Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Waarom talent management een must is

Waarom talent management een must is

 

Je vraagt je misschien af wat talent management is. En waarom je dit zou toepassen. Wat is er zo speciaal aan talentmanagement dat jij je manier van leiderschap daarop zou aanpassen?

Wanneer nieuw personeel wordt aangeworven wordt er gekeken naar waar iemand goed in is. Er wordt dus geselecteerd op basis van competenties. In organisaties komt het voor dat nadat deze persoon is aangeworven, er verder geen aandacht meer wordt besteed aan deze vaardigheden. Talent management gaat verder én voorkomt dit. Er wordt gekeken naar wie welke talenten beheerst, welke ze nog niet inzetten en welke nog kunnen groeien. Talent management wil dus dat je ‘continue’ oog hebt voor talenten.  

Waarom is dit nu zo belangrijk en hoe kan jij dit toepassen als leidinggevende? Je lees er in deze blog meer over.

Wat zijn talenten? Wat is talent management?

Talent is niet noodzakelijk datgene wat je het beste kan. Het is veel meer datgene dat jij het liefste doet. De tijd vlieg vooruit, je kijkt geen enkele keer op de klok, je bent super geconcentreerd bezig met wat je aan het doen bent. Talent is aangeboren, het is een soort van speciale gave (ook al vind je zelf van niet) én je kan het verder ontwikkelen.

Wil je hier meer over weten? Dan kan je met onderstaande info zeker al aan de slag

Het optimaal inzetten én cultiveren van het talent van je medewerkers is de basis van talent management. Uiteraard is ook aanwerving en retentie van talent er een onderdeel van. Natuurlijk met als doel om de prestaties (en concurrentiekracht) van het bedrijf te verhogen. Talent management is een onderdeel van Human Resource Management. Wat het bedrijf nodig heeft wordt afgestemd met de individuele talenten van de medewerkers. Diverse HR-tools en processen worden hiervoor ingezet.

Nieuwe werknemers

Het toepassen van talent management is essentieel om het juiste talent aan te trekken, te ontwikkelen, motiveren en op lange termijn ook te behouden. Het zijn immers de medewerkers die, éénmaal ze in dienst zijn, een belangrijke rol zullen spelen in het bedrijf. Zij zijn diegenen die een grote bijdrage zullen leveren. Talentmanagement zorgt er ook voor dat deze personen langer in dienst willen blijven.

Wanneer werknemers hun talent inzetten is het belangrijk dat ze hier steun voor vinden bij hun collega’s en leidinggevende. Dit geldt vooral voor werknemers die nieuw zijn, maar evengoed voor werknemers die er al een hele tijd zijn. Wanneer iemand steun vindt bij zijn/haar management met betrekking tot zijn/haar talenten, zorgt dit ervoor dat ze zich sneller tevreden voelen én beter zullen voelen binnen het team en de organisatie. Ze worden immers ondersteund en aangemoedigd om die talenten in te zetten én nog verder te ontwikkelen.

Talent management kan ook helpen om de sterktes van nieuwe werknemers effectief in te zetten. Dit zorgt voor een positief klimaat in het bedrijf. Soms is iemand zich zelfs niet bewust van een specifiek talent en is er iemand anders nodig die hen daarop wijst. Als je dan mensen in je omgeving hebt met een ‘oog’ voor talent ben je bij manier van spreken met je gat in de boter gevallen.

Huidige werknemers

Ook bij medewerkers die al even in een firma werken heeft talent management een positief effect op de tevredenheid binnen een job. Dit heeft te maken met 3 verschillende dimensies. Deze dimensies zijn

  • het motiveren tot betere prestaties,
  • training & ontwikkeling en tenslotte
  • het verrijken van je job.

Het is belangrijk om een duidelijk objectief systeem te hebben om prestaties te beoordelen. Dit zorgt er namelijk voor dat je werknemers weten waar ze aan toe zijn en een vertrouwd gevoel krijgen. zodat ze weten dat ze echt tot de organisatie behoren.

Wanneer je als manager op de juiste manier feedback geeft en je medewerkers motiveert, zorgt dit er mee voor dat  de werknemers meer voldoening zullen vinden in hun job. Wanneer gebruik wordt gemaakt van talentmanagement zal aan deze vereisten worden voldaan. Zo zullen medewerkers positiever denken over het bedrijf en loyaler zijn. Je kan talent management zeker inzetten tijdens een functioneringsgesprek. Zo krijgen je medewerkers het gevoel dat dit eerlijk en gestructureerd verloopt.

Het is belangrijk dat je als manager regelmatig een conversatie aangaat met je medewerkers over  hun talenten tijdens hun carrière. Je kan dan ook te weten komen of je werknemers zich goed voelen bij het bedrijf. Wanneer deze gesprekken gevoerd worden voelen medewerkers zich gehoord en kunnen jullie samen mogelijkheden bekijken om deze talenten verder in te zetten. Zo kan je garanderen dat de job blijft passen bij je medewerker en dat zij voldoening ervaren in het inzetten van hun talenten.

Wanneer deze gesprekken niet worden aangegaan zullen werknemers minder voldoening vinden in hun job. Daarnaast zullen ze een grotere intentie hebben om de organisatie te verlaten. Als medewerker wil je namelijk je talenten graag inzetten, wil je je talenten ontwikkelen en gezien worden met je talenten.

Training en intervisie

Om ervoor te zorgen dat werknemers hun werk effectief blijven uitvoeren, is training van groot belang. Talent management is immers een wetenschap op zich en moet correct uitgevoerd worden. Hiervoor hebben leidinggevenden handvaten nodig. Wanneer je aan je werknemers vertelt dat je graag talent management wil doorvoeren binnen je organisatie, moet je natuurlijk uitleggen wat dit precies inhoudt. Dit geldt niet alleen voor de werknemers die deze aanpak zullen ervaren.

Leidinggevenden zullen met enkel een korte intro tot talent management niet genoeg informatie hebben om dit zelf uit te voeren en daar komt een training op de proppen. Op die manier wordt er 1 aanpak doorheen het hele bedrijf doorgevoerd. Dit zal ervoor zorgen dat alle werknemers op dezelfde manier zullen worden behandeld. Het is dan ook belangrijk dat er vanuit deze training wordt nagedacht hoe talent management bij jullie in de praktijk wordt gebracht. Hiervoor raden we aan dat er op afgesproken momenten wordt samengezeten met de verschillende leidinggevenden. Ze kunnen dan cases bespreken, vragen stellen, … en ook voor functioneringsgesprekken kan er samengekomen worden. Hierbij kunnen ze dan de zaken vanuit de training nog een keer samen opfrissen, bespreken hoe ze de beoordelingen gaan aanpassen en zaken waar ze tegenaan lopen bespreken. Zo zullen ze elkaar kunnen helpen en wanneer er twijfel is, deze altijd op eenzelfde, eerlijke manier oplossen.

Cultuur

Het is belangrijk om regelmatig nieuwe talenten binnen je organisatie te krijgen en deze op de juiste positie binnen de organisatie tewerk te stellen. Wat hierbij van belang is, zijn de waarden van de nieuwe medewerker en de cultuur binnen de organisatie. Deze moeten matchen. Zo kan er immers sneller een vertrouwensband worden opgebouwd tussen de medewerkers en de organisatie. Daarbij ligt de focus best op openheid en prestaties optimaliseren. Vertel bij de aanwerving dus ook dat je talent management toepast. Mensen die weten wat dit is, en het dan ervaren zullen meer bevlogen zijn in hun job. Ze zullen sneller geneigd zijn om extra dingen te doen die een bijdrage leveren aan de organisatie.

Let er tenslotte op dat de manier waarop je talent management toepast, ook echt wel past bij de organisatie. De doelen van het bedrijf moeten aansluiten bij je beleid. Wanneer je hieraan voldoet, zal je talent management effectiever worden, zullen je medewerkers meer inclusiviteit ervaren.

Hoe pas jij talent management toe?

Call to action

In deze blog kon je meer leren over talent, de voordelen van talentmanagement en hoe je dit kan toepassen. Hoe kan je omschakelen naar het gebruik en een visie op talentmanagement?

  • Hoe wordt bij jullie momenteel aan talentmanagement gedaan?
  • Hoe inclusief is de cultuur binnen je bedrijf momenteel?
  • Hoe zetten nieuwe werknemers hun talenten/kennis van vorige jobs in?
  • Hoe vaak helpen nieuwe werknemers, je huidige werknemers? Of omgekeerd?
  • Hoe zorgen jullie ervoor dat de functioneringsgesprekken eerlijk verlopen?
  • Hoe vaak worden gesprekken gehouden om de talenten van je medewerkers te bespreken?
  • Hoe wordt er tijdens de aanwerving van nieuw personeel ingezet op talenten?

Merk je dat je op één of meerdere van bovenstaande vragen misschien wat de mist in gaat? Dan is het tijd om er iets aan te doen! Welk item zal je het eerst aanpakken? Plan dit nu in in je agenda zodat je het niet vergeet en indien nodig, gebruik een support mechanisme (je partner die je eraan herinnert, een pop-up boodschap op je scherm, …)

Proost, op het managen van talenten,

Annelies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap via het contactformulier of mail naar annelies@a-lissome.be .

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#talent #talentmanagement #samenwerken

Wat zijn talenten? Wat is talent management?

Nieuwe werknemers

Huidige medewerkers

Training en intervisie

Cultuur