Neen.
Neen, dat is voor mij niet de juiste opportuniteit.
Neen, ik kan dat project er echt niet bij nemen.
Neen, die meeting past echt niet meer bij in mijn agenda op die dag.
Neen, die beslissing past niet in mijn ethisch kader.
Neen, het past me niet om vanavond langer door te werken.
Neen, dat kan ik wel maar ga ik niet doen.
Neen!
Als we luisteren naar de verhalen van onze klanten dan zijn er veel bij die (heel) hard werken, langere dagen doen dan wat contractueel van hen verwacht wordt, er al maar taken en verantwoordelijkheden bij nemen… en fier zijn op het feit dat ze dat allemaal draaiende kunnen houden en er niet onderdoor gaan.
Er zijn er ook die nooit delegeren want alles wat ze zelf doen doen ze zoveel beter. Ze zeggen nooit ‘neen’. De vraag is voor hoe lang. En ten koste van wie of wat is dat …
Hetzelfde geldt nog meer voor ondernemers want die werken voor zichzelf. Geen klanten betekent ook meestal geen inkomen dus gaan ze nog wat harder werken.
Minstens evenveel fijne klanten krijgen we over de vloer waar hun lijf er gewoon de stekker uit getrokken heeft omdat het genoeg was. Zij zeiden ook nooit ‘neen’ … en kunnen ondertussen niet anders dan naar de signalen van hun lichaam luisteren. Ook ondernemers.
‘Neen’ leren zeggen is een van de stappen om terug een gezonde balans te krijgen en meer aan zelfzorg te doen. Neen, ik kan dat nu niet last minute er nog bij nemen want ik heb beloofd de kinderen aan de school te gaan halen. Neen, vanavond kookt mama eens want papa gaat ontspannen met vrienden.
Zij die nooit neen zeggen:
-
nemen elk project aan;
-
springen in de bres als er om het even wat gevraagd wordt (of het nu last minute is of niet);
-
laten werk (altijd) voorgaan op privé;
-
nemen taken op die helemaal hun verantwoordelijkheid niet zijn;
-
zijn back-up van een collega omdat de echte back-up vakantie wou nemen op hetzelfde moment als die collega;
-
nemen klanten aan die niet bij hen passen;
-
draaien verlieslatende projecten.…
Je werkt dan misschien wel heel erg hard, maar werk je ook slim of productief?
Of je nu ondernemer of werknemer bent, we zijn altijd op zoek naar een ‘ja’. Een ‘ja’ van prospects, een ‘ja’ van de bank om een lening af te kunnen sluiten, een ‘ja’ van je medewerkers, een ‘ja’ van kandidaten die je interviewt voor een job en zo gaat het maar door.
Wanneer kun je het best ‘neen’ zeggen als ondernemer waardoor je ‘ja’ zegt tegen je eigen groei en ontwikkeling?