Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

5 signalen dat je emotioneel te betrokken bent bij je werk

 

Voor veel mensen is werk een zeer belangrijk onderdeel in hun leven. We geven soms veel om de status die we erdoor krijgen, het werk geeft ons een gevoel van voldoening of het werk wordt zelfs onderdeel van onze identiteit omdat we er dag en nacht mee bezig zijn. Of omdat we onszelf constant aan het uitdagen zijn om steeds weer een stapje hogerop te komen in het bedrijf waar we werkzaam zijn. Er is natuurlijk niets mis met hard werken aan je carrière, zeker niet wanneer je extreem ambitieus bent, maar het kan wel een probleem worden wanneer je zo geobsedeerd bent door je werk dat je hele leven en gedachten erdoor bepaald worden. En dat je geen tijd meer overhoudt voor andere belangrijke zaken in je leven: denk aan relaties, vriendschappen of plezier maken in je vrije tijd. Daarom beschrijf ik in dit blog de 5 signalen die je kunt herkennen als een teken dat je eigenlijk te emotioneel betrokken bent bij je werk.

Je neemt feedback extreem persoonlijk

Misschien krijg je eens feedback van je leidinggevende op iets wat niet helemaal lekker loopt en wordt er gezegd wat je eraan zou kunnen verbeteren. Wanneer je te emotioneel betrokken bent bij je job ervaar je dit als een persoonlijke aanval op jou en kan je het gevoel krijgen dat je gefaald hebt. Je voelt je slecht over jezelf en er hangt direct een donkere wolk boven je hoofd. Opbouwende feedback krijgen betekent echter niet dat je het niet goed gedaan hebt. Het betekent alleen dat er een nieuwe uitdaging op je ligt te wachten en dat je een kans krijgt om jezelf te verbeteren. Als je feedback krijgt naast en hele reeks lofbetuigingen zal je waarschijnlijk ook alleen maar oor hebben voor de feedback, terwijl je je de complimenten niet meer herinnert. Probeer dus ook niet boos te reageren op de feedback en ga er niet hard tegenin. Wanneer je daadwerkelijk open kunt staan voor de feedback die je krijgt, is het veel makkelijker om datgene wat nu niet goed loopt onder te loep te nemen en te veranderen, in de mate van het mogelijke. Een leidinggevende werkt veel liever met iemand die professioneel reageert en snel kan schakelen, dan met iemand die alles direct opvat als een persoonlijke belediging. Probeer dus objectief van een afstand te kijken naar de feedback die je ontvangt, voel of het waar is wat er gezegd wordt en haal een paar keer diep adem als je voelt dat het je raakt. Bedenk je dat er over het algemeen geen levens van afhangen als jij een fout maakt op je werk en dat bijna alle fouten te herstellen zijn.

Je neemt je werk mee naar huis

Je vrienden en je partner beginnen zich steeds meer aan jou te irriteren. Tijdens het etentje uit zit jij je werkmail te checken, tijdens een goed gesprek bedenk jij je ineens dat je die collega nog moet bellen en je gaat heel vaak niet mee met leuke uitjes omdat je je job altijd op de eerste plaats zet. Je merkt zelf ook dat je moe bent en niet lekker in je vel zit, omdat alles ten koste gaat van je werk. Ook je gezondheid op den duur. Daarom is het heel belangrijk de juiste balans te vinden en behouden tussen je werk en je privéleven. Zet dus je telefoon uit na het werk (of leg je GSM weg), check pas de volgende werkdag je e-mail en heb oprechte tijd en aandacht voor je gezin, je vrienden en vooral: voor jezelf. Ook buiten het werk om.

Je verliest de controle tijdens stressvolle momenten

Het huidige werktempo gaat sneller en sneller en er worden steeds vaker plotselinge veranderingen doorgevoerd. Denk aan reorganisaties, groot verloop van collega’s, ziekteverzuim dat snel opgevangen moet worden of wisselingen in teammanagers. Er wordt van je verwacht dat je wendbaar en flexibel bent.

Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je samen met een team aan een groot project werkt en dat plotseling één van de belangrijkste werknemers uitvalt door een burn-out. Als je op dat moment zwaar emotioneel reageert en niet meer weet wat je moet doen, kan dit weleens een signaal zijn dat je te emotioneel betrokken bent bij je werk. Ook drastische besluiten nemen waarin je bijvoorbeeld iedereen die bij het project betrokken is, meerdere avonden laat overwerken om de schade in te halen, is niet altijd een goed idee. Misschien merk je ook wel dat je sneller uitvalt tegen collega’s die proberen te helpen en probeer je de controle krampachtig vast te houden door je te bemoeien met de kleinste details. Dit is geen gezonde werksituatie. Probeer daarom in je gedachten een stap terug te zetten en de controle los te laten. Er zullen altijd mensen zijn die de collega met de burn-out kunnen vervangen en er is altijd wel een oplossing mogelijk. Probeer er samen met het huidige team dat er nu is, het beste van te maken.

Je stelt jouw identiteit gelijk aan je job

Je haalt je zelfvertrouwen uit het feit dat je een job hebt die je geweldig vindt en waar je talenten tot uiting komen. De mensen in je omgeving merken dat je alleen maar praat over je werk, wat je gedaan hebt, hoe laat je begonnen bent, wat je met je collega’s hebt meegemaakt en met welke projecten je nu bezig bent. Je merkt niet eens dat de mensen om je heen er af en toe moe van worden. Ook wanneer je nieuwe mensen ontmoet en je mag jezelf voorstellen, reageer jij onmiddellijk met je jobtitel of andere jobgerelateerde informatie. Alsof jouw zijn alleen maar gestoeld is op je werk. Er is meer in het leven dan alleen werk. Wat is er nog meer belangrijk in je leven naast je job? Wat vind je leuk om in je vrije tijd te doen, heb je nog specifieke hobby’s of is je werk je hobby geworden? Wat zijn je talenten en waar zou je die nog meer in kunnen zetten? Hoe wil je tijd samen doorbrengen met je gezin of met je vrienden? Jouw zelfwaarde hangt niet af van de job die je hebt en werk is echt niet het belangrijkste in het leven – of zo zou het toch moeten zijn.

Je hebt geen duurzame relaties

Juist omdat je werk zo belangrijk voor je is, vergeet je je persoonlijke en sociale leven te onderhouden, zowel thuis, privé als op het werk. Misschien krijg je wel commentaar van vrienden dat je een enorme work-a-holic bent of klaagt een eventuele partner erover dat je nooit thuis bent. De job die je nu hebt, zal je waarschijnlijk niet je hele leven hebben, maar als het om je persoonlijke relaties gaat, wil je die natuurlijk het liefst behouden. Onthoud dat er mensen zijn die om je geven en die je niet alleen maar aan het werk willen zien. Zij willen ook jouw onverdeelde aandacht zonder dat het altijd over werk gaat. Natuurlijk is het mooi voor ze om te zien dat je zo passioneel bent over je job, maar nog belangrijker vinden ze het dat je gelukkig bent en dat ook zij een plek in je leven hebben. Te emotioneel betrokken zijn bij je job kan er zelfs voor zorgen dat je gezondheid en humeur achteruit gaan en dat je steeds minder oog hebt voor de mensen om je heen. Probeer dus te kijken of je jezelf in deze signalen herkent en neem op tijd actie als dit het geval is.

Ben jij te emotioneel betrokken bij je werk?

Ben jij zo iemand bij wie ‘werken werken werken’ hoog op de agenda staat, en je leeft om te werken? Of is het toch net iets anders? Hier in ieder geval 5 signalen die aantonen dat je te veel emotioneel betrokken bent bij je werk:

  • Je neemt feedback persoonlijk
  • Je neemt je werk mee naar huis
  • Je verliest de controle tijdens stressvolle momenten
  • Je identiteit is gelijk aan je job
  • Je hebt geen duurzame relaties

Hoe het anders kan

  • Feedback is gewoon een manier om te groeien. Je ziet ook wat je al kan en wat al goed loopt
  • Je hebt een goede en gezonde balans tussen je werk en je privé leven
  • Als je stress ervaart kan je in gedachten een stap terug zetten en de controle loslaten, je omgeving merkt niet dat je stress hebt
  • Er is een heel leven naast je werk
  • Je hebt mooie diepgaande relaties en maakt daar ook tijd voor

Proost, op een gezonde emotionele betrokkenheid,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#emotioneelbetrokken #betrokkenheid #commitment #signalen #signals #burnout

Je neemt feedback extreem persoonlijk

Je neemt je werk mee naar huis

Je verliest de controle tijdens stressvolle momenten

Je stelt jouw identiteit gelijk aan je job

Je hebt geen duurzame relaties