Om de meest betekenisvolle gesprekken te voeren, moet je je publiek begrijpen, in dit geval dus executives.
Ze kijken door de hele organisatie (of branche) en verbinden snel verschillende thema’s van ‘boven naar beneden’ en van ‘links naar rechts’. Dus om het meest effectief met hen in contact te komen, moet je begrijpen hoe jouw gespreksonderwerp in hun wereldbeeld past.
Om dit te oefenen, neem je bijvoorbeeld een complexe klant waarmee je nu werkt en oefent je met hen: je kan een update van je werk presenteren. Je bent immers nauw betrokken bij de dagelijkse details van wat de klant nodig heeft, of de zending op tijd of een dag te laat is verzonden, en de uitdagende persoonlijkheden van de klant.
Maar wanneer je met een executive spreekt, moet je je niet concentreren op de dagelijkse beslommeringen. In plaats daarvan wil je praten over de grote lijnen, totale inkomsten die ze genereren, de margebijdrage en je strategie om het bedrijf te laten groeien. Vraag jezelf af: "Wat wil de CEO weten over dit account?" en ontwikkel van daaruit je materiaal of wat je te vertellen hebt. Vergeet de details.