- Annelies Quaegebeur

5 Manieren voor meer zelfzorg op de werkvloer

 

Veel bedrijven bieden medewerkers een gezonde lunch aan, hulp bij het stoppen met roken of een sportschool abonnement. Gezondheid scoort. Een gezonde, fitte medewerker is een meerwaarde voor het bedrijf.

Maar, wiens verantwoordelijkheid is het eigenlijk, jouw gezondheid? Je kunt de verantwoordelijkheden op je werk vast en zeker dromen: je taken, projecten, opdrachten, verantwoordelijkheden, stuurgroepen,…. Maar zorgen voor een goede gezondheid staat over het algemeen niet standaard op de to-do lijst van een werknemer. Het is misschien té vanzelfsprekend. Of te privé. Niet iets waarvan je verwacht dat je baas zich ermee bemoeit. En daarbij, zelfzorg ligt voor iedereen op een ander niveau, het wordt door iedereen anders ingevuld. De een vindt douchen en tandenpoetsen ‘s ochtends voldoende, de ander hecht waarde aan een uitgebalanceerd dieet en wekelijks sport.

“Gezondheid bevorderen, ziekte voorkomen, gezond blijven en omgaan met ziekte en beperkingen” is een omschrijving die de WereldGezondheidsOrganisatie geeft aan de term zelfzorg. En dat is voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan.

Door goed voor jezelf te zorgen voorkom je niet alleen zaken als stress en burn-out, maar je zorgt er ook voor dat je plezier blijft houden in je werk. En daar zit precies het belang van je werkgever. De reden dat werkgevers zich bemoeien met jouw gezondheid is omdat ze de beste versie van jou willen. En eerlijk is eerlijk… daar heb je zelf toch ook baat bij?

 

Deze vijf tips zullen je helpen om beter voor jezelf te zorgen op het werk:

Neem pauze

Dat klinkt vanzelfsprekend, maar hoeveel mensen werken toch nog even door? Snel nog dit, snel nog dat, boterhammen achter je PC eten, … Er zijn altijd zaken die nu moeten, urgente vragen tussendoor. Er is altijd werk dat niet mag blijven liggen, deadlines en onverwachte uitdagingen die snel opgepakt moeten worden.

Ben jij iemand die op het werk altijd maar door blijft werken? Niet doen!

Doorwerken tijdens de pauze zorgt ervoor dat je slechter gaat slapen, humeuriger bent en meer kans hebt op een burn-out. Bovendien ben je minder productief als je doorwerkt. Dus claim je moment(en) van rust, sluit je scherm, ga even een wandeling doen, maak een praatje met een collega, … . Als je tijdens je pauze maar niet met je werk bezig bent, dan doe je het goed.

 

Plan tijden waarop je niet/wel werkt

Naast de positieve effecten van een pauze tijdens je werkdag is het ook belangrijk om goed te plannen wanneer je wel niet gaat werken. Je hebt het vast al eens eerder in een van mijn blogs gelezen: structuur helpt je om je hoofd leeg te maken.

Er zijn altijd mensen die ‘s ochtends goed werken, terwijl anderen juist ‘s avonds productief zijn. Het maakt niet uit wanneer je werkt, als je maar zorgt dat er tijden zijn waarop je niet werkt. Sta je bijvoorbeeld op vrijdagavond met vrienden in de kroeg? Ga dan niet nog snel even op je telefoon een mailtje beantwoorden. Zorg ervoor dat je elke dag een aantal uurtjes voor jezelf, je familie en vrienden beschikbaar bent.

Niet kunnen stoppen met werken is mogelijk een van de signalen dat je aan het opbranden bent. Voorkom een burn-out, maak duidelijk wanneer je wel en niet werkt en stop op tijd met werken.

 

Toon initiatief

Zie je dat een collega moeite heeft met taken? Krijg je ‘s avonds laat nog mailtjes en appjes? Toon initiatief en vraag eens of je kan helpen. Initiatief tonen gaat niet alleen over het helpen van collega’s. Ook het pakken van de regie op je eigen werkzaamheden is een vorm van initiatief tonen. Zorg dat je weet waar je prioriteiten liggen op het werk. Zodra je weet waar je op moet focussen is het makkelijker om aan de slag te gaan en deadlines te halen.

Heb je het gevoel dat je geen controle hebt over je werkzaamheden? Wacht dan niet en maak het bespreekbaar. Wees niet bang voor de reactie van anderen. Leiders waarderen mensen die initiatief tonen.

 

Verander je mindset en vraag om hulp

Heb je op je job te veel taken? Weet je niet meer wat je als eerste aan moet pakken? Wacht dan niet af maar vraag om hulp. Veel mensen zien het vragen van hulp als een teken van zwakte of persoonlijk falen. Niets is minder waar.

Vragen om hulp is geen schande, het is juist een teken dat je beschikt over zelfkennis. Jij weet immers als geen ander wanneer je dingen niet meer alleen kan doen. Vragen om hulp heeft ook andere positieve effecten, door hulp te vragen, laat je direct zien dat je mensen vertrouwt en dat je in staat bent om afstand te nemen. Aarzel daarom niet en vraag hulp als het nodig is.

 

Durf nee te zeggen

Hoe vaak zeg jij nee op een dag? Mensen die goed voor zichzelf zorgen zeggen vaker nee. Op deze manier geven ze hun eigen grenzen aan en laten ze zien dat ze de controle hebben over hun werkzaamheden.

Vind je het lastig om in een gesprek nee te zeggen? Je kunt mensen altijd vragen of je later mag antwoorden op de vraag. Zo creëer je voor jezelf rust om goed na te denken over de vraag en het antwoord dat je gaat geven.

Zorg er wel voor dat je niet alleen maar met “nee” antwoord op vragen. Leg zoveel mogelijk uit waarom je iets niet kan of wilt gaan doen.

Wil je hier graag meer over weten? Lees onze blogs of download ons ebook:

Neen zeggen op het werk. (blog)

Nee zeggen? Dat doe je zo! (blog)

Hoe leer je nee zeggen? (eBook)

 

Call to action

Hoeveel pauzes neem jij tijdens je werkdag? Hoe ziet je lunchpauze eruit? Welke verandering wil je hier graag in aanbrengen?

Welke tijdsblokken heb je voorzien om te werken? Welke om te ontspannen? Indien je hier nog geen planning voor hebt… maak een. Heb je wel al een planning? Top! Hopelijk houdt je je ook aan je planning?

Welk initiatief heb je de laatste weken getoond? Welk initiatief wil je in de toekomst nemen? Welke prioriteiten heb je? Waarop focus je?

Wanneer was de laatste keer dat je om hulp hebt gevraagd? Welke hulpvraag kan je nu stellen? Aan wie?

Tegen wie en waarvoor heb je onlangs ja gezegd maar wou je eigenlijk nee zeggen? Hoe ga je in de toekomst nee zeggen als een gelijkaardige situatie zich voordoet?

 

Proost op voldoende zelfzorg

Annelies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen; annelies@a-lissome.be .

 

#plannen #mindset #neenzeggen #burnout