Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Efficiënt thuiswerken met kinderen: tips

Hoe efficiënt thuiswerken met kinderen?

 

We kunnen er nu niet meer omheen. We zitten voorlopig allemaal thuis. Als hardwerkende vader of moeder die normaal gesproken op kantoor zit, voer je je werkzaamheden nu misschien wel vooral online uit. Je hebt nu niet alleen de pet op van thuismedewerker, maar ook van juffrouw, huishoudelijk medewerker en moeder/vader. Je verdeelt je tijd tussen heel wat verschillende rollen. Ik kan me goed voorstellen dat het aanvoelt als een enorme druk die op jouw schouders terecht komt, terwijl je een nieuw ritme probeert te vinden in de huidige situatie van chaos en onzekerheid. Want ook jouw kinderen en partner vragen aandacht. Je hebt daardoor minder tijd voor jezelf en jouw werk, dat je gewoonlijk binnen een normale werkdag af hebt. Die werkzaamheden zullen nu iets langer duren en het is maar te hopen dat jouw werkgever daar begrip voor opbrengt.

 

Gelukkig kun je deze quarantaine ook soepeler laten verlopen, zodat je meer vanuit ontspanning en een efficiëntere structuur deze tijd doorkomt, samen met je partner en kinderen. Hoe? Ik geef je 5 slimme tips voor thuiswerken met kinderen om je heen in deze blog.

 

Maak vooraf een goede dagplanning

Nu de kinderen thuis zijn, zul je je erin moeten berusten dat je wat minder productief zult zijn dan gewoonlijk. Toch is het belangrijk om een planning voor jezelf en de kids te maken die haalbaar is. Doe belangrijke taken eerst en stel prioriteiten. Pleeg telefoontjes met klanten of je werkgever als de kinderen in bed liggen, of op duidelijk afgesproken momenten, om ervoor te zorgen dat er niet doorheen gegild wordt of dat jij wordt afgeleid omdat je twee dingen tegelijk moet doen. Ditzelfde geldt voor online vergaderingen. Maak ook voor je kinderen een to-do lijstje, zodat ze zich niet hoeven vervelen. Denk aan taken als: speelgoed opruimen, tekenen, huiswerk maken, tafel dekken, of een puzzel leggen. Natuurlijk kun je ze ook achter de iPad of TV zetten, maar kies het liefst wel bewust voor een specifieke schermtijd. Geef ze daarbij duidelijk aan wanneer jij aan het werk bent en jou dus niet mogen storen.

 

Richt een aparte werkplek in

Kies een plek in huis uit waar je rustig kunt werken en bombardeer deze plek tijdelijk tot jouw kantoor. Zo weten jouw kinderen dat ze daar niet mogen komen, op het moment dat je daar zit.

Wanneer het je allemaal even te veel wordt, dan kun je je hier ook even terugtrekken en op adem komen of mediteren. Zelfzorg is op dit moment superbelangrijk als je zoveel rollen tegelijk te vervullen hebt. Houd daarom ook je vaste kantoortijden aan om te voorkomen dat je maar door blijft gaan. Wanneer jouw werk erop zit, sla je gewoon de deur achter je dicht en kun je je volledige aandacht op het gezin richten. Voor je kinderen kun je ook een speciaal eigen hoekje inrichten in huis, waar ze kunnen knutselen, samen kunnen spelen of boekjes kunnen lezen. Alles wat ze daar kunnen doen, staat inmiddels vermeld op de dagplanning. Heb je kinderen die veel huiswerk moeten maken? Plan dan iedere dag een uurtje voor ze in op een vaste tijd om ze te overhoren op hun eigen plek.

 

Sta eerder op

In het begin zul je er misschien even aan moeten wennen, maar eerder opstaan dan de rest van je gezin is echt een aanrader wanneer je veel werk te verzetten hebt. Of laat je gezinsleden/kinderen gewoon langer in bed liggen. Zo heb jij een uurtje of twee helemaal voor jezelf, waarin het stil is in huis en jij de belangrijkste zaken op je to-do lijstje weg hebt kunnen werken. Geniet van de rust en het voldane gevoel waarmee jij de dag begint, als je kids wakker zijn. Op deze manier heb jij ook meer tijd om met ze te spelen of ze te begeleiden met hun schoolwerk. En hoef jij je geen zorgen meer te maken over dringende verzoekmails in je inbox, die heb jij inmiddels al lang beantwoordt.

 

Verdeel de taken in het huishouden

Nu iedereen in het gezin thuis is, is het natuurlijk niet de bedoeling dat jij alle werkzaamheden naar je toe trekt en dat de anderen niet meehelpen. Maak samen een schoonmaakschema of vraag aan je kids om te helpen met de vaatwasser leeghalen, de tafel dekken of het huis stofzuigen. Zo geef je ze de keuze en worden de taken netjes verdeeld. Je kunt natuurlijk ook je partner aan het werk zetten wanneer jij op je thuiskantoor bezig bent. Het is belangrijk dat iedereen nu zijn steentje bijdraagt om ergernissen onderling te voorkomen. Doe het samen en maak duidelijke afspraken wat je van elkaar verwacht. En neem je eigen werkzaamheden net zo serieus als die van je partner. Dan blijft de balans tussen geven en ontvangen op orde. Mocht je thuis echt even weg willen van alles en iedereen, neem dan regelmatig pauze, ga lekker de tuin in of bied je hulp aan aan anderen door boodschappen voor ze te doen of de hond uit te laten.

 

Blijf in overleg met je leidinggevende als je thuis werkt

Je voelt je misschien wel schuldig tegenover je leidinggevende, omdat je niet zoveel werk kunt verzetten als dat je normaal gesproken doet, vanwege de kinderen om je heen. Laat het even los en probeer zo goed mogelijk af te ronden wat wel lukt. Zorg ervoor dat je helder krijgt wat er van je verwacht wordt. Bel of Skype met je leidinggevende om je werksituatie thuis te bespreken en laat hem of haar weten wat er nu wel of niet lukt. Laat het ook gerust weten als het helemaal niet goed gaat en jouw kinderen een hoop van je aandacht opslokken. Misschien kan jouw leidinggevende er dan voor zorgen dat je wat minder werk krijgt toebedeeld totdat je thuis een fijn ritme hebt gevonden en je je samen met je kids en/of partner hebt aangepast aan deze nieuwe situatie. En misschien is het een mogelijkheid om bijvoorbeeld 1/5e op tijdelijke werkloosheid gezet te worden.

 

Extra tips, en alles op een rijtje

  • Maak vooraf een goede dagplanning, ook voor je kinderen
  • Zorg voor een gevarieerde programma voor je kinderen
  • Doe belangrijke taken eerst
  • Geef duidelijk je werkplek aan (al is het een hoek van de tafel)
  • Geef aan wanneer je wel of niet gestoord kan worden (Deur open of dicht? Een rood of groen vlagje naast je leggen? …)
  • Houd vaste werktijden aan
  • Vergeet niet te pauzeren!
  • Baken je werktijd af, als je normaalgezien werkt van 9 tot 17u hoef je nu niet speciaal constant bereikbaar zijn en mails lezen (noch voor noch na je werk)…
  • Sta eerder op, of bepaal een ander moment waarop je kan knallen
  • Verdeel de huishoudelijke taken tussen jou, je partner en de kinderen
  • Betrek de kinderen bij activiteiten zoals onkruid wieden, koken, boodschappen doen,…
  • Overleg met je leidinggevende
  • Plan naast ‘alleen’ tijd om te werken ook ‘samen’ tijd in met je gezinsleden
  • Als je met 2 thuiswerkt, verdeel dan wie zich wanneer met de kinderen bezig houdt
  • Laat perfectionisme los

 

Call to action

In deze bizarre tijden heb je waarschijnlijk al enkele van bovenstaande tips toegepast.

Welke werken voor jou?

Welke wil je graag nog in voege stellen?

 

Proost, op efficiënt thuiswerken, met kinderen

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#thuiswerkenmetkinderen #thuiswerken #homeworking #onlinewerken #vanofflinenaaronline -#tipsefficiëntthuiswerken #werkenvanthuis