

 

Proost op efficiënte thuiswerk dagen!

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#thuiswerk #efficiëntie #calltoaction #plannen #netwerken #homeworking