Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Onderhandelen als een professional, of je nu een nieuwe job zoekt of niet

Onderhandelen als een professional

 

Sterke onderhandelingsvaardigheden zijn belangrijk om succes te behalen in je loopbaan. Niet alleen als je bij een job solliciteert, maar ook tijdens het werk dat je uitvoert. Toch hebben veel mensen de indruk dat onderhandelen heel erg beangstigend is of dat het hetzelfde is als iemand iets opdringen. Maar niets is minder waar. Je gaat niet per se een onderhandeling in om te winnen, maar omdat je focust op een uitkomst die voor beiden (werkgever en werknemer) iets oplevert. Je zegt dus niet: ‘Het moet op die manier gebeuren, anders ben ik weg.’ Dat is iets eisen, niet onderhandelen. Je kunt wel zeggen: ‘Ik heb nu veel meer taken/verantwoordelijkheden erbij gekregen, het zou correcter zijn als er dan ook een ander salaris tegenover staat. Wat dacht je van 200 euro bruto extra per maand?’ Op dat moment zet je eigenlijk hoger in dan het bedrag dat je wilt ontvangen (150 euro). ‘Nee’, zegt de werkgever, maar ik kan er wel 150 euro van maken. Dat is fair voor wat je nu allemaal voor ons doet.’ En op die manier heb je op een slimme, overtuigende manier onderhandeld en de juiste argumenten gebruikt voor de salarisverhoging die je wilde. Het is dus erg fijn als je kunt onderhandelen om jouw doelen te bereiken. Ook als je vaker van huis wilt werken, promotie wilt maken of om budget moet vragen voor een belangrijk project.

Omdat veel mensen onderhandelen best lastig vinden, geef ik je in dit blog 7 tips die ervoor zorgen dat jij voortaan kunt onderhandelen als een professional, of je nu een nieuwe job zoekt of niet.

Luister actief

Als je wilt dat je onderhandeling slaagt, is het belangrijk om goed te luisteren naar wat de ander zegt. Als je teveel gefocust bent op jezelf of je voelt je zenuwachtig, maak je het jezelf al een stuk lastiger. Een onderhandeling is immers tussen 2 partijen en niet eentje die alles voor het zeggen heeft. Probeer na het luisteren nog even samen te vatten wat de ander tegen je gezegd heeft en verifieer of het klopt. Op die manier geef je jezelf ook even de tijd om het gesprek te verwerken en kom je makkelijker met een gepast antwoord terug.

Denk in oplossingen

Probeer open te staan voor het perspectief van de ander. Bedenk verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem en verplaats je, als je dat doet, in de schoenen van de ander. Uiteindelijk kom je dan tot een oplossing die voor beide kanten een fijn resultaat oplevert.

Stel: Jij wilt meer thuiswerken, zodat je de kinderen vaker van school kunt ophalen, maar je leidinggevende vindt dat geen fijn idee. Hij denkt dat je dan minder gefocust aan het werk bent en dat je dan minder snel vragen stelt als je ergens mee zit. Dan kan jij aangeven dat je begrijpt dat hij er zo over denkt, maar dat je juist een kantoor in huis voor jezelf hebt ingericht waar de kinderen je niet mogen storen en waar je juist gefocust aan het werk kunt. Zonder steeds afgeleid te worden door gesprekken van collega’s bijvoorbeeld. Ook kan je afspreken dat jij mailt/chat/belt met collega’s zodra je een vraag hebt, zodat dit direct wordt opgepakt en het werk juist niet blijft liggen. Mocht je leidinggevende merken dat het werk toch niet zo snel gaat als gehoopt, dan kom jij direct weer terug op kantoor. Op deze manier wordt het erg lastig voor hem om nee tegen je te zeggen en heb je een oplossing gecreëerd waar jullie beide mee kunnen leven.

Zet je emotionele intelligentie in

Om goed te kunnen onderhandelen heb je empathie nodig naar de ander en is het belangrijk dat je je eigen emoties onder controle kunt houden. Als je bij degene met wie je onderhandelt ziet dat hij niet op zijn gemak is of dat hij te druk is in zijn hoofd, ga er dan vanuit dat je op dat moment beter niet onderhandelt. Wacht dan een paar dagen tot de ander beter in zijn vel zit. Zet hier dus je emotionele intelligentie in en voel wanneer het voor jou het beste moment is om aan tafel te gaan zitten met de ander. Word ook niet boos als je niet tevreden bent met de uitkomst van de onderhandeling, maar blijf positief en leer van de feedback die je krijgt.

Leer lichaamstaal lezen

Kijk als je aan het onderhandelen bent, altijd naar de lichaamstaal van degene tegenover je. Uit lichaamstaal kan je snel afleiden wat diegene van jouw idee vindt. Hebben ze een gesloten lichaamshouding en zitten ze met de armen over elkaar? Dan is de ander het waarschijnlijk niet met je eens. Dit kan ook gelden voor een fronsend gezicht, het zachtjes nee schudden van het hoofd of een lichaam dat zich van je afkeert.

Probeer daarom tijdens een onderhandeling ook altijd op je eigen lichaamshouding te letten. Die bepaalt voor 95% onbewust de uitkomsten van jouw onderhandeling. Neem een open houding aan, leg je handen rustig naast je of voor je, probeer oogcontact te krijgen en glimlach. Is de onderhandeling online, zet dan altijd je camera aan zodat je ook de lichaamstaal van de ander kunt lezen en andersom. Wanneer jij je bewust bent van je lichaamstaal, kan je laten merken dat je openstaat voor de ander en zal die ander jouw idee eerder overwegen.

Communiceer kort en bondig

Draai er niet omheen in een onderhandeling, maar communiceer duidelijk wat je nodig hebt van de ander. Communiceer kort en bondig. Vertel bijvoorbeeld dat je vaker thuis wilt werken en dat ook dan alle deadlines gehaald zullen worden. Haal er niet teveel persoonlijke verhalen bij, maar gebruik feitelijke argumenten waarom dit beter voor jou en voor het bedrijf zou zijn. Eindig je onderhandeling met het belangrijkste argument (die meestal ten gunste is van het bedrijf) en laat dan een stilte vallen. De ander krijgt dan even de tijd om erover na te denken en jouw argumenten echt te overwegen.

Durf je jezelf kwetsbaar op te stellen

Ook in een onderhandeling geldt dat jezelf kwetsbaar op durven stellen je menselijk maakt. Het is prima om om hulp te vragen als je er zelf even niet uitkomt. Misschien vraagt je leidinggevende wel erg veel van je en krijg je er steeds meer werkzaamheden bij, waardoor jij je overweldigd voelt. Geef dan aan dat je al aan een aantal projecten werkt die veel van je tijd in beslag nemen en dat je één van die projecten los moet laten als van jou verwacht wordt dat je deze nieuwe taak oppakt. Of dat je die nieuwe taak er alleen maar bij kan nemen als je meer van thuis kan werken waardoor je woon werk verkeer wegvalt.

Leer voor jezelf op te komen

Gedurende je loopbaan zullen er altijd momenten zijn waarop je voor jezelf op moet komen. Denk aan een collega die steeds onaardig tegen je doet of aan een leidinggevende die jouw waarde maar niet inziet. Wees je ervan bewust dat je hier iets van mag zeggen en probeer te bedenken wat jij nodig hebt. Communiceer dit vol zelfvertrouwen aan de ander en geef aan dat het voor jou niet oké is wat er gebeurt en wat je dan wel verwacht. Misschien is de ander zich hier eigenlijk niet eens van bewust en zal hij of zij het gedrag snel veranderen. Of jou ineens wel een project toedichten waarin je een grotere rol hebt. Oefen het gesprek dat je wilt voeren bijvoorbeeld een aantal keer met je vrienden en ga daarna naar je collega of leidinggevende toe, zodat je een geslaagde onderhandeling tegemoet kunt zien. Onderhandelen kan je echter ook al thuis leren, met je ouders, je partner, je kinderen.

Hoe vaker je onderhandelt, hoe makkelijker het wordt!

Leer voor jezelf op te komen

Onderhandel jij al als een professional?

Onderhandelen is voor sommige personen precies een sport of spelletje, terwijl het voor anderen zwaar werken is … bloed en zweet en zo…

Een aantal tips die we je graag meegeven om makkelijker te onderhandelen in de toekomst

  • Luister actief – hoe actief luister je?
  • Denk in oplossingen – welke oplossingen draag je voor, eventuele best mogelijke alternatieven?
  • Zet je emotionele intelligentie in – hoe empathisch kom je over en heb je je eigen emoties onder controle?
  • Leer lichaamstaal lezen – lees je de lichaamstaal van je gesprekspartner? En wat straalt je eigen lichaamstaal uit?
  • Communiceer kort en bondig – op welke manier breng je je boodschap?
  • Durf jezelf kwetsbaar op te stellen – welke hulp wil je inroepen?
  • Leer voor jezelf opkomen – wat heb je nodig en hoe zal je dit communiceren?

Proost, op een goede onderhandeling, en professioneel succes,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#onderhandelen #negotiation #succesvolonderhandelen

Inleiding

Luister actief + Denk in oplossingen

Zet je emotionele intelligentie in + Leer lichaamstaal lezen

Communiceer kort en bondig + Durf jezelf kwetsbaar op te stellen

Leer voor jezelf opkomen