Houd altijd rekening met de communicatiestijl van jouw gesprekspartner.
Wanneer je een expressieve collega hebt die er van alles uitflapt zonder goed na te denken over de consequenties van zijn of haar woorden, kun je besluiten om enthousiast jouw nieuwe idee aan te kondigen. En je collega in dat enthousiasme mee te nemen. Hiermee zal je de weerstand van de ander op jouw besluit sneller wegnemen dan als je het als een simpel feit aankondigt.
Als je collega een wat meer beschouwende communicatiestijl heeft en dus wat meer op de achtergrond aanwezig is en het liefst alles rustig overdenkt, kun je eens op kalme toon vragen naar zijn of haar mening over je plan en de weerstand die de ander erbij voelt, waarna ze ongetwijfeld met een goed onderbouwd antwoord zullen komen. Luister daarnaar en vraag goed door om de kern van hun weerstand bloot te leggen. Leg vervolgens jouw argumenten op tafel zonder de verwachting dat de ander daarin mee zal gaan.
Voor je directieve collega is het het fijnst, als je meteen to the point komt en aangeeft dat je het lastig vindt dat de ander zoveel weerstand laat zien naar aanleiding van jouw voorstel. De ander zal dan waarschijnlijk direct aan jou laten weten waarom hij of zij er zo over denkt. Je kunt aan de ander vragen wat dan wel voor hem of haar zou werken.
Collega’s met een vriendelijke communicatiestijl houden van een fijne sfeer op het werk en zullen je niet zo snel laten merken dat ze het niet eens zijn met je plannen voor verandering, omdat ze niet houden van conflicten. Als ze toch laten merken dat ze het niet met je eens zijn, zullen ze je even apart nemen en je dit op een vriendelijke wijze aan je vertellen. Reageer hier kalm op, erken hen in hun gevoel en probeer samen tot een oplossing te komen waar jullie beiden mee kunnen leven.
Door rekening te houden met de communicatiestijl van je collega’s en ze niet allemaal over één kam te scheren, vergroot je je invloed en laat je zien dat je de ander begrijpt. Hierdoor wordt de meeste weerstand voor de verandering al weggenomen.