Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Hoe online gevonden worden met een veelvoorkomende naam?

Hoe online gevonden worden (met een veel voorkomende naam)?

 

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe job, zet je op sites als LinkedIn, Vdab, Jobat of Indeed, Stepstone, Monster en noem maar op… neer dat je weer beschikbaar bent voor werk in een bepaalde branche. Op deze manier kunnen recruiters jou gemakkelijker vinden. Maar wat nu als je Maria Janssens of Jan Peeters heet? Wanneer je een veelvoorkomende naam hebt, is het vaak al lastiger om op een goede en unieke manier op te vallen online. Er zijn verschillende dingen die je hieraan kunt doen, waardoor je toch op de eerste pagina van Google verschijnt wanneer recruiters op jouw naam zoeken. In deze blog geef ik je een aantal tips en tricks om gemakkelijk online gevonden te worden, of je nu een veel voorkomende naam hebt of niet.

Vind je expertise

Waar wil jij graag om bekend staan (online)? Wil je graag die klantvriendelijke callcenter medewerker zijn of die steengoede, analytische projectmanager? Wanneer je nadenkt over hoe je wilt dat andere mensen jou zien, kan je hier rekening mee houden in het verhaal dat je online over jezelf vertelt. Wat zijn jouw talenten en wat zijn jouw normen en waarden? Wanneer je dit helder hebt gemaakt voor jezelf en dit duidelijk naar buiten brengt (bijvoorbeeld via referenties van vorige werkgevers), zullen recruiters jou ook op die specifieke eigenschappen kunnen opzoeken en waarderen.

Maak je LinkedIn profiel compleet

Wanneer recruiters online zoeken naar nieuw talent, is er een grote kans dat ze als eerste bij je LinkedIn profiel uitkomen. Zorg er dus voor dat je profiel compleet is, dat je een duidelijke profielfoto van jezelf hebt geplaatst en dat je een zeer duidelijke titel gebruikt. Een goede titel beschrijft wat je deed, doet en wilt doen en waarin je gespecialiseerd bent, maar laat ook een stukje van jouw persoonlijkheid zien. Maak dus direct duidelijk dat de recruiter de juiste persoon gevonden heeft voor de job wanneer hij of zij op jouw profiel terechtkomt. Laat daarnaast duidelijk zien dat je op zoek bent naar een nieuwe droomjob en dat je goed benaderbaar bent. Vermeld daarom altijd je telefoonnummer en e-mailadres en schrijf een korte samenvatting over wat jij voor werkgevers kunt betekenen of in het verleden hebt betekend.

Deze links kunnen je ook helpen:

Publiceer relevante blogs of artikelen

Wanneer je een standaard naam hebt, kun je niet alleen op LinkedIn vertrouwen. Daar zullen verschillende personen met dezelfde naam als jij verschijnen wanneer recruiters er op zoeken. Daarom is het slim om zelf artikelen te publiceren waarin je iets vertelt over jouw specialisaties en over de branche waarin jij werkzaam bent. Op die manier wordt jij gezien als de expert binnen een bepaald vakgebied en kunnen jouw blogs en artikelen gevonden worden via Google wanneer je hier de juiste zoekwoorden voor gebruikt. Dit kan op je eigen profiel of je kan ook iets zetten in groepen.

Misschien vinden andere bedrijven het ook wel heel leuk wanneer jij een gastblog voor ze schrijft, zodat je nog sneller naamsbekendheid krijgt in het vakgebied waar je werkzaam wilt zijn. Geef handige tips, geef een kijkje achter de schermen, laat referenties zien van mensen met wie je gewerkt hebt en laat bijvoorbeeld zien hoe iets werkt. Zorg er in ieder geval dat alles wat je vertelt helemaal past bij wie jij bent en wat je het allerliefste doet, zodat recruiters dit direct met jou als persoon associëren.

Wees consistent in je naamgebruik en profielfoto

Als je een veelvoorkomende naam hebt, is het wel handig dat je op alle platformen dezelfde gebruikersnaam en profielfoto neerzet. Zodat je daar in ieder geval aan te herkennen bent. Gebruik bijvoorbeeld je initialen tussen je voor- en achternaam, zoals @MariaKWJanssens of zet je beroep achter je voor- en achternaam, zoals @JanPeetersMarketingProfessional.

Gebruik op elk social media platform dezelfde foto, zodat recruiters en werkgevers meteen zien dat je één en dezelfde persoon bent. Heb je een eigen website? Zorg er dan voor dat belangstellenden jouw social media profielen kunnen vinden door de icoontjes aan te maken en hiernaar door te linken. Dan hoeven ze niet eerst een hele zoektocht via Google te ondernemen naar jouw Facebook- of LinkedIn pagina. Gebruik ook altijd dezelfde ondertekening in je e-mails. Wanneer je dit consistent doet, zal er minder verwarring ontstaan over of jij de persoon bent waar werkgevers naar op zoek zijn. 

Kies twee (max drie) relevante platforms waarop jij zichtbaar wilt zijn

Er zijn inmiddels honderden social media kanalen waarop je jezelf kunt bevinden. Toch is dit niet altijd even handig, omdat je ze dan ook alle honderd moet onderhouden. Wanneer je geen opvallende naam hebt, is het slim om van tevoren te bedenken op welke sociale media de werkgevers en bedrijven zitten door wie jij graag gevonden wilt worden. Waar zitten de mensen waar jij tegenop kijkt en van wie jij advies aanneemt? Waar zitten de bedrijven die regelmatig op zoek zijn naar iemand met jouw expertise? Wanneer jij vooral zakelijke bedrijven aan wilt trekken, is LinkedIn een prachtig platform. Maar ben je juist een heel creatief persoon en ben je visueel heel sterk met films of foto’s, dan kan bijvoorbeeld Instagram juist weer uitkomst bieden. Daarnaast is het slim om je te realiseren welk platform het hoogst scoort als op een specifiek beroep of op bepaalde competenties wordt gezocht in Google. Waar verschijn jij het snelst, ondanks je veelvoorkomende naam? Denk hier dus van tevoren goed over na.

Creƫer interactie en deel posts van anderen

Wat ook helpt om goed gevonden te worden online ondanks een veelvoorkomende naam, is vaak reageren op andere grote spelers in jouw branche of andere mensen helpen wanneer ze een vraag stellen over jouw specifieke vakgebied. Dit kan je bijvoorbeeld doen in Facebookgroepen, op Twitter of  op LinkedIn. Als je relevante content post en deelt, gaat je interactie omhoog en zullen anderen jou al snel gaan zien als de expert in jouw branche. Want je naam komt consistent voorbij. Dan heb je dus meer kans om bij een fijn bedrijf te worden aangenomen dat op zoek is naar iemand met jouw competenties. Op die manier val je toch op online en kijkt niemand meer naar die algemene naam, maar juist naar alles wat je kunt en waar je goed in bent. Veel succes gewenst!

Kan jij online gevonden worden (binnen je expertise)?

Call to action

Hoe lang is het geleden dat je je nog eens gegoogled hebt? Op de hoeveelste rij vind je jezelf dan terug?

Als je een veel voorkomende naam hebt, vind je je sneller in google als je je naam en beroep ingeeft in de zoekmachine?

Hier een aantal zaken die je zeker in gang moet steken indien dit nog niet gebeurd is

  • Wat is je expertise? Hoe is die gelinkt aan je naam? Straalt wat je online van jezelf vindt ook die expertise uit?
  • Is je LinkedIn profiel compleet? Indien niet, wat onbreekt er nog en wanneer plan je in om dat in orde te brengen?
  • Wat zijn relevante blogs en artikelen die je zou kunnen schrijven over je vakgebied?
  • In welke groepen zou je kunnen aansluiten om meer zichtbaarheid te krijgen? Welke informatie zal je daar delen?
  • In welke mate is je naam en profielfoto consistent gebruikt over de verschillende sociale media heen?
  • Wat zijn voor jou de top 2 sociale media platformen waar jij aanwezig moet zijn?

Proost op online gevonden worden, ook met een veel voorkomende naam,

Annelies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#werkvindenmeteenveelvoorkomendenaam #jobsearch #zichtbaarheid #vindbaarzijn #veelvoorkomendenaam #gevondenwordeninGoogle #LinkedIn #socialemedia #onlineopvallen #socialmedia